Toboas skrev 2012-03-06 08:34:28 följande:
1) Genom att bejaka eller uppmuntra vissa känslor förstärks de ju. Alla sådana där aggressionsövningar där man ska "slå ut sin ilska" är värdelösa eftersom det ger kroppen en positiv feedback - och därmed förstärkning - av aggressiviteten. Om man uppmuntras genom att man får sin vilja igenom eller får positiv uppmärksamhet när man är - eller agerar - kränkt så lär det ju bli mer av den varan. Det är ju knappast en slump att så många tekniker när det gäller barnuppfostran går ut på att avleda eller ignorera vissa beteenden just för att inte skapa positiv feedback.
2) Men om jag fortsätter att känna mig kränkt över att kvinnor inte har samma skyldighet att gå till moskén, hur gör vi då?
1. Så kan det givetvis vara, att 'vana ger färdighet'. Men man kan även se det som förtryck, dvs att man förbjuds att känna helt enkelt. Det är väl ingen som påstår att det skulle vara bra i alla fall?
Men jag håller med dig om att reagera med våld givetvis - alltid är fel. Men det är ju inte riktigt det som jag talar o, utan jag talar om rätten att FÅ känna.
Barnuppfostran och framför allt pedagogik när det gäller den biten, är en helt annan frågeställning - om än intressant.
2. Du menar att du som muslimsk man skulle göra det? Då vore det kanske ett problem för dig, eftersom du då inte skulle acceptera att Allah (swt) givit underlättnad för kvinnan gällande bönens utförande i moskén. Då måste du söka mer i din religion och tro för att förstå varför vår skyldighet gällande detta inte är exakt likadan. Men som muslimsk man (fortfarande generellt) så är det då din skyldighet att söka efter varför kvinnan inte har samma skyldighet som dig att närvara vid bönen i just moskén.
Om du är icke-muslim så anser jag det är en frågeställning som inte ens berör dig.