• Anonym (nyfiken)

Vill testa drogerna

Hej!

jag har ett litet dilemma!

Jag arbetar med missbrukare men har själv ingen erfarenhet av dorger ... känner mig väldigt utanför när det drar igång diskussioner, jag har inget annat att komma med än dumma frågot....

Jag vill verkligen inte droga men ... jag skulle vilja testa dogerna som min patienter använder så att jag kan förstå deras upplevelser och vad det är som är så lockande....

Kan jag genom er få upp leva hur det är?
    Kan ni berätta hur olika droger påverkade er?
    Ge mig gärna det korrekta namnet på drogen samt vad det kallas i tagligtal så att jag kanske kan förstå....

Vill ju så gärna kunna hjälpa men känner mig maktlös...            

• Svar på tråden Vill testa drogerna
  • Queenie70
    Anonym skrev 2012-04-02 18:46:43 följande:
    Om du inte har skrivit det rakt ut så insinuerar du det i varje inlägg.
    Jag ser inga risker alls att lära sig nått nytt eller provar på nått sinnesförändrade.

Jag ifrågasätter riktigheten i det du skriver så det inte är bara en tom fras för att stärka det du kommer med i och med det är en banbrytande upplevelse.
    Har man gått från att endast känna till ett sinnestillstånd till att veta att man kan lika enkelt som att byta kanal på tv när som helst ändra den så finner jag uttalande i still med "det var inget speciellt" som märklig.

Av ren nyfikenhet, vad har du provat och hur länge?

Nej, det antyder jag inte alls. De tolkningarna finns bara i ditt huvud. Och snälla människa är det verkligen så obegripeligt att förstå att det definitvt inte är nån banbrytande erfarenhet för alla på samma sätt som du upplever det? Om du haft en aha upplevelse, så kan det för din granne lika gärna bli en Jahaupplevelse....

Vidare finner jag det märkligt att du som uppenbarligen haft så starka upplevelser i samband med drogbruk då samtidigt inte kan förstå att just denna upplevelse för några av våra medmänniskor kan vara en risk? Jag nyttjar alkohol reglbundet och har inga som helst problem att hantera alkohol, men jag är ju inte så jävla korkad att jag inte förstår att det kan vara ett problem för ANDRA människor och jag inte kan använda mig själv som referensram, det funkar för mig, så då kan det inte vara nåt problem för andra....Om det är nån som är onyansera och rabiat i denna debatt  så är det ju faktiskt du, som tror dig sitta inne med den enda sanningen.

Vad och när och hur ofta jag har erfarenhet av droger är inget jag i detalj vill gå in på.  
  • Anonym
    Anonym (koks) skrev 2012-04-02 18:49:38 följande:
    word

Jag kommer lägga ner min del av diskussionen, för det är menlöst att prata med någon som vägrar ens försöka förstå vad man talar om och som kommer med helt irrelevanta kommentarer. Om det nu är så att tiden med affe var det bästa du had, är det väl inget som hindrar dig från att lämna familj och barn och sätta dig någonstans och knarka resten av ditt liv, om det nu är det enda som gör dig lycklig. Vi är alla vår egen lyckas smed.

Ha det gött hörni
    Det är inte alls svårt att förstå vad du talar om, du försöker göra dig till allas sanning, du har minsann fastnat i droger och det var inte roligt, men buhu för dig säger jag här, ska dom övriga 90-95 % av samhället då anpassa sig efter dig och inte ta beslut som är vardagliga för dessa för att du inte klarade av det?
    Snacka om att sätta sig på på tok för höga hästar.

Ditt andra stycke kommenterar jag kanske när du slutar läsa med röven och fäkta med glåpord, jag börjar bli seriöst trött på "knarkargument" 
  • Anonym (Läs upp dig!)
    Queenie70 skrev 2012-04-02 18:21:00 följande:
    Fast jag har aldrig sagt att hennes liv kommer att ta slut, utan bara att det är en helt onödig risk att ta både hälsomässigt och socialt, som inte kommer att göra varken till eller ifrån vad det gäller hennes arbete med missbrukare.  Det bär mig emot att behöva upprepa mig intill absurdum men att "veta hur det känns att ta droger" är en högst subjektiv upplevelse som inte har större relevans än att just skita i skogen eller käka sushi när det kommer till arbetet med att försöka bli kvitt en beroendeproblematik. Tryck gärna "visa endast" på mig om du är nyfiken på hur jag tänker.

