Anonym (kunde varit jag) skrev 2012-05-16 07:04:56 följande:
Fan.
Hur fan ska jag börja... Min sambo blev hämtat av polisen i natt, och dey var jag som ringde dem.
Min sambo drog iväg ikväll och drack med en kompis. De började här runt 21 oh gick på spriten direkt. Jag fattar inte varför???! Varför dricka på en helt vanlig tisdag??! Jag har inte skrivit det här förut men min sambo är ganska glad i alkohol och dricker ofta. Inte mänder men det blir ett par öl några gånger i veckan, vilket jag tycker är för ofta. Framförallt när man har ett litet barn hemma.
Innan kunde han dricka mycker mer och komma hem stupfull och jävlig. Ibland kunde han bli hotfull och våldsam, han slog mig aldrig men kunde kasta saker och sånt. Det var allid lika hemskt. Jag var alltid rädd när han var ute och drack för jag visste aldrig hur han skulle vara då han kom hem. När jag var gravid blev han så full typ 2 gånger men var aldrig elak då. Sedan hon föddes har han dock aldrig kommit hem full. Tills ikväll.
Dottern är magsjuk och jag vaknade av att hon var orolig och grät. Då hör jag att sambon och hans kompis är på väg in och de diskuterar en massa. Jag går dit med dottern i famnen och ser att han bara raglar fram. Han är dessutom blodig på ena kinden (slagits?). Alla alarmklockor inom mig bara tjuter och jag säger bara till kompisen (som är hyffsat nykter) "Han får inte komma in här, du får ta honom till dig, jag kan inte ta hand om honom. Dottern är sjuk och jag kan inte ha honom här". Jag är livrädd att kompisen ska lämna honom ensam med oss. Jag är så rädd att han ska göra något mot mig, förstöra hela lägenheten och vara så hemsk som han kan vara på fyllan. Kanske till och med skada dottern! (Detta vet jag att han inte skulle göra men jag var bara så rädd!) Jag ville i alla fall inte att dottern skulle vara med om att se honom så full och jävlig. Jag vet inte var jag fåt kraft ifrån men slänger bara ut dem och låser dörren.
De står utanför och pratar, skriker och bankar på i säkert en halvtimme och jag tror att kompisen försöker få sambon hem till honom men han vägrar. Jag tycker så synd och kompisen så efter ett tag så öppnar jag ett fönster och pratar med honom. Han vill att jag ska låta sambon komma in men jag säger att det vågar jag inte och så säger jag som det är - jag är rädd för att han ska skada mig. Då förstår kompisen att det är allvar och tar med sig sambon hem till sig.
Jag pustar ut och tar hand om dottern som börjar kräkas och har feber. Men efter en halvtimme kommer han tillbaka. Han skriker och bankar på men jag öppnar inte. Jag är livrädd. Säger åt honom att gå tillbaka till sin kompis men han vägrar. Då ringer jag polisen. Nu känns det lite dumt, men jag var så rädd! Jag kunde inte för mitt liv släppa in honom.
De så åt mig att absolut inte öppa dörren och på 10 min var de här och tog hand om honom. Jag fick sedan prata med polisen och sambon hade vägrat samarbeta och varit bråkig. De hade dock inte grund för att ta in honom men de skjutsade iväg honom till en kompis så han får sova ruset av sig där.
Fyfan alltså, vad fan ska jag göra nu?! Fan jag orkar inte mer, jag orkar fan inte mer...
Polisen ska ringa mig imorgon. De sa att detta måste du ta tag i för du har ett barn och det måste du ta ansvar för. NI kan inte leva såhär. Så jävla sant alltså. Vad fan utsätter jag henne för egentligen?!
Jävla skit. De sa i alla fall att de ska försöka hjälpa mig att gå vidare med detta. Jag måste bryta NU!
Fy fan och helvete. Men du, nu är det ju bara Då Så. Du har fått den knuffen du kanske behövde. Sväljer du det här nu kommer du svälja det igen (och det har du ju redan gjort innan). Låt detta vara enda gången han var full i närheten av sin dotter.
Detta MÅSTE vara strået som knäcker kamelens rygg. Ut, och det nu! Hur ser dina möjligheter att åka hem till Sverige tidigare ut? (för ni är utomlands nu, ja?) På något vis måste du markera att detta var tillfället då det vände. Även om han inte dricker igen på tre månader. NEJ!
Deras relation må vara sin sak, men han har rätt till UT i Sverige med tanke på dottern och ni kan lösa deras relation under de kommande åren. Men nu, så måste han bort. Kan han flyga hem direkt? Vadfan, vad som helst!
Jag fattar att han är samma vanliga kille snart igen och du glömmer hur hotfull han var om du låter det vara. Gör inte det.
Måste också tillägga hur rådigt gjort det var av dig att inte släppa in honom. Det är lätt att följa minsta motståndets lag. Du gjorde inte det och det var bra.