• Anonym (nyfiken)

Vill testa drogerna

Hej!

jag har ett litet dilemma!

Jag arbetar med missbrukare men har själv ingen erfarenhet av dorger ... känner mig väldigt utanför när det drar igång diskussioner, jag har inget annat att komma med än dumma frågot....

Jag vill verkligen inte droga men ... jag skulle vilja testa dogerna som min patienter använder så att jag kan förstå deras upplevelser och vad det är som är så lockande....

Kan jag genom er få upp leva hur det är?
    Kan ni berätta hur olika droger påverkade er?
    Ge mig gärna det korrekta namnet på drogen samt vad det kallas i tagligtal så att jag kanske kan förstå....

Vill ju så gärna kunna hjälpa men känner mig maktlös...            

• Svar på tråden Vill testa drogerna
  • Anonym (Läs upp dig!)
    Anonym (aha) skrev 2012-04-02 16:59:37 följande:
    Du tycker inte det är bättre att människor som redan besitter erfarenhet ska erbjudas möjlighet att hjälpa sina jämlika? Menar du på fullaste allvar att folk ska spela rysk-roulette för att få åtnjuta erfarenheten av att veta hur ett rus känns?
    Har man som utgångspunkt att man antagligen kommer bli missbrukare, så förstår jag sådan text.
  • Anonym (Läs upp dig!)
    Anonym (aha) skrev 2012-04-02 17:16:57 följande:
    Givetvis har jag inte förträngt de åren, tvärt om, de är olustigt närvarande i mitt liv. Och den erfarenheten kan folk vara utan.

Förstår inte varför rena fina människor ska testa, Ingen vill hamna i den misär det kan medföra, varför chansa?
    Visst absolutism är ju en vacker utopi, men ingen praktiskt verklighet.
  • Queenie70
    Anonym skrev 2012-04-02 16:49:39 följande:
    Vare sig hon defacto har nytta av det i sitt yrkesutövande eller inte så kommer hon gå ifrån det många erfarenheter rikare.
    Hur man vänder och vrider på det så missar jag det negativa.

Ser inte på nåt vis att det skulle vara nåt som tillför ens liv och livserfarenhet särskilt mycket faktiskt. Jag har testat att skita i skogen och jag har testat att käka gröna bananer också, visst är det en "livserfarenhet" men det gör faktiskt inte till eller ifrån vad det gäller "livserfarenhet" Ser som sagt inte alls att det skulle vara nåt så livsomvändande som du vill få det till. Ingen ahaupplevelse alls att testa droger. Och ja, jag har testat droger, och det gör faktiskt varken till eller ifrån på nåt område av mitt liv. Det var bara en korkad risk jag tog, eftersom jag ju faktiskt inte hade nån aning om ifall jag skulle varit benägen att förälska mig i drogen eller inte. Totaaaalt onödigt sammanfattningsvist.
  • Queenie70
    Anonym skrev 2012-04-02 16:53:56 följande:
    Så vi ska bara kunna erbjuda "vård" i form av oinsatt, ignorant, okunnig och oengagerat personal?

Ts visar en otrolig engagemang mot sina patienter och du vill att hon ska byta yrke? Varför om jag får fråga?

Enormt märklig slutsats att dra att man på nåt vis är ignorant för att man inte tagit droger....
  • Anonym (koks)
    Anonym skrev 2012-04-02 17:27:04 följande:
    Varje erfarenhet berikar, bra som dåligt.

Aha, slänga på lite stigma sitter alltid bra?
    Så man är fin och ren när man dricker alkohol men om man vill testa annat så blir man äcklig och smutsig?

Jag kan då säga att jag blev inte äcklig och smutsig av att köra på amfetamin, det var utan tvekan den bästa perioden i mitt liv och jag beklagar bara att barnen och allt för korta dygn inte ger mig möjligheten att "leka" lite igen eller inkludera den i min vardag.

Klättra uppför ett berg utan skyddsutrustning ser jag som en chansning, prova på en lätt drog (antar att heroin inte är ts förstahandsval) ser jag däremot inte som nån chansning.

My bad, ja då tycker jag att dom mest lämpade för yrket är dom som kombinerar skolböcker med personlig erfarenhet.

Hahaha, är det dramaqueen dagen idag? Tredje tråden där jag ser fruktansvärda överdrifter, nej man riskerar inte sitt liv genom att testa på droger.
    Som en skötsam stabil och målmedveten människa så riskerar man absolut ingeting.
    säg det till min morsa som var skötsam, stabil och målmedveten. Hade en IQ på långt över 135 och var alldeles briljant. Skulle bara prova, fastnade, och det ledde till hennes död. Jag var också skötsam. Ruskigt skötsam. Jag hade aldrig ens gått mot röd gubbe innan jag testade. Visste vad jag ville med livet, är intelligent etc etc yadayada. Nog fastnade jag ändå. För det lilla beroende-monstret hade ingen lust att ta hänsyn till sådant som hur skötsam man är, eller stabil eller whatever, när man väl öppnad boxen.

