• Selfish Geene

förstöra heliga skripter

Jag har just laddat ner och raderat versioner av både koranen och den kristna bibeln från min dator
    Jag ska symboliskt fortsätta göra det varje vecka under resten av 2012

http://www.shaplus.com/free-quran-software/quran-mp3-software/QuranReciter/quran-mp3.htm

http://voxbiblia.se/albums/ag?groupId=55

Reaktioner?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-25 18:44
    www.anus.com/tribes/snus/nihilism/filosofi/eddan.pdf

• Svar på tråden förstöra heliga skripter
  • Nasrin
    Selfish Geene skrev 2012-03-06 21:44:41 följande:
    jag är inte intresserad av profetens utseende, jag skulle kunna avbilda honom som hend eller gris eller självmordsbombare trots att jag är ganska säker på att Mohammed inte var någotdera.

Varför är du intresserad av mina skäl? 

Så, om du inte är intresserad..Varför vill du avbilda eller kämpa för rätten att göra det?
  • 1337
    Nasrin skrev 2012-03-06 21:42:57 följande:
    Det verkar lite galet/sinnessjukt i mina tankar att gå omkring och vilja avbilda saker man varken känner till, har kunskap om eller ens tror på? Som om jag skulle gå o ha ett sug att avbilda typ... troll eller aliens? Verkar ju helsjukt att ha ett sug efter såna saker?
    Varför skulle det vara sinnessjukt att rita en bild på en människa eller på en påhittad varelse? Vad kallas den psykiska sjukdomen?
  • Selfish Geene
    Nasrin skrev 2012-03-06 21:42:57 följande:
    Det verkar lite galet/sinnessjukt i mina tankar att gå omkring och vilja avbilda saker man varken känner till, har kunskap om eller ens tror på? Som om jag skulle gå o ha ett sug att avbilda typ... troll eller aliens? Verkar ju helsjukt att ha ett sug efter såna saker?
    lika sinnessjuk som john bauer?
    http://sv.wikipedia.org/wiki/John_Bauer

Tror du att alla som målar fiktiva figurer är "galna/sinnessjuka", eller gäller det bara de som avbildar din profet?

• JTA
    Nasrin skrev 2012-03-06 21:20:54 följande:
    Ja, det stämmer. Ingen kan avbilda Profeten eftersom vi inte idag vet hur han såg ut. Hur vet du det och varför skulle du ha ett intresse att ens tänka på hans utseende? Börjar du bli lite sugen på Islam kanske?
    Det är för övrigt en ivrigt upprepad myt att avbildningar av Muhammed skulle vara förbjudet enligt islam.

Tycker du inte att Muhammed är vacker? frågar plötsligt min vän Mahmoudi när vi kryper fram i den täta Teherantrafiken.

Vacker??? Muhammed vacker?

- Ja, du har väl sett bilderna på honom, replikerar Mahmoudi snabbt. Bilderna? Det finns väl inga bilder på Muhammed? Är det inte enligt islamisk lag förbjudet att avbilda Profeten? mumlar jag lite osäkert.

www.dn.se/ledare/signerat/profeten-i-narbild

Här finns massor av bilder av Muhammed genom alla tider:

zombietime.com/mohammed_image_archive/islamic_mo_full/

En av dem:

Inget konstigt med det här. Avbildningsförbudet på senare tid har mest handlat om att västerlänningar skall följa vad muslimerna säger till dem.
  • Selfish Geene
    Nasrin skrev 2012-03-06 21:46:21 följande:
    Så, om du inte är intresserad..Varför vill du avbilda eller kämpa för rätten att göra det?
    det är en fråga om frihet, jag är rätt förtjust i min.
  • Nasrin

Väljer att inte titta på bilderna, och scrollade snabbt förbi den som fanns i tråden.

Jag förstår dock fortfarande inte intresset av att avbilda vår Profet, han var ju en vanlig människa för dig. Varför är du inte sugen på att avbilda en annan vanlig arabisk man? Jag har verkligen svårt att förstå behovet av att just avbilda Profeten Muhammed. 

• Nasrin
    1337 skrev 2012-03-06 21:47:23 följande:
    Varför skulle det vara sinnessjukt att rita en bild på en människa eller på en påhittad varelse? Vad kallas den psykiska sjukdomen?

Det sjuka ligger i att välja en av den miljard vanliga människor som finns? Varför inte avbilda Hassan poå pizzerian istället?
  • JTA
    Nasrin skrev 2012-03-06 21:54:53 följande:
    Väljer att inte titta på bilderna, och scrollade snabbt förbi den som fanns i tråden.
    Vad tror du skulle hända om du råkade se en teckning/målning av Muhammed?

De i länkarna jag lade in är alltså inte några rondellhundar precis, utan vördsamma bilder gjorda av fromma muslimer. Inget ont i dem.
  • Toboas
    Nasrin skrev 2012-03-06 21:21:36 följande:
    Men varför skulle ickemuslimer ha ett intresse av att forska i vår Profets utseende? En person de inte ens tror på?
    I motsats till Jesus är ju Muhammed en bekräftad historisk person som det kan finnas en mängd skäl till att avbilda.
    Bara för att jag tror att det någon talar smörja så kan jag väl ändå vilja avbilda honom eller henne.
  • Selfish Geene
    Nasrin skrev 2012-03-06 21:54:53 följande:

Jag förstår dock fortfarande inte intresset av att avbilda vår Profet, han var ju en vanlig människa för dig. Varför är du inte sugen på att avbilda en annan vanlig arabisk man? Jag har verkligen svårt att förstå behovet av att just avbilda Profeten Muhammed. 
    tror du verkligen att det handlar om ett intresse för personen Mohammed??

Jag skulle inte ens veta vem han var om det inte var för att muslimer ville förbjuda mig att avbilda honom.
    Det är förbudet jag protesterar mot 
Svar på tråden förstöra heliga skripter