• Anonym

Är lågpris = dåligt?

Vi sparar pengar för fulla muggar härhemma för att kunna resa och renovera till sommaren. När det gäller mat, tvätt och hygien försöker vi komma undan så billigt som möjligt och köper därför så mycket det bara går ur affärernas lågprissortiment (tex Ica  Basic). Visst, allt kanske inte har varit höjdargrejer, men på det stora hela är vi nöjda och vi har räknat ut att vi sparar mycket pengar!

Iaf, igår snackade jag med en kompis och hon förstod inte hur vi kunde köpa så "dåliga" grejer.

Vad tycker ni? Är lågprissortimenten "dåliga"? Vad brukar ni köpa/inte köpa?  Det enda vi inte kan tänka oss att köpa igen är Euroshoppers bordsmargarin, det var verkligen äckligt, men när det gäller ex ris, pasta, toapapper, tvättmedel och sånt så tycker jag att det faktikst är helt okej

• Svar på tråden Är lågpris = dåligt?
  • Anonym (Mimmi)
    Indianica skrev 2012-02-10 21:10:08 följande:
     Tänk också på att byta ut alvedon odyl. mot motsvarande "märkeslösa" varianter, mkt billigare
    Hu, det testade jag en gång efter tips från personalen på Apoteket. Det visade sig att de betydligt större och hade inget sånt där ytskikt som gör det lättare att svälja tabletten. Jag kunde inte svälja dem! Det gör jag aldrig om igen... 
  • Anonym

Vad är det för märkeslösa Alvedon ni pratar om?

• trettioplus
    Anonym skrev 2012-02-10 21:35:46 följande:
    Vad är det för märkeslösa Alvedon ni pratar om?
    Produkter som innehåller Paracetamol, precis som Alvedon, men är billigare.

Vill du ha Iprenfungerande preparat så ska du välja något med Ibuprofen och önskar du något som liknar Treo skall du välja en produkt med Acetylsalicylsyra.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Kimona
    Kimona skrev 2012-02-10 20:43:26 följande:
    Nettos hushållspapper är det bästa vi haft. Nu minns jag inte hur många rullar det är i en sån bal men den höll i över två månader
    OCH toapapper! Höll lika länge
  • Kimona
    syskonen skrev 2012-02-10 07:55:56 följande:
    Det här är ett typexempel på omedvetenhet.

Lidl har inte större andel "transporterade" produkter än Coop men där är det ok med tex fiskpinnar som åkt 3 varv runt jorden eller vilken konserv som helst bara för att det är coop du handlar på?

Angående djurhållning så är inte Sverige mycket bättre än andra länder, jag försöker alltid att få tag på det som kallas naturkött eftersom de djuren strövar fritt. (Billigast alternativ i de länderna). Köttet transporteras långt men ur djuretiskt perspektiv finns det ingen anledning att handla svenskt för vi är inte så bra som Svenskt kött vill få oss att tro.
    Ja lite mysko med tanke på att exempelvis burktonfisk inte är svensk alls utan kommer oftast från Thailand
  • Kimona
    trettioplus skrev 2012-02-10 23:47:24 följande:
    Produkter som innehåller Paracetamol, precis som Alvedon, men är billigare.

Vill du ha Iprenfungerande preparat så ska du välja något med Ibuprofen och önskar du något som liknar Treo skall du välja en produkt med Acetylsalicylsyra.
    Har hittils inte hittat en sådan produkt. Kanske de nya de gör reklam för på TV bara då...
  • trettioplus
    Kimona skrev 2012-02-10 23:52:03 följande:
    Har hittils inte hittat en sådan produkt. Kanske de nya de gör reklam för på TV bara då...
    Det finns många, men olika apotek kan ha skilda utbud. De fungerar lika bra, så det finns ingen större anledning att köpa de dyrare preparaten.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Anonym

Det beror helt på vilken vara du tittar på. Ofta kan du få samma kvalitet till ett lägre pris om du kan lägga lite tid på det. Ju närmre källan du kommer desto billigare kan du komma undan utan att tumma på kvaliteten. Kött tex vi köper från en bekants föräldrar som har en liten bondgård som drivs på ett sätt vi tycker är trevligt (så trevligt att vi gärna tar med barnen dit ett par gånger per år för att de ska få uppleva hur det går till på en bondgård). Vi får köpa hem ganska stora lass  och lägga en kväll på att packa och organisera frysen, men kg priset ligger i klass med lågpriskött i matvarubutiken. 

Grönsaker och frukt gäller att köpa efter säsong. Vi gör undantag här rätt friskt för vi har barn som gärna vill ha smarriga frukter som efterrätt och jag har svårt att säga nej när alternativen ofta är glass eller något annat mindre nyttigt.

• Kimona
    trettioplus skrev 2012-02-11 00:09:43 följande:
    Det finns många, men olika apotek kan ha skilda utbud. De fungerar lika bra, så det finns ingen större anledning att köpa de dyrare preparaten.
    jag köper Panodil för att de fungerar bäst på mig. Kan defenitivt tänka mig att testa billigare varianter också, så länge de funkar
  • Anonym
    trettioplus skrev 2012-02-04 21:17:45 följande:
    Finns det verkligen marknad för bajs, när det är så enkelt att producera eget?
Svar på tråden Är lågpris = dåligt?