Bara det faktum att du antyder att du ifrågasätter riktigtheten i att jag säger att jag testat droger men samtidigt inte alls uppelvt nån livsomvälvande ahaupplevelse av de erfarenheterna visar ju bara på just hur subjektivt det faktiskt kan vara och att det tydligen är svårt för dig att greppa att din åsikt inte nödvändigtvis är allenarådande.  
    Vad du helt missar är att du nu kan säga jag testat och finner det inget märkvärdigt.
    Betyder du har en insikt man kan inte ha utan att ha testat.
    Sen att du inte gillade eller kanske du gjorde är ju en annan femma.

Jag ser inget aha upplevelse med droger, man har skoj en stund sen är det bra.
    Men man vill så gärna förstora upp det hela till nått överväldigande, men det är givetvis bara en del i ens agenda.

• Anonym (Läs upp dig!)
    Anonym (koks) skrev 2012-04-02 18:49:38 följande:
    word

Jag kommer lägga ner min del av diskussionen, för det är menlöst att prata med någon som vägrar ens försöka förstå vad man talar om och som kommer med helt irrelevanta kommentarer. Om det nu är så att tiden med affe var det bästa du had, är det väl inget som hindrar dig från att lämna familj och barn och sätta dig någonstans och knarka resten av ditt liv, om det nu är det enda som gör dig lycklig. Vi är alla vår egen lyckas smed.

Ha det gött hörni
    Vi alla förstår det är ett par procent som inte klarar av droger.
    Saken är ju att det är så att majoriteten sköter sin droger utan som helst problem.
    Dax för dig att sparka sönder den där bubblan du lever i som du tror alla är som dig.

Sen vad din mors intelligens har med saken att göra att hon använder droger undrar jag.
    FAKTUM är att intelligenta människor har en större benägenhet att pröva droger.
  • Queenie70
    Anonym (Läs upp dig!) skrev 2012-04-02 18:59:10 följande:
    Vad du helt missar är att du nu kan säga jag testat och finner det inget märkvärdigt.
    Betyder du har en insikt man kan inte ha utan att ha testat.
    Sen att du inte gillade eller kanske du gjorde är ju en annan femma.

Jag ser inget aha upplevelse med droger, man har skoj en stund sen är det bra.
    Men man vill så gärna förstora upp det hela till nått överväldigande, men det är givetvis bara en del i ens agenda.

Den "insikten" är ju dock högst personlig just för mig, och gör varken till eller ifrån när jag möter människor som är fast i ett missbruk som renderat dem förlust, av hälsa, familj, bostad och frihet. Hävdar med bestämhet att just mina personliga erfarenheter är helt irrelevanta i sammanhanget, och att man som yrkesutövare alltid måste penetrera just individens erfarenheter, upplevelser och expertkunskap om SIG SJÄLVA för att på nåt vis kunna hjälpa individen att hitta nyckeln till att komma ur sitt missbruk.
  • Anonym
    Queenie70 skrev 2012-04-02 18:57:47 följande:
    Nej, det antyder jag inte alls. De tolkningarna finns bara i ditt huvud. Och snälla människa är det verkligen så obegripeligt att förstå att det definitvt inte är nån banbrytande erfarenhet för alla på samma sätt som du upplever det? Om du haft en aha upplevelse, så kan det för din granne lika gärna bli en Jahaupplevelse....

Vidare finner jag det märkligt att du som uppenbarligen haft så starka upplevelser i samband med drogbruk då samtidigt inte kan förstå att just denna upplevelse för några av våra medmänniskor kan vara en risk? Jag nyttjar alkohol reglbundet och har inga som helst problem att hantera alkohol, men jag är ju inte så jävla korkad att jag inte förstår att det kan vara ett problem för ANDRA människor och jag inte kan använda mig själv som referensram, det funkar för mig, så då kan det inte vara nåt problem för andra....Om det är nån som är onyansera och rabiat i denna debatt  så är det ju faktiskt du, som tror dig sitta inne med den enda sanningen.

Vad och när och hur ofta jag har erfarenhet av droger är inget jag i detalj vill gå in på.  
    Ja det är upplevelse, om du vill förminska det så kan du fortsätta med det.

Jag förstår att några få procent av alla drogbrukare (lagliga som olagliga) kommer av olika anledningar missköta sig, jag ser dock inte hur man kan göra dom få procenten till nått represantivt för majoriteten.

Bjuder du folk i din närhet på alkohol?
    Eller drar du dig från det för det är ju "farligt" för andra även om du kan hantera det?

