• Anonym (nyfiken)

Vill testa drogerna

Hej!

jag har ett litet dilemma!

Jag arbetar med missbrukare men har själv ingen erfarenhet av dorger ... känner mig väldigt utanför när det drar igång diskussioner, jag har inget annat att komma med än dumma frågot....

Jag vill verkligen inte droga men ... jag skulle vilja testa dogerna som min patienter använder så att jag kan förstå deras upplevelser och vad det är som är så lockande....

Kan jag genom er få upp leva hur det är?
    Kan ni berätta hur olika droger påverkade er?
    Ge mig gärna det korrekta namnet på drogen samt vad det kallas i tagligtal så att jag kanske kan förstå....

Vill ju så gärna kunna hjälpa men känner mig maktlös...            

• Svar på tråden Vill testa drogerna
  • Queenie70
    Digestive skrev 2012-04-02 20:57:08 följande:
    Du säger emot dig själv indirekt uti en annan tråd här i forumet - där du, genom dina erfarenheter, bidrar med att drogerfarenheter hör till något onödigt riskfullt med mera. Där verkar dina drogerfarenheter kunna bidra med något i ett relaterat ämne - men i ett yrke som direkt relaterar till drogmöten, vill du få personliga drogerfarenheter att verka lika bidragande som att lämna fekalier i en skogsdunge.

Det säger sig självt att personliga drogerfarenheter kan bidra med lika mycket inom vården av drogmissbrukare som personliga cancererfarenheter kan bidra vid vården av cancerpatienten - det kan underlätta förståelse mellan patient och vårdare sinsemellan. En läkare behöver inte ha haft cancer för att kunna vårda en cancerpatient men det vore aningen bisarrt att påstå att det inte, på något vis, skulle kunna bidra med något speciellt om så vore fallet.

Ser inte att mina två inlägg alls strider med varandra. Mina personlige erfarenheter har inte lämnat större intryck på mig än att skita i en skogsdunge, helt riktigt, vilket inte är samma sak som att jag inte kan tycka att det var en onödig risk och erfarenhet att göra. Jag skulle ha kunnat tillhöra den procentsatsen som skulle ha förälskat mig i drogen och utvecklat ett problem, det skulle ha kunnat få sociala konsekvenser för mig om jag hamnat hos polisen, etc etc. Således är det en erfarenhet,men ilkväl en onödigt sådan som jag avråder andra att skaffa sig.
  • Anonym (aha)

Ok, här har vi en som är nykter och drogfri sedan några år och en som har testat droger, båda förespråkar att man Ej bör testa droger i onödan.

Sedan har vi två som knarkar för att det är kul och som anser att alla borde testa någon gång!

Har jag förstått det hela rätt?

• Anonym (Läs upp dig!)
    Anonym (aha) skrev 2012-04-02 21:43:32 följande:
    Ok, här har vi en som är nykter och drogfri sedan några år och en som har testat droger, båda förespråkar att man Ej bör testa droger i onödan.

Sedan har vi två som knarkar för att det är kul och som anser att alla borde testa någon gång!

Har aldrig tagit cannabis för det är kul, så gör ett nytt försök.
  • Digestive
    Anonym (aha) skrev 2012-04-02 21:33:07 följande:
    Fast det finns redan tillräckligt mycket folk som har den erfarenheten som efterfrågas som kan jobba med detta, vi behöver inte introducera nya som dessutom inte vet vad det handlar om efter att endast testat!
    Det gör likväl inte erfarenheterna till något dödfött i sammanhanget. Sedan kan man självklart ifrågasätta nyttan med att TS skaffar sig sådana erfarenheter men det hela tycks verka på ett personligt plan och vad man kan ha för nytta med sådana erfarenheter inom det aktuella yrke hör nog ihop med det individuella sättet man arbetar på.
  • Queenie70
    Anonym (aha) skrev 2012-04-02 21:43:32 följande:

• Digestive
    Queenie70 skrev 2012-04-02 21:39:31 följande:
    Ser inte att mina två inlägg alls strider med varandra. Mina personlige erfarenheter har inte lämnat större intryck på mig än att skita i en skogsdunge, helt riktigt, vilket inte är samma sak som att jag inte kan tycka att det var en onödig risk och erfarenhet att göra. Jag skulle ha kunnat tillhöra den procentsatsen som skulle ha förälskat mig i drogen och utvecklat ett problem, det skulle ha kunnat få sociala konsekvenser för mig om jag hamnat hos polisen, etc etc. Således är det en erfarenhet,men ilkväl en onödigt sådan som jag avråder andra att skaffa sig.
    Nu undviker du enbart ämnet. Vad du personligen har haft för nytta av dina erfarenheter säger ingenting om vad andra kan ha för nytta utav dem och inte heller säger det någonting om nyttan av att besitta dessa inom den aktuella yrkesgruppen.

