• Selfish Geene

förstöra heliga skripter

Jag har just laddat ner och raderat versioner av både koranen och den kristna bibeln från min dator
    Jag ska symboliskt fortsätta göra det varje vecka under resten av 2012

http://www.shaplus.com/free-quran-software/quran-mp3-software/QuranReciter/quran-mp3.htm

http://voxbiblia.se/albums/ag?groupId=55

Reaktioner?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-25 18:44
    www.anus.com/tribes/snus/nihilism/filosofi/eddan.pdf

• Svar på tråden förstöra heliga skripter
  • Nasrin
    Selfish Geene skrev 2012-03-07 07:25:28 följande:
    465 inlägg på 10 dagar bevisar motsatsen, det här är en fråga som berör
    En debatt är alltid en framgång, oavsett utgången.

400 av de inläggen handlar snarare om att förstå hur du tänker och varför du ens tänker på detta (istället för typ världssvält), ingen är ett dugg provocerad eller ens bryr sig om syftet av tråden om du trodde det
  • The Morticia
    Nasrin skrev 2012-03-07 19:20:26 följande:
    Alltså ingen bryr sig om du avbildar Profeten, eftersom du inte KAN avbilda Profeten. Det är om du skulle göra det i en oetisk situation, t ex som en hund, med bomber eller en gris. DÅ går bilden över till enbart kränkning mot muslimer som älskar denna Profet.
    Men så kan man ju för tusan inte resonera. Bara för att du gillar Muhammed så betyder inte det att jag gör det och att jag måste behandla honom på något speciellt vis. Jag älskar inte Muhammed, utan tycker att han var allt annat än ett föredöme. Så varför anser du att jag som har en totalt motsatt känsla för Muhammed inte får avbilda honom på vilket sätt jag vill? Varför skulle din vilja och känsla vara mer legitim än min?
  • oOHalalOo
    The Mechanix skrev 2012-03-06 07:35:40 följande:
    Om det får dig att känna dig nöjd med dig själv så varsågod.

Personligen tror jag inte på att medvetet kränka och provocera andra människor oavsett. Jag tror att i det långa loppet så blir jag bemött som jag bemöter andra. Inte på individnivå alla gånger, men i det stora hela.
    Klokt tänkt.
  • Toboas
    Nasrin skrev 2012-03-07 19:20:26 följande:
    Alltså ingen bryr sig om du avbildar Profeten, eftersom du inte KAN avbilda Profeten. Det är om du skulle göra det i en oetisk situation, t ex som en hund, med bomber eller en gris. DÅ går bilden över till enbart kränkning mot muslimer som älskar denna Profet.
    Men om jag avbildar honom när han har sex med en 9-åring så är det ju historiskt korrekt även om många ändå anser det vara ett oetiskt beteende. Hur ställer du dig till det?
  • oOHalalOo
    Toboas skrev 2012-03-06 08:34:28 följande:
    1) Genom att bejaka eller uppmuntra vissa känslor förstärks de ju. Alla sådana där aggressionsövningar där man ska "slå ut sin ilska" är värdelösa eftersom det ger kroppen en positiv feedback - och därmed förstärkning - av aggressiviteten. Om man uppmuntras genom att man får sin vilja igenom eller får positiv uppmärksamhet när man är - eller agerar - kränkt så lär det ju bli mer av den varan. Det är ju knappast en slump att så många tekniker när det gäller barnuppfostran går ut på att avleda eller ignorera vissa beteenden just för att inte skapa positiv feedback.

2) Men om jag fortsätter att känna mig kränkt över att kvinnor inte har samma skyldighet att gå till moskén, hur gör vi då?
    1. Så kan det givetvis vara, att 'vana ger färdighet'. Men man kan även se det som förtryck, dvs att man förbjuds att känna helt enkelt. Det är väl ingen som påstår att det skulle vara bra i alla fall?

Men jag håller med dig om att reagera med våld givetvis - alltid  är fel. Men det är ju inte riktigt det som jag talar o, utan jag talar om rätten att FÅ känna.

Barnuppfostran och framför allt pedagogik när det gäller den biten, är en helt annan frågeställning - om än intressant.

2. Du menar att du som muslimsk man skulle göra det? Då vore det kanske ett problem för dig, eftersom du då inte skulle acceptera att Allah (swt) givit underlättnad för kvinnan gällande bönens utförande i moskén. Då måste du söka mer i din religion och tro för att förstå varför vår skyldighet gällande detta inte är exakt likadan. Men som muslimsk man (fortfarande generellt) så är det då din skyldighet att söka efter varför kvinnan inte har samma skyldighet som dig att närvara vid bönen i just moskén.

Om du är icke-muslim så anser jag det är en frågeställning som inte ens berör dig.
  • oOHalalOo
    saxon skrev 2012-03-06 22:01:34 följande:
    TS, nu har jag inte läst hela tråden, men efter 400 inlägg i tråden borde du ha märkt att du inte provocerar någon. De som du anstränger dig järnet att provocera försöker om och om igen att förklara att dina provokationsförsök inte fungerar utan bara är onödiga. Är det inte dags att lägga ner?
    Bra poäng.
  • Selfish Geene
    Nasrin skrev 2012-03-07 19:22:04 följande:
    400 av de inläggen handlar snarare om att förstå hur du tänker och varför du ens tänker på detta (istället för typ världssvält), ingen är ett dugg provocerad eller ens bryr sig om syftet av tråden om du trodde det
    förutom att du själv verkar iaf en smula provocerad så kanske tråden kan visa att det inte finns någon anledning att vara rädd för att avbilda profeten eller vanhedra koranen!?

• JTA
    Nasrin skrev 2012-03-07 19:20:51 följande:
    Kan du läsa?
    Samtidigt som du ihärdigt påpekar att ingen blir provocerad av TS och att det inte finns någon mening med att avbilda profeten, så klarar du inte att titta på en (vördsam) bild av profeten och ignorerar både mina och Selfish förslag på goda anledningar att göra karikatyrer av profeten. Varför tror du att någon skall ta dina argument på allvar?
  • Selfish Geene
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-03-05 19:25:14 följande:
    Jag kan så klart förstå hur du känner och kommer inte att skriva något mer om det, men jag var verkligen villig att skicka dig dessa böcker vilket du tackade ja till.

Nej det är absolut inte okey att hota eller bruka våld. Hur skulle jag tycka/göra det när jag inte ens skadar flugor som kommer in i mitt hem? 
    Har du ändrat dig?
    Vill du inte skicka koranerna längre??

Svar på tråden förstöra heliga skripter