Anonym (Fattig men rik) skrev 2012-02-06 17:15:46 följande:
Jag tycker det är jätteviktigt att ta ansvar för vad man stoppar i sig och hur det tillverkas. Samtidigt brukar jag säga att ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Jag tycker det är helt ok att välja en sämre produkt ibland och en bättre när man tex har fått löning. Man kan anpassa efter situationen.
Jag personligen letar alltid efter svenska och/eller ekologiska alternativ när jag är i butiken. Dels för att jag inte vill att mina barn ska få i sig mer rester av bekämpningsmedel än nödvändigt, men även för att styra produktionen bort från miljövidriga produktionssätt. Att jag väljer svenskt beror inte på att jag är nationalist och inbillar mig att sverige alltid är bäst, utan för att jag vill minska transportsträckorna. Jag ser inte någon anledning att köpa belgiska ärtor när vi har odling av ärtor i sverige. Varför frakta hit livsmedel som vi kan producera själva?
På facebook kan man gilla "Dyrare mat Nu!" och det har jag givetvis gjort. En matkasse idag kostar mindre än för 20 år sedan, varför gör den det? Jo för att vi effektiviserar så att både djur och natur blir lidande av det. Det är ett sjukt system och jag förstår att många sätter på skygglapparna, för det är jobbigt att vara medveten konsument.
Under de 13 år jag varit förälder (har tre barn) så har vi aldrig varit på en flygresa. En gång tog vi bilen till legoland, men annars har vi inte haft råd att åka på några utlandssemestrar. Så det är inte så att det bara är välbeställda som har möjlighet att välja bättre alternativ i butikerna, utan det handlar om prioriteringar.
Däremot är jag inte den som sätter mig till doms över andra. Det här är mitt val och det händer ju att även jag köper dumma grejer ibland, som jag inte hade behövt eller som går att hitta bättre alternativ.... Jag är inte mer än människa!
Det du säger om skygglapparna är väldigt viktigt, Samtidigt ska man vara medveten om hur svårt det är, eko är tex inte alltid det bästa alternativet långt därifrån, det är heller inte alltid mindre "skit" i det enligt de analyser jag tagit del av. Tvärtom sist jag läste är ekologiska produkter mer benägen att ta upp omgivningens föroreningar! Eko är mao ett sätt att rena miljön! Eko idag är främst ett mycket bra försäljningsargument, att det är så mycket vettigare mat är inte sant.
Det viktigaste man kan göra är främst närproducerat, precis som du säger!
Sen är det inte så enkelt som att kräva dyrare mat, samhället är alltför komplext, Dyrare mat innebär framförallt att mellanhänderna får mer betalt. Om man analyserar vidare de siffror du nämner, så ser man att bönderna är de stora förlorarna medans grossisterna är vinnarna. Så dyrare mat är det definitivt NEJ för däremot bör en OMFÖRDELNING ske!
Utöver det så kommer stora grupper i samhället få det MYCKET svårt om matpriserna blir dyrare och sånt måste vi idag ta hänsyn till eftersom vi inte lever i det förhållandevis enkla bondesamhället längre!