• Anonym (nyfiken)

Vill testa drogerna

Hej!

jag har ett litet dilemma!

Jag arbetar med missbrukare men har själv ingen erfarenhet av dorger ... känner mig väldigt utanför när det drar igång diskussioner, jag har inget annat att komma med än dumma frågot....

Jag vill verkligen inte droga men ... jag skulle vilja testa dogerna som min patienter använder så att jag kan förstå deras upplevelser och vad det är som är så lockande....

Kan jag genom er få upp leva hur det är?
    Kan ni berätta hur olika droger påverkade er?
    Ge mig gärna det korrekta namnet på drogen samt vad det kallas i tagligtal så att jag kanske kan förstå....

Vill ju så gärna kunna hjälpa men känner mig maktlös...            

• Svar på tråden Vill testa drogerna
  • Anonym (aha)
    Anonym skrev 2012-04-02 16:49:39 följande:
    Vare sig hon defacto har nytta av det i sitt yrkesutövande eller inte så kommer hon gå ifrån det många erfarenheter rikare.
    Hur man vänder och vrider på det så missar jag det negativa.
    Oj, jag önskar att jag tillhörde den skaran som kunde säga att jag blev en erfarenhet rikare.

Tyvärr så tillhör jag den bråkdel av de som trillat dit och som klarar av att leva nykter och drogfri efter ett häftigt blandmissbruk där Amfetamin var min högra hand medan resten tjänade som livsuppehållande substitut.

Jag önskar ingen min erfarenhet. De ögon man ser världen med..
    Jag är glad att jag idag återfått delar av mig själv, men det har också tagit mig tre år.
    De flesta ger upp inom loppet av ett par veckor.

Jag håller inte med, det är Aldrig värt det, aldrig. Och där går våra åsikter helt skilda vägar, tyvärr..
  • Anonym (aha)
    Anonym skrev 2012-04-02 16:53:56 följande:
    Så vi ska bara kunna erbjuda "vård" i form av oinsatt, ignorant, okunnig och oengagerat personal?

Ts visar en otrolig engagemang mot sina patienter och du vill att hon ska byta yrke? Varför om jag får fråga?
    Du tycker inte det är bättre att människor som redan besitter erfarenhet ska erbjudas möjlighet att hjälpa sina jämlika? Menar du på fullaste allvar att folk ska spela rysk-roulette för att få åtnjuta erfarenheten av att veta hur ett rus känns?
  • Anonym
    Anonym (aha) skrev 2012-04-02 16:56:56 följande:
    Oj, jag önskar att jag tillhörde den skaran som kunde säga att jag blev en erfarenhet rikare.

Tyvärr så tillhör jag den bråkdel av de som trillat dit och som klarar av att leva nykter och drogfri efter ett häftigt blandmissbruk där Amfetamin var min högra hand medan resten tjänade som livsuppehållande substitut.

Jag är glad att jag idag återfått delar av mig själv, men det har också tagit mig tre år.

Jag håller inte med, det är Aldrig värt det, aldrig. Och där går våra åsikter helt skilda vägar, tyvärr..
    Så du menar du inte fick några erfarenheter? Har du redan förträngt flera år av ditt liv?
    Du fick dåliga erfarenheter dom flesta får inte det.

Har själv lång erfarenhet av amfetamin, cannabis och en del andra substanser och jag är tacksam att jag vet vad jag vet utan att behöva lyssna på skräckexempel eller ren antiknarkpropaganda.
    Ts kanske är ute efter lite objektiv kunskap och personliga erfarenheter då allt hon har att tillgå i dagens läge är berättelser från misslyckat folk och svensk version av drogfakta (propaganda)

• Anonym
    Anonym (aha) skrev 2012-04-02 16:59:37 följande:
    Du tycker inte det är bättre att människor som redan besitter erfarenhet ska erbjudas möjlighet att hjälpa sina jämlika? Menar du på fullaste allvar att folk ska spela rysk-roulette för att få åtnjuta erfarenheten av att veta hur ett rus känns?
    Men dom besitter ingen erfarenhet.
    Hade skolboksexempel varit tillräckliga hade ts inte känt sig inkompetent och oförmögen att adekvat sköta sitt yrke.

Vad har rysk roulette med saken att göra?  
  • Anonym (aha)
    Anonym skrev 2012-04-02 17:01:38 följande:
    Så du menar du inte fick några erfarenheter? Har du redan förträngt flera år av ditt liv?
    Du fick dåliga erfarenheter dom flesta får inte det.

