oOHalalOo skrev 2012-03-05 20:38:54 följande:
1. Det lät som du tyckte att det var onödigt att nämna om det inte har ett argumentativt upplägg?
2. Ingen aning. Det var väl iranska ayatollor som gjorde det? Men vem bryr sig om vad de säger?
3. Absolut, men du kanske ändå förstod den kommentar som jag skrev till Moritia angående detta? Dvs det finns ibland två sidor av saker och ting. Man kan bättre förstå en handling om man tar ut hela svängen och inte hälften av den.
4. Jag har det som önskemål att folk skulle ta mer hänsyn till varandra och inte avsiktligt kränka varandra bara för man får. Jag vet det kan låta hemskt och väldigt gammaldags, men jag är fortfarande så naiv så jag tror att människan vill gott och önskar gott för andra. Så det handlar inte om begränsad yttrandefrihet, utan ett annat perspektiv på vad yttrandefrihet kan innebära, där jag lägger in ordet 'ansvar' som en viktig ingrediens. Dvs jag är inte en påhejare av att man ska göra allting alltid bara för att man får.
1) Om jag skulle inleda varje inlägg med att jag känner mig kränkt över att utmålas som en dålig person för att jag inte tror för fem öre vad er profet säger - skulle det tillföra något?
2) De som anser att det är rimligt att bli kränkt till höger och vänster kan väl tänkas hålla med.
3) Ja, de kanske känner sig kränkta av en mängd orsaker. Troligen för att de uppmuntras att uttrycka sådana känslor för att avleda uppmärksamheten från att de i övriga frågor saknar yttrandefrihet och inflytande. Om man dessutom får lära sig att vara kränkt är något som fungerar som ett argument så är det klart att man använder det. Det är inte unikt för muslimer. En del högskolor har haft problem med att underkända studenter blivit kränkta av det ena eller andra skälet. Lika uselt argument där som i andra sammanhang - men som sagt - i den del fall funkar det.
www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/forst-krankt-vinner
4) Men var ska man då dra gränsen? Om jag nu anser att det är kränkande att män och kvinnor inte har samma rättigheter och skyldigheter i alla sammanhang - ska då alla muslimer sluta tala om sin tro eftersom den faktiskt innehåller mängder av sådana element?