;) Bara för att DU fick det att funka för dig gör det dig inte till expert på resten av mänskligheten, hur gärna du än vill.

Tycker att ditt nick är rätt ironiskt.

Eftersom du nu uppmanar oss att läsa på, lägg gärna fram vetenskapliga studier som stöder din teori att ytterst en liten minoritet skulle ha några problem efter att ha testat droger? Och varför skulle inte heroin vara ett förstahandsval om det nu är så extremt ovanligt med missbruksproblematik?

Folk får väl knarka på hur mycket de vill, om ts vill pröva är det upp till TS. Men jag tänker fan inte uppmuntra någon till att ta ett beslut som KAN leda till att livet går helt åt helvete. Jag skulle inte uppmuntra folk att köra utan bilbälte heller.

Jag undrar även vad erfarenheten av ett enstaka rus på något vis skulle göra för att missbrukaren ifråga skulle känna sig bättre bemött?
  • Anonym
    Queenie70 skrev 2012-04-02 17:52:59 följande:
    Ser inte på nåt vis att det skulle vara nåt som tillför ens liv och livserfarenhet särskilt mycket faktiskt. Jag har testat att skita i skogen och jag har testat att käka gröna bananer också, visst är det en "livserfarenhet" men det gör faktiskt inte till eller ifrån vad det gäller "livserfarenhet" Ser som sagt inte alls att det skulle vara nåt så livsomvändande som du vill få det till. Ingen ahaupplevelse alls att testa droger. Och ja, jag har testat droger, och det gör faktiskt varken till eller ifrån på nåt område av mitt liv. Det var bara en korkad risk jag tog, eftersom jag ju faktiskt inte hade nån aning om ifall jag skulle varit benägen att förälska mig i drogen eller inte. Totaaaalt onödigt sammanfattningsvist.
    Med tanke på att det inte handlar om att skita i skogen utan om rusgivande sinnesförändrade substanser så är det en kolosal erfarenhet att kunna nå andra "exotiska" sinnesstämningar som är helt enkelt omöjliga att uppnå utan att konsumera dessa substanser.
    Det ger en insikt som är omöjligt att uppnå utan att själv ha varit där.

Intressant hur du säger att du har provat på "droger" utan att erfara nått negativt med det men ts liv kommer ta slut om hon provar?
  • Anonym
    Anonym (koks) skrev 2012-04-02 18:01:33 följande:
    säg det till min morsa som var skötsam, stabil och målmedveten. Hade en IQ på långt över 135 och var alldeles briljant. Skulle bara prova, fastnade, och det ledde till hennes död. Jag var också skötsam. Ruskigt skötsam. Jag hade aldrig ens gått mot röd gubbe innan jag testade. Visste vad jag ville med livet, är intelligent etc etc yadayada. Nog fastnade jag ändå. För det lilla beroende-monstret hade ingen lust att ta hänsyn till sådant som hur skötsam man är, eller stabil eller whatever, när man väl öppnad boxen.

;) Bara för att DU fick det att funka för dig gör det dig inte till expert på resten av mänskligheten, hur gärna du än vill.

Tycker att ditt nick är rätt ironiskt.

Eftersom du nu uppmanar oss att läsa på, lägg gärna fram vetenskapliga studier som stöder din teori att ytterst en liten minoritet skulle ha några problem efter att ha testat droger? Och varför skulle inte heroin vara ett förstahandsval om det nu är så extremt ovanligt med missbruksproblematik?

Folk får väl knarka på hur mycket de vill, om ts vill pröva är det upp till TS. Men jag tänker fan inte uppmuntra någon till att ta ett beslut som KAN leda till att livet går helt åt helvete. Jag skulle inte uppmuntra folk att köra utan bilbälte heller.

Jag undrar även vad erfarenheten av ett enstaka rus på något vis skulle göra för att missbrukaren ifråga skulle känna sig bättre bemött?
    Jag och den breda majoriteten av människor fick aldrig och kommer aldrig att få problem med sina droger, du tillhör dock en försvinnande liten minoritet av drogbrukare, en exotiskt undantag om du utan nån som helst bakomliggande problematik bara "fastnade" vad det nu ens innebär.
    Du gjorde antagligen nått du ville göra, ser inget fel i det men om man sedan ångrar sig så kan man ta ansvar för sina egna handlingar utan att skylla dom på döda ting du medvetet och frivilligt konsumerade.
    Det blir även lite skev när du insisterar på att andra kommer upprepa dina misstag för att du idag ångrar vissa livsval du har gjort.