• Valaine

Jag valde att prova centralstimulantia eftersom min pojkvän var fast för det och jag ville få ökad förståelse för honom. Jag slutade som missbrukande sprutnarkoman så det är inte värt att prova tycker jag. 

• Digestive
    Valaine skrev 2012-04-02 22:04:22 följande:
    Jag valde att prova centralstimulantia eftersom min pojkvän var fast för det och jag ville få ökad förståelse för honom. Jag slutade som missbrukande sprutnarkoman så det är inte värt att prova tycker jag. 
    Skulle du idag kunna påstå att din förståelse för missbruk och missbrukare har blivit bättre, i och med dessa erfarenheter?
  • Queenie70
    Digestive skrev 2012-04-02 22:02:31 följande:
    Nu undviker du enbart ämnet. Vad du personligen har haft för nytta av dina erfarenheter säger ingenting om vad andra kan ha för nytta utav dem och inte heller säger det någonting om nyttan av att besitta dessa inom den aktuella yrkesgruppen.

Det är exakt det som det handlar om ju; att ens personliga erfarenheter av hur det känns med en tripp på valfri substans har mycket liten relevans för andra än en själv. Arbetar man med klienter som TS gör, så handlar det om att respektera klientens upplevelser och erfarenheter inget annat. Har faktiskt mer än en gång stött på alkohol och drogterapeuter med massor av egna erfarenheter där just detta har stått ivägen för behandlingsarbetet, då de hela jävla tiden refererade till sig själva. Jaaag, har minsann tagit allt man kan ta så mig lurar du inte. Jaaaag kunde minsann sluta missbruka och då kan du också göra det. Jaaaag vet minsann att man inte är heroinsugen när man tar subutex och bla bla bla. Helt utan respekt för individens högst personliga uppelvelser och förmågor. Likväl har jag träffat behandlare utan egna erfarenheter av droger eller missbruk som är väldigt ödmjuka och respektfulla inför den individ med alla dess brister och förmågor, som gör ett jättebra arbete. Därav min mening att just "testa droger" egentligen inte har nån relevans för om man blir en bra eller dålig behandlare. TS verkar tro att hon genom at testa ska nån en annan form av insikt. Det tror ju jag är ett feltänk.
  • Valaine
    Digestive skrev 2012-04-02 22:09:14 följande:
    Skulle du idag kunna påstå att din förståelse för missbruk och missbrukare har blivit bättre, i och med dessa erfarenheter?
    Absolut! Just den biten ångrar jag inte. Jag har fått uppleva något som man som vid sidan av någon som missbrukar aldrig kommer förstå. Jag trodde aldrig att man kunde tycka att något som kändes så fantastiskt i kropp och sinne kunde vara så förödande, och trots det kunde en kick vara så mycket mer värd än människorna runtom en.

Jag förstår hur mycket drogerna ställer om i huvudet på en nu i efterhand, något jag inte såg då (jag har varit ren i 16 månader snart). Man blir helt personlighetsförändrat och det enda livet går ut på är att tänka på droger, hur man ska få tag på dem, bruka dem, få andra att tro att man är deras vänner så man kan göra dem till medmissbrukare (dels för att tjäna pengar på dem och dels för att inte vara ensam i sitt missbruk). Sen, måste man HELA TIDEN försvara sitt missbruk, det blir man en mästare på.

Jag ångrar som sagt att det gick så långt att jag började missbruka, men jag har ju fått uppleva båda sidor av detta och det tycker jag i sig är en fantastisk upplevelse att kunna förstå dessa, ofta trasiga själars beteende och val. Så nu är jag lite inne och spånar på om jag vill bli beroendeterapeut! :) 
Svar på tråden Vill testa drogerna