Nej jag börjar förstå det, av det du skriver så har du försökt röka cannabis, 1-2 gånger, fick ingen direkt rus mer än att du eventuellt mådde illa och där kom du fram till att "knark" är minsan inget för dig*?
  • Anonym (Läs upp dig!)
    Queenie70 skrev 2012-04-02 19:03:59 följande:
    Den "insikten" är ju dock högst personlig just för mig, och gör varken till eller ifrån när jag möter människor som är fast i ett missbruk som renderat dem förlust, av hälsa, familj, bostad och frihet. Hävdar med bestämhet att just mina personliga erfarenheter är helt irrelevanta i sammanhanget, och att man som yrkesutövare alltid måste penetrera just individens erfarenheter, upplevelser och expertkunskap om SIG SJÄLVA för att på nåt vis kunna hjälpa individen att hitta nyckeln till att komma ur sitt missbruk.
    Lätt för dig att säga som har prövat.

Dock med TS frågeställning och vill ha en förståelse om vad som är lockande, så är det högst relevant att veta.
    Annars kommer man inte ha den insikten, väldigt enkelt som ni gör till nått svårt.

Sen de fåtal som missbrukar ska inte få diktera villkoren för resten som vill bestämma över sin kropp.
    Dricka bensin får vi göra, men ha skoj i någon timme är ajjjjabajjja, väldigt lustig värld vi lever i.
  • Queenie70
    Anonym skrev 2012-04-02 19:04:17 följande:
    Ja det är upplevelse, om du vill förminska det så kan du fortsätta med det.

Jag förstår att några få procent av alla drogbrukare (lagliga som olagliga) kommer av olika anledningar missköta sig, jag ser dock inte hur man kan göra dom få procenten till nått represantivt för majoriteten.

Bjuder du folk i din närhet på alkohol?
    Eller drar du dig från det för det är ju "farligt" för andra även om du kan hantera det?

Nej jag börjar förstå det, av det du skriver så har du försökt röka cannabis, 1-2 gånger, fick ingen direkt rus mer än att du eventuellt mådde illa och där kom du fram till att "knark" är minsan inget för dig*?

Du drar helt ogrundade slutsatser som passar in i ditt resonemang. Det får stå för dig. Om jag skulle säga att jag testad LSD 15 gånger, men ändå inte fått nån revolutionerande insikt skulle du då ta mig på allvar eller fortsätta förlöjliga mina åsikter? Din första méning visar tydligt på att det är dig helt främmande att det inte är så att alla som testar droger ser nåt slags "ljus" och plötsligt får massa insikter som du upplever dig få. Du verkar faktiskt helt insnöad på att du tror dit sitta på nån slags sanning som man inte kan nå, om man inte har testat olika sorters droger ett visst antal gånger.

Bara av nyfikenhet, vilka slags droger och hur många gånger ska man ha testat/använt för att få ha en åsikt? Bara så jag vet liksom...Och så att TS vet vad hon måste göra för att uppnå denna högre nivå¨av insikt? 
  • Queenie70

Nu ids jag inte med dessa cirkelresonemang längre.

Däremot är jag nyfiken på vad TS tänker om hon läst debatten?  

• Anonym
    Queenie70 skrev 2012-04-02 19:15:03 följande:
    Du drar helt ogrundade slutsatser som passar in i ditt resonemang. Det får stå för dig. Om jag skulle säga att jag testad LSD 15 gånger, men ändå inte fått nån revolutionerande insikt skulle du då ta mig på allvar eller fortsätta förlöjliga mina åsikter? Din första méning visar tydligt på att det är dig helt främmande att det inte är så att alla som testar droger ser nåt slags "ljus" och plötsligt får massa insikter som du upplever dig få. Du verkar faktiskt helt insnöad på att du tror dit sitta på nån slags sanning som man inte kan nå, om man inte har testat olika sorters droger ett visst antal gånger.

Bara av nyfikenhet, vilka slags droger och hur många gånger ska man ha testat/använt för att få ha en åsikt? Bara så jag vet liksom...Och så att TS vet vad hon måste göra för att uppnå denna högre nivå¨av insikt? 
    Jag skulle rakt av kalla dig för lögnare och diskvalificera dig från fortsatt debatt.
    Jag har själv tagit lsd och nej, det är nog den sista drogen man rycker på axlarna åt med "det var inget speciellt" på läpparna.
    Därav min fråga, du verkar inte ha testat nån drog alls men slängde ifrån dig en line som skulle ge dig mera trovärdighet på ett område du började tappa den på.

Du har rätt i, det är många saker man inte kan nå om man inte provar, förståelse för hur ruset ter sig på dom olika substanser är en av dom.

Svar på tråden Vill testa drogerna