• Anonym

Är lågpris = dåligt?

Vi sparar pengar för fulla muggar härhemma för att kunna resa och renovera till sommaren. När det gäller mat, tvätt och hygien försöker vi komma undan så billigt som möjligt och köper därför så mycket det bara går ur affärernas lågprissortiment (tex Ica  Basic). Visst, allt kanske inte har varit höjdargrejer, men på det stora hela är vi nöjda och vi har räknat ut att vi sparar mycket pengar!

Iaf, igår snackade jag med en kompis och hon förstod inte hur vi kunde köpa så "dåliga" grejer.

Vad tycker ni? Är lågprissortimenten "dåliga"? Vad brukar ni köpa/inte köpa?  Det enda vi inte kan tänka oss att köpa igen är Euroshoppers bordsmargarin, det var verkligen äckligt, men när det gäller ex ris, pasta, toapapper, tvättmedel och sånt så tycker jag att det faktikst är helt okej

• Svar på tråden Är lågpris = dåligt?
  • Anonym
    Klara 1980 skrev 2012-02-04 21:31:53 följande:
    En riktig krögare använder alltid varor av högsta kvalité.
    Skitsnack. Många använder billigare grejjer just för att det ska vara så lönsamt som möjligt. Du skulle inte känna någon skillnad på en "fin restaurang" om de använt något billigt eller dyrt kött.
    I och med att jag arbetat på restauranger så vet jag mycket väl att folk tror att de äter så fint kött bara för att de äter på en fin restaurang som tar mycket betalat.
    Det handlar om tillagningsmetoden och inte vilken råvara som används.
  • Anonym (3)
    Anonym skrev 2012-02-05 11:50:54 följande:
    Skitsnack. Många använder billigare grejjer just för att det ska vara så lönsamt som möjligt. Du skulle inte känna någon skillnad på en "fin restaurang" om de använt något billigt eller dyrt kött.
    I och med att jag arbetat på restauranger så vet jag mycket väl att folk tror att de äter så fint kött bara för att de äter på en fin restaurang som tar mycket betalat.
    Det handlar om tillagningsmetoden och inte vilken råvara som används.
  • Nifi
    syskonen skrev 2012-02-04 20:59:45 följande:
    "Ekologiskt" är inte alltid det bästa utan långt därifrån. Jag tycker man ska titta på den sammanlagda miljöbelastningen och då kan ekoprodukter vara långt sämre än konventionellt odlade.

Sen säljer "Ekologiskt" och därför sätts ett högre pris än nödvändigt för att folk köper oavsett pris

Och villkor för arbetarna? Nä, det har inget som helst med eko att göra, det går INTE hand i hand. Inte ens rättvisemärkt...

Läste du överhuvudtaget mitt inlägg, för du resonerar på ett sätt som utesluter 90 % av det i övrigt skrivna. Ja, jag säger då det....
    ~Carpe Diem~
  • Tess1990

Sen så går det ju faktiskt att handlar dyrare märken billigare, genom att leta runt lite i olika butiker ^^ vi kollar alltid reklamen och jämnför vart det vi vill ha är billigast, ofta så finns det exakt samma varor och märke på flera butiker samma vecka, men det skiljer allt från nån krona till tiotals kronor!

så ibland köper vi dyrare märken, dels för att vi vill och för att det just då är billigare (ibland till och med billigare än dom billigare märkena!)

sen får man ju testa sig fram lite, och tänka efter vad som är viktigt för en, man har ju lite tid på sig för man handlar ju nytt ganska ofta! ^^  då kan man ju byta ut och testa en ny vara varje gång, till slut så hittar man det som passar ens behov, önskemål och plånbok.

• lila hibiskus
    Tess1990 skrev 2012-02-05 15:42:06 följande:
    Sen så går det ju faktiskt att handlar dyrare märken billigare, genom att leta runt lite i olika butiker ^^ vi kollar alltid reklamen och jämnför vart det vi vill ha är billigast, ofta så finns det exakt samma varor och märke på flera butiker samma vecka, men det skiljer allt från nån krona till tiotals kronor!

så ibland köper vi dyrare märken, dels för att vi vill och för att det just då är billigare (ibland till och med billigare än dom billigare märkena!)

sen får man ju testa sig fram lite, och tänka efter vad som är viktigt för en, man har ju lite tid på sig för man handlar ju nytt ganska ofta! ^^  då kan man ju byta ut och testa en ny vara varje gång, till slut så hittar man det som passar ens behov, önskemål och plånbok.
  • Kimona
    syskonen skrev 2012-02-04 22:27:33 följande:
    Då undrar jag: smakar det gott för att man VET att det är dyrt eller äer det verkligen så?
    Jag är inte så himla säker på att ett blindtest ger det dyraste bäst resultat. Någonstans i bakhuvudet ringer det dessutom en klocka att smaken inte alls hänger ihop med priset, men jag har inget på fötterna här utan det är bara något jag minns svagt. 
    Nej precis :) jag menade mer att entrecote såklart är gott, men det är en billig bit från en annan del av ko'a med
  • syskonen
    Nifi skrev 2012-02-05 13:40:31 följande:
    Läste du överhuvudtaget mitt inlägg, för du resonerar på ett sätt som utesluter 90 % av det i övrigt skrivna. Ja, jag säger då det....
    Du TROR att jag inte läste för att jag inte kommenterade varenda mening du skrev?
    Är det korrekt uppfattat?

Jag hade för mig att det inte är något svarstvång i detta forum, rätta mig om jag har fel. Förvånad

Har du något att skriva om det JAG skrev? Mer än att du känner dig missförstått.
  • Mrs Smith
    Anonym (Mimmi) skrev 2012-02-05 09:21:39 följande:
    Jag tycker att billiga märken generellt sett har sämre kvalitet än lite dyrare. Det finns några saker där det kvittar, men de är lätt räknade. Coops egna tamponger är bäst, och Eldorados hallon är bäst. Annars är de flesta billiga märkena skräp, tycker jag. Däremot så handlar jag billigare genom att handla de dyrare märkena på t ex Rusta eller ÖoB eller kolla efter extrapriser. 

Jag handlar för ca 500 kr per vecka till mig själv, är ensamstående utan barn.  
    Jag håller med dig. Det är sant att Eldorados hallon är bra. Var tvungen att köpa dem en gång när de andra var slut och märkte att de faktiskt var jättebra.

Vi handlar i princip bara varumärken när det kommer till mat eftersom vi tycker att EMV inte håller måttet. Icas finkrossade tomater med basilika är dock en jättebra produkt.

Jag tycker att man ska tänka på att billigt kött ofta betyder en sämre djurhållning. Kött har aldrig varit så billigt som nu och det är tyvärr djuren som får betala priset.
  • Underbara ungar

Ett litet tips, bara så där... ICAs köttbullar har mammas (Scan) gamla recept. Så de är super bra
    Och nu är jag heeeeeeeeeeelt opartisk i denna fråga

Svar på tråden Är lågpris = dåligt?