• Anonym

Är lågpris = dåligt?

Vi sparar pengar för fulla muggar härhemma för att kunna resa och renovera till sommaren. När det gäller mat, tvätt och hygien försöker vi komma undan så billigt som möjligt och köper därför så mycket det bara går ur affärernas lågprissortiment (tex Ica  Basic). Visst, allt kanske inte har varit höjdargrejer, men på det stora hela är vi nöjda och vi har räknat ut att vi sparar mycket pengar!

Iaf, igår snackade jag med en kompis och hon förstod inte hur vi kunde köpa så "dåliga" grejer.

Vad tycker ni? Är lågprissortimenten "dåliga"? Vad brukar ni köpa/inte köpa?  Det enda vi inte kan tänka oss att köpa igen är Euroshoppers bordsmargarin, det var verkligen äckligt, men när det gäller ex ris, pasta, toapapper, tvättmedel och sånt så tycker jag att det faktikst är helt okej

• Svar på tråden Är lågpris = dåligt?
  • TrailerTrash
    Kimona skrev 2012-02-04 13:52:26 följande:
    varför då? Kött är kött
    Jag vill ha närproducerat kött

Det finns bra och dåligt kött..Skulle aldrig köpa köttfärs bara för att den är billig.Vill ha kvalitet
    I love the smell of shit in the morning
  • trettioplus

Lågprisprodukter är inte sämre per automatik, men ofta finns det en anledning till varför det är billigare. Vissa saker skulle jag dock dra mig för att köpa dyrare märken av. Krossade tomater och torkad pasta är sådana.

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Anonym (2-3)
    Nifi skrev 2012-02-04 14:23:10 följande:
    Mat som tillhör billigare varianter, lågprissortiment, går fetbort hemma hos oss. Anledningen?

- De har betydligt fker tillsatser än sina dyrare motsvarigheter och har sämre näringsinnehåll

- Kött/kycling etc innehåller mer vatten/salt 

-  Det finns överhuvudtaget inget ekologiskt att få tag i 

- Köttinnehåll etc är betydligt lägre i t ex korv etc

- Sämre villkor för de som producerar maten (lantbrukare etc) och således sämre tillvaro för t ex djur i deras djurhäållning

- Sämre miljöaspekter osv osv osv.

Dessutom smakar det inte lika bra. Jag kan räkna upp fler anledningar, men då får jag sitta här hela dan...      

Fast har du verkligen kollat saltlösningshalten på kyckling ordentligt`?

Jag gjorde nämligen det och Kronfågel (som i alla fall jag tycker är ett "bra" märke) hade samma % som billigare märken...  Så det stämmer inte alltid. Varför sätter de föresten saltvatten i kycklingen? Finns det någon fryst kyckling som är opreparerad?
  • Anonym (2-3)
    TrailerTrash skrev 2012-02-04 15:20:26 följande:
    Jag vill ha närproducerat kött

Det finns bra och dåligt kött..Skulle aldrig köpa köttfärs bara för att den är billig.Vill ha kvalitet

Då kanske du inte har valt att bo i hus vid vattnet och ha sommarstuga med bra läge, två bilar, båt och stor tomt. Vi väljer att handla lite billigare mat för att kunna göra roligare saker. Däremot serverar jag inte halvfabrikat- inte ens korv. för det är äckligt.

• LHUF

Jag handlar både ock, kollar alltid på sköljmedel osv hur mkt mängd man behöver så är det kanske inte alltid bra att köpa det billigare, toapapper är ofta luftigt på rullen så det tar slut fortare.

Men jag tycker inte det är något fel alls att köpa det.

• Kimona
    Frokenpilla skrev 2012-02-04 14:59:52 följande:
    Tycker det roligaste är när folk skyller på att dom inte har råd.
    Det handlar ju om prioriteringar.

Är själv en fattiglapp, men har aldrig varit så fattig så jag fått stoppa i mig 7000 e-ämnen.
    Absolu och man kanske prioriterar att ha pengar till annat också
  • Klara 1980
    Frokenpilla skrev 2012-02-04 14:59:52 följande:
    Tycker det roligaste är när folk skyller på att dom inte har råd.
    Det handlar ju om prioriteringar.

Är själv en fattiglapp, men har aldrig varit så fattig så jag fått stoppa i mig 7000 e-ämnen.
    Det lustiga är att de som tjänar hyfsat till jäkligt bra (270.000+) är majoriteten av gilla-skit-mat.
    När det gäller kvalité och smak så ligger inte precis välbärgade inom den kategorin. 

Ju mindre utgifter och mer intäkter desto sämre smak. 
  • Barbabok

Jag köper inte lågpris generellt, jag tycker ofta det märks på smak/kalitet och så gillar jag ekologiskt och miljövänligt. Är något väldigt dyrt får man anpassa mängden istället.

han kommer i juni
  • Nifi
    Anonym (2-3) skrev 2012-02-04 15:29:32 följande:
    Fast har du verkligen kollat saltlösningshalten på kyckling ordentligt`?

Jag gjorde nämligen det och Kronfågel (som i alla fall jag tycker är ett "bra" märke) hade samma % som billigare märken...  Så det stämmer inte alltid. Varför sätter de föresten saltvatten i kycklingen? Finns det någon fryst kyckling som är opreparerad?

Tillsats i kyckling beror bl a ofta på att man vill få upp vikt trots och lägre andel kött, men kan ta betalt för säg 1 kg, fastän köttet egentligen bara utgör 800 gr.
    ~Carpe Diem~
Svar på tråden Är lågpris = dåligt?