• Selfish Geene

förstöra heliga skripter

Jag har just laddat ner och raderat versioner av både koranen och den kristna bibeln från min dator
    Jag ska symboliskt fortsätta göra det varje vecka under resten av 2012

http://www.shaplus.com/free-quran-software/quran-mp3-software/QuranReciter/quran-mp3.htm

http://voxbiblia.se/albums/ag?groupId=55

Reaktioner?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-25 18:44
    www.anus.com/tribes/snus/nihilism/filosofi/eddan.pdf

• Svar på tråden förstöra heliga skripter
  • Selfish Geene
    Nasrin skrev 2012-03-05 19:52:30 följande:
    Hur kan det vara irrelevant då det är grunden till våldet? Jag tror att du skulle förstå mer om du någonsin varit utsatt för något ont.  
    tycker du att jag har rätt att bruka våld mot tredje part för att jag har blivit utsatt för våld av någon?!

Det kan finnas förklaringar till att någon beter sig klandervärt (det finns det ju nästan alltid!9 men det ursäktar ingenting! 
    Den som utövar våld mot sina medmänniskor är alltid ansvarig för sina handlingar!

Att fria den som är våldsam för att ist anklaga de som varit våldsam mot våldsmannen är inte rätt väg att gå, alla måste hållas ansvariga för sina handlingar.
    Att skylla ifrån sig är barnsligt och destruktivt

• Nasrin
    Selfish Geene skrev 2012-03-05 19:57:41 följande:
    tycker du att jag har rätt att bruka våld mot tredje part för att jag har blivit utsatt för våld av någon?!

Det kan finnas förklaringar till att någon beter sig klandervärt (det finns det ju nästan alltid!9 men det ursäktar ingenting! 
    Den som utövar våld mot sina medmänniskor är alltid ansvarig för sina handlingar!

Att fria den som är våldsam för att ist anklaga de som varit våldsam mot våldsmannen är inte rätt väg att gå, alla måste hållas ansvariga för sina handlingar.
    Att skylla ifrån sig är barnsligt och destruktivt

Jag tror inte vi någonsin kommer förstå varandra, jag förstår din poäng men som sagt. Skulle du varit den som blivit utsatt för tortyr/kränkning och förnedring så skulle du tänka annorlunda.

Hur skulle de hävda sig annars enligt dig? Våld föder våld är ett uttryck som passar bra, folk brukar våld mot muslimer både psykisk och fyskisk och de ger igen, då är det endast muslimerna som gör fel?   Jag ogillar våld, min tro tillåter inget våld utom självförsvar men har en väldig förståelse för att dem som är uppväxta i den miljön där de dagligen utsätts själv blir våldsamma. 

• Selfish Geene
    Nasrin skrev 2012-03-05 20:11:35 följande:
    Jag tror inte vi någonsin kommer förstå varandra, jag förstår din poäng men som sagt. Skulle du varit den som blivit utsatt för tortyr/kränkning och förnedring så skulle du tänka annorlunda.

Hur skulle de hävda sig annars enligt dig? Våld föder våld är ett uttryck som passar bra, folk brukar våld mot muslimer både psykisk och fyskisk och de ger igen, då är det endast muslimerna som gör fel?   Jag ogillar våld, min tro tillåter inget våld utom självförsvar men har en väldig förståelse för att dem som är uppväxta i den miljön där de dagligen utsätts själv blir våldsamma. 

Muslimerna gör fel när de utövar våld mot människor som hädar mot deras religion, de som hädar genom att avbilda profeten eller förstöra koraner. 

De borde istället hävda sig genom att bränna flaggor, skriva protestlistor, gå ut på gatorna och fördöma oss offentligt eller varför inte starta en tråd som uppmuntrar till någon icke-våldsam aktion som protest mot hädelserna!?  
  • oOHalalOo
    The Morticia skrev 2012-03-04 22:27:36 följande:
    Fast ingen har ju brustit vad gäller hänsyn och respekt bara för att de uttrycker sig starkt mot en religion. En religion är ingen person, alltså har ingen blivit kränkt och ingen har blivit illa eller felaktigt behandlad på något vis.
    Så hur kommer det sig då att muslimer ändå känner sig kränkta, trots ditt försök att säga att det inte finns någon anledning till det? Fejkar muslimer att de känner sig kränkta eller hur ska jag då tolka det?
  • Selfish Geene
    oOHalalOo skrev 2012-03-05 20:32:21 följande:
    Så hur kommer det sig då att muslimer ändå känner sig kränkta, trots ditt försök att säga att det inte finns någon anledning till det? Fejkar muslimer att de känner sig kränkta eller hur ska jag då tolka det?
    De upplever säkerligen sig mycket kränkta, men som andra redan har påpekat: So What?!

Det är ingen rättighet att slippa bli förolämpad 
  • oOHalalOo
    Toboas skrev 2012-03-04 22:52:14 följande:
    1) Har jag ifrågasatt det?

2) Varför utfärdas en fatwa mot Rushdie? Han har skrivit en bok som anses vara osann och det gör att han ska dödas -  för att muslimer blir kränkta av något de anser vara osannt.

3) Jag kan ju också - som Morticia klok påpekar - välja att inte vara så känslig och reagera på det sättet.

4) Du har inte makten men du är definitivt en förespråkare av begränsad yttrandefrihet.
    1. Det lät som du tyckte att det var onödigt att nämna om det inte har ett argumentativt upplägg?

2. Ingen aning. Det var väl iranska ayatollor som gjorde det? Men vem bryr sig om vad de säger?

3. Absolut, men du kanske ändå förstod den kommentar som jag skrev till Moritia angående detta? Dvs det finns ibland två sidor av saker och ting. Man kan bättre förstå en handling om man tar ut hela svängen och inte hälften av den.

4. Jag har det som önskemål att folk skulle ta mer hänsyn till varandra och inte avsiktligt kränka varandra bara för man får. Jag vet det kan låta hemskt och väldigt gammaldags, men jag är fortfarande så naiv så jag tror att människan vill gott och önskar gott för andra. Så det handlar inte om begränsad yttrandefrihet, utan ett annat perspektiv på vad yttrandefrihet kan innebära, där jag lägger in ordet 'ansvar' som en viktig ingrediens. Dvs jag är inte en påhejare av att man ska göra allting alltid bara för att man får.
  • oOHalalOo
    Selfish Geene skrev 2012-03-05 20:37:45 följande:
    De upplever säkerligen sig mycket kränkta, men som andra redan har påpekat: So What?!

Det är ingen rättighet att slippa bli förolämpad 
    Absolut, så förolämpa på bara om du mår bättre av det och tycker det ger mervärde.
  • Selfish Geene
    oOHalalOo skrev 2012-03-05 20:42:00 följande:
    Absolut, så förolämpa på bara om du mår bättre av det och tycker det ger mervärde.
    det var min intention  
  • oOHalalOo
    Selfish Geene skrev 2012-03-05 20:43:38 följande:
    det var min intention  
    Varsågod då. Jag kommer inte fråga dig varför man har behov av att kränka andra människor med avsikt, för mig låter det inte vettigt och är långt från mitt eget förhållningssätt till mina medmänniskor. Men som sagt har du behovet så kör på du. Have fun!
    Over and out.
Svar på tråden förstöra heliga skripter