Har själv lång erfarenhet av amfetamin, cannabis och en del andra substanser och jag är tacksam att jag vet vad jag vet utan att behöva lyssna på skräckexempel eller ren antiknarkpropaganda.
    Ts kanske är ute efter lite objektiv kunskap och personliga erfarenheter då allt hon har att tillgå i dagens läge är berättelser från misslyckat folk och svensk version av drogfakta (propaganda)
    Givetvis har jag inte förträngt de åren, tvärt om, de är olustigt närvarande i mitt liv. Och den erfarenheten kan folk vara utan.

Förstår inte varför rena fina människor ska testa, Ingen vill hamna i den misär det kan medföra, varför chansa?
  • Anonym (aha)
    Anonym skrev 2012-04-02 17:03:31 följande:
    Men dom besitter ingen erfarenhet.
    Hade skolboksexempel varit tillräckliga hade ts inte känt sig inkompetent och oförmögen att adekvat sköta sitt yrke.

Vad har rysk roulette med saken att göra?  
    Nu syftade jag till missbrukare som jobbar med missbrukare.

Jag lade in mig på ett behandlingshem där samtliga anställda hade en egen bok så att säga. Det är oftast dem jag tänker på när marken rämnar. De kan, de mår bra och dit vill jag!

Ja, vad anser du att det är när man testar droger? Det kanske inte är många som trillar dit på att testa, men tillräckligt många för att det ska vara att spela med sitt liv.
  • Anonym
    Anonym (aha) skrev 2012-04-02 17:16:57 följande:
    Givetvis har jag inte förträngt de åren, tvärt om, de är olustigt närvarande i mitt liv. Och den erfarenheten kan folk vara utan.

Förstår inte varför rena fina människor ska testa, Ingen vill hamna i den misär det kan medföra, varför chansa?
    Varje erfarenhet berikar, bra som dåligt.

Aha, slänga på lite stigma sitter alltid bra?
    Så man är fin och ren när man dricker alkohol men om man vill testa annat så blir man äcklig och smutsig?

Jag kan då säga att jag blev inte äcklig och smutsig av att köra på amfetamin, det var utan tvekan den bästa perioden i mitt liv och jag beklagar bara att barnen och allt för korta dygn inte ger mig möjligheten att "leka" lite igen eller inkludera den i min vardag.

Klättra uppför ett berg utan skyddsutrustning ser jag som en chansning, prova på en lätt drog (antar att heroin inte är ts förstahandsval) ser jag däremot inte som nån chansning.
    Anonym (aha) skrev 2012-04-02 17:19:42 följande:
    Nu syftade jag till missbrukare som jobbar med missbrukare.

Jag lade in mig på ett behandlingshem där samtliga anställda hade en egen bok så att säga. Det är oftast dem jag tänker på när marken rämnar. De kan, de mår bra och dit vill jag!

Ja, vad anser du att det är när man testar droger? Det kanske inte är många som trillar dit på att testa, men tillräckligt många för att det ska vara att spela med sitt liv.
    My bad, ja då tycker jag att dom mest lämpade för yrket är dom som kombinerar skolböcker med personlig erfarenhet.

Hahaha, är det dramaqueen dagen idag? Tredje tråden där jag ser fruktansvärda överdrifter, nej man riskerar inte sitt liv genom att testa på droger.
    Som en skötsam stabil och målmedveten människa så riskerar man absolut ingeting.

• Anonym (Läs upp dig!)
    Anonym (aha) skrev 2012-04-02 16:43:32 följande:
    Ja, och jag anser att TS är ute och cyklar om hon inbillar sig att hon kommer att få någon slags "förståelse" bara för att hon testar knark vilket jag nämnt tidigare i tråden.

Men det tycker inte du. Du anser att det är såpass riskfritt att TS har mycket att vinna på att testa?

Vilken symbios hon kommer att uppleva! Eller inte..
    Såklart h*n kommer få förstår mer utifrån det perspektivet frågeställningen var.

Det är väldigt riskfyllt ta sig en öl, men där ser man inte samma obstinata beteende.

Symbios?
    Ser en antydan att man blir ett viljelöst offer om man pröva droger, stämmer det?
  • Anonym (Läs upp dig!)
    Anonym (farmor månsson) skrev 2012-04-02 16:51:32 följande:
    BYT JOBB,hur kan man ens tänka tanken att testa ??
    Du citerar en text som du inte läst, är lite udda att sen ha en "åsikt".
  • Anonym (Läs upp dig!)
    Anonym (aha) skrev 2012-04-02 16:56:56 följande:

Du tillhör en klar minoritet i din erfarenhet, kanske du ska tänka på innan du dömer resten av världen som likadan som dig och dina erfarenheter.
Svar på tråden Vill testa drogerna