• Selfish Geene

förstöra heliga skripter

Jag har just laddat ner och raderat versioner av både koranen och den kristna bibeln från min dator
    Jag ska symboliskt fortsätta göra det varje vecka under resten av 2012

http://www.shaplus.com/free-quran-software/quran-mp3-software/QuranReciter/quran-mp3.htm

http://voxbiblia.se/albums/ag?groupId=55

Reaktioner?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-25 18:44
    www.anus.com/tribes/snus/nihilism/filosofi/eddan.pdf

• Svar på tråden förstöra heliga skripter
  • Nasrin
    Selfish Geene skrev 2012-03-06 22:01:14 följande:
    för att det inte finns något religiöst påfund som vill förbjuda mig att avbilda en pizzabagare (snyggt att spä på  fördomarna om araber som pizzabagare föresten, mina muslimska vänner är grafiker resp. civilingengör)

Okej, så du gör det enbart för att reta muslimer? Då du vet att de blir sårade/kränkta av det? Då förstår jag ditt syfte, var det så svårt att spotta ur dig det från början?
  • Nasrin
    saxon skrev 2012-03-06 22:01:34 följande:
    TS, nu har jag inte läst hela tråden, men efter 400 inlägg i tråden borde du ha märkt att du inte provocerar någon. De som du anstränger dig järnet att provocera försöker om och om igen att förklara att dina provokationsförsök inte fungerar utan bara är onödiga. Är det inte dags att lägga ner?
  • Selfish Geene
    saxon skrev 2012-03-06 22:01:34 följande:
    TS, nu har jag inte läst hela tråden, men efter 400 inlägg i tråden borde du ha märkt att du inte provocerar någon. De som du anstränger dig järnet att provocera försöker om och om igen att förklara att dina provokationsförsök inte fungerar utan bara är onödiga. Är det inte dags att lägga ner?
    jag tror att de som blir provocerade av min aktion främst sitter i dammiga tält någonstans i mellanöstern, de flesta moderna muslimer kunde inte bry sig mindre om att jag avbildar Muhammed eller bränner koraner, de har viktigare saker att engagera sin tid i.

Men några få av de galnaste exemplaren bor här i norden, det är eg dom aktionen riktar sig till, men chansen att de hittar just den här tråden knappt 2 veckor efter tråden postades är förm små.
    Men jag misströstar inte, i sinom tid kommer budskapet nå fram till dom 
  • Nasrin
    JTA skrev 2012-03-06 22:02:35 följande:
    Jag gav en anledning ovanom, du kommenterade inte den.

Pga det stora influxet av muslimska invandrare till Sverige blir muslimers värderingar och världsbild intressant att diskutera. Islam som företeelse är liksom på modet. För en konstnär kan det då vara intressant att utforska det av konstnärskollektivet omhuldade påståendet att konsten saknar gränser, och samtidigt testa vad muslimerna går för vad gäller möjligheterna för en ickemuslim att bryta mot de religionens förbud och påbud som rimligen inte borde gälla för några andra än muslimerna. Konsten är ju så klart dominerad av kulturvänstern, som vanligtvis har mycket svårt för provokationer när de riktas mot någonting annat än det borgerliga samhället.

Faktum är att det ju är en briljant idé. Jag tror inte Vilks är så smart att han tänkt ut den på förhand. Saken bara utvecklades efter hand.

Jag är inte intresserad av att kommentera något du skriver, du gav inget vidare första intryck på "en sån som mig".
  • Nasrin
    Selfish Geene skrev 2012-03-06 22:04:12 följande:
    alla rättigheter tex rätten att avbilda vem jag vill, är en del av min totala frihet, alla inskränkningar i den rätten innebär mindre personlig frihet.

Nog tror jag att du förstår kopplingen mellan förbud och minskad frihet?? 

Jovisst förstår jag, men jag försökte febrilt förstå varför du har intresse att avbilda vår Profet. Sen kom svaret: Du vill göra det ftersom muslimer inte vill det, i rent provokativt syfte.
  • Selfish Geene
    Nasrin skrev 2012-03-06 22:08:30 följande:
    Okej, så du gör det enbart för att reta muslimer? Då du vet att de blir sårade/kränkta av det? Då förstår jag ditt syfte, var det så svårt att spotta ur dig det från början?
    Nej att de blir retade/kränkta/sårade är deras problem, jag erkänner att det inte är något som bekymrar mig nämnvärt men det är inte heller syftet med tråden

jag gör det för att vissa vill förbjuda mig
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Nasrin skrev 2012-03-06 21:57:51 följande:
    Okej, var ligger det för frihet i att avbilda en vanlig människa som levde för ca 1400 år sen?
    Är inte det ganska självklart?

Om friheten inte finns för att avbilda "en vanlig människa" (vilket Mohammed inte var på något sätt) så finns inte friheten att avbilda valfritt motiv och det blir lätt absurt.

Mohammed var som sagt ingen vanlig människa, långt ifrån. Även om man tänker bort det teologiska så var han en av de människor som har format världen väldigt mycket, han finns i toppen med personer som de romerska kejsarna, Alexander den store, påvar, George Washington och så vidare. Att han inte skulle få avbildas är en stor förlust även av rent sekulära orsaker.
  • 1337
    Nasrin skrev 2012-03-06 21:55:50 följande:
    Det sjuka ligger i att välja en av den miljard vanliga människor som finns? Varför inte avbilda Hassan poå pizzerian istället?
    Varför är det sjukt att välja just Muhammed? Vore det sinnessjukt att rita en bild av Lucia eller Gustav Vasa? Jag förstår inte hur du får det hela till sinnessjukdom och vilken sinnessjukdom det skulle röra sig om.
  • JTA
    Nasrin skrev 2012-03-06 22:09:57 följande:
    Jag är inte intresserad av att kommentera något du skriver, du gav inget vidare första intryck på "en sån som mig".
    En konstnär kan vilja avbilda profeten för att testa om konsten har gränser. Där har du en anledning. Eftersom du tydligen har läst mina inlägg känner du till anledningen. Ändå fortsätter du att tjata om att det verkar konstigt att utan anledning vilja avbilda profeten. Är inte det konstigt?
  • Selfish Geene
    Nasrin skrev 2012-03-06 22:11:11 följande:
    Jovisst förstår jag, men jag försökte febrilt förstå varför du har intresse att avbilda vår Profet. Sen kom svaret: Du vill göra det ftersom muslimer inte vill det, i rent provokativt syfte.
    Inte för att de inte vill att jag ska avbilda profeten (ett önskemål jag under vissa omständigheter hade kunnat respektera)
    Utan för att de vill förbjuda mig att avbilda profeten

Svar på tråden förstöra heliga skripter