Jag ska se om jag hittar en lista på olika droger och hur det är uppdelat, har inte sett en sammanfattning på området än utan mer lösa siffror i olika sammanhang, alkohol som råkar vara en av dom mest beroende framkallande och lömska droger vi har har omkring 10 % av problem brukare, resten hanterar drogen som dom ska. (can som källa, inte det bästa valet men dom är inte kända för att försköna utan snarare att överdriva)
    Cannabis lå på mellan 3-7 %.
    Jag tror inte att NÅN i sina sinnes fula bruk skulle få för sig att prova på heroin som första drog eller bara för att.

Jag hopas att du är konsekvent och inte ger riskabla rekommendationer till nån, som att ringa en väninna och be henne hoppa in i bilen för att fynda på rean som är på andra sidan stan, färden kan bli hennes sista.
    Bilbälte eller inte det är riskabelt och man kan till och med dö i trappan ner till parkeringen.

• Queenie70
    Anonym skrev 2012-04-02 18:06:22 följande:
    Med tanke på att det inte handlar om att skita i skogen utan om rusgivande sinnesförändrade substanser så är det en kolosal erfarenhet att kunna nå andra "exotiska" sinnesstämningar som är helt enkelt omöjliga att uppnå utan att konsumera dessa substanser.
    Det ger en insikt som är omöjligt att uppnå utan att själv ha varit där.

Intressant hur du säger att du har provat på "droger" utan att erfara nått negativt med det men ts liv kommer ta slut om hon provar?

Fast jag har aldrig sagt att hennes liv kommer att ta slut, utan bara att det är en helt onödig risk att ta både hälsomässigt och socialt, som inte kommer att göra varken till eller ifrån vad det gäller hennes arbete med missbrukare.  Det bär mig emot att behöva upprepa mig intill absurdum men att "veta hur det känns att ta droger" är en högst subjektiv upplevelse som inte har större relevans än att just skita i skogen eller käka sushi när det kommer till arbetet med att försöka bli kvitt en beroendeproblematik. Tryck gärna "visa endast" på mig om du är nyfiken på hur jag tänker.

Bara det faktum att du antyder att du ifrågasätter riktigtheten i att jag säger att jag testat droger men samtidigt inte alls uppelvt nån livsomvälvande ahaupplevelse av de erfarenheterna visar ju bara på just hur subjektivt det faktiskt kan vara och att det tydligen är svårt för dig att greppa att din åsikt inte nödvändigtvis är allenarådande.  
  • Anonym
    Queenie70 skrev 2012-04-02 18:21:00 följande:
    Fast jag har aldrig sagt att hennes liv kommer att ta slut, utan bara att det är en helt onödig risk att ta både hälsomässigt och socialt, som inte kommer att göra varken till eller ifrån vad det gäller hennes arbete med missbrukare.  Det bär mig emot att behöva upprepa mig intill absurdum men att "veta hur det känns att ta droger" är en högst subjektiv upplevelse som inte har större relevans än att just skita i skogen eller käka sushi när det kommer till arbetet med att försöka bli kvitt en beroendeproblematik. Tryck gärna "visa endast" på mig om du är nyfiken på hur jag tänker.

Bara det faktum att du antyder att du ifrågasätter riktigtheten i att jag säger att jag testat droger men samtidigt inte alls uppelvt nån livsomvälvande ahaupplevelse av de erfarenheterna visar ju bara på just hur subjektivt det faktiskt kan vara och att det tydligen är svårt för dig att greppa att din åsikt inte nödvändigtvis är allenarådande.  
    Om du inte har skrivit det rakt ut så insinuerar du det i varje inlägg.
    Jag ser inga risker alls att lära sig nått nytt eller provar på nått sinnesförändrade.

Jag ifrågasätter riktigheten i det du skriver så det inte är bara en tom fras för att stärka det du kommer med i och med det är en banbrytande upplevelse.
    Har man gått från att endast känna till ett sinnestillstånd till att veta att man kan lika enkelt som att byta kanal på tv när som helst ändra den så finner jag uttalande i still med "det var inget speciellt" som märklig.

Av ren nyfikenhet, vad har du provat och hur länge?

• Anonym (koks)
    Queenie70 skrev 2012-04-02 18:21:00 följande:

word

Jag kommer lägga ner min del av diskussionen, för det är menlöst att prata med någon som vägrar ens försöka förstå vad man talar om och som kommer med helt irrelevanta kommentarer. Om det nu är så att tiden med affe var det bästa du had, är det väl inget som hindrar dig från att lämna familj och barn och sätta dig någonstans och knarka resten av ditt liv, om det nu är det enda som gör dig lycklig. Vi är alla vår egen lyckas smed.

Ha det gött hörni
Svar på tråden Vill testa drogerna