• Anonym (nyfiken)

Vill testa drogerna

Hej!

jag har ett litet dilemma!

Jag arbetar med missbrukare men har själv ingen erfarenhet av dorger ... känner mig väldigt utanför när det drar igång diskussioner, jag har inget annat att komma med än dumma frågot....

Jag vill verkligen inte droga men ... jag skulle vilja testa dogerna som min patienter använder så att jag kan förstå deras upplevelser och vad det är som är så lockande....

Kan jag genom er få upp leva hur det är?
    Kan ni berätta hur olika droger påverkade er?
    Ge mig gärna det korrekta namnet på drogen samt vad det kallas i tagligtal så att jag kanske kan förstå....

Vill ju så gärna kunna hjälpa men känner mig maktlös...            

• Svar på tråden Vill testa drogerna
  • Queenie70
    Anonym skrev 2012-04-02 19:34:18 följande:
    Jag skulle rakt av kalla dig för lögnare och diskvalificera dig från fortsatt debatt.
    Jag har själv tagit lsd och nej, det är nog den sista drogen man rycker på axlarna åt med "det var inget speciellt" på läpparna.
    Därav min fråga, du verkar inte ha testat nån drog alls men slängde ifrån dig en line som skulle ge dig mera trovärdighet på ett område du började tappa den på.

Du har rätt i, det är många saker man inte kan nå om man inte provar, förståelse för hur ruset ter sig på dom olika substanser är en av dom.

Ja som sagt, visst kan du dra slutsatsen att jag inte är trovärdig utifrån att jag inte delar just din åsikt och dina erfarenheter, men är det inte att göra det lite enkelt för sig tycker du?
  • Anonym (Läs upp dig!)
    Queenie70 skrev 2012-04-02 19:15:03 följande:
    Du drar helt ogrundade slutsatser som passar in i ditt resonemang. Det får stå för dig. Om jag skulle säga att jag testad LSD 15 gånger, men ändå inte fått nån revolutionerande insikt skulle du då ta mig på allvar eller fortsätta förlöjliga mina åsikter? Din första méning visar tydligt på att det är dig helt främmande att det inte är så att alla som testar droger ser nåt slags "ljus" och plötsligt får massa insikter som du upplever dig få. Du verkar faktiskt helt insnöad på att du tror dit sitta på nån slags sanning som man inte kan nå, om man inte har testat olika sorters droger ett visst antal gånger.

Bara av nyfikenhet, vilka slags droger och hur många gånger ska man ha testat/använt för att få ha en åsikt? Bara så jag vet liksom...Och så att TS vet vad hon måste göra för att uppnå denna högre nivå¨av insikt? 
    Haha, då vet vi att du hade ljugit.
    Alternativt så hade du blivit lurad hela 15ggr Skrikandes

De flesta droger funkar första gången, dock cannabis kan det dröja några gånger innan det funkar.
  • Queenie70
    Anonym (Läs upp dig!) skrev 2012-04-02 20:02:09 följande:
    Haha, då vet vi att du hade ljugit.
    Alternativt så hade du blivit lurad hela 15ggr Skrikandes

De flesta droger funkar första gången, dock cannabis kan det dröja några gånger innan det funkar.

Jag har inte testat LSD överhuvudtaget, det var bara ett exempel och en fråga om vad och hur mycket man ska "testa" innan man har rätt att ha en åsikt.

Personligen tror jag att man kan ha både kunskap och en åsikt utan att så mycket ha luktat på en cannabisplanta.  
  • Anonym (Läs upp dig!)
    Queenie70 skrev 2012-04-02 20:06:27 följande:
    Jag har inte testat LSD överhuvudtaget, det var bara ett exempel och en fråga om vad och hur mycket man ska "testa" innan man har rätt att ha en åsikt.

Personligen tror jag att man kan ha både kunskap och en åsikt utan att så mycket ha luktat på en cannabisplanta.  
    Nä, du har inte, men du tog det exemplet.
    Och hade du påstått att du inte fått någon som helst insikt i din tripp, så vet vi med säkerhet det varit en lögn.
    Sen kan man diskutera vilken nivå du tog till trippen, för det finns ett antal nivåer.

ja, du kan har åsikter och kunskap om cannabis, dock endast akademiska som som aldrig kan mätas med egen erfarenhet.
    Sen att du tillhörde de som inte rökade par ggr så du fick känna på hur cannabis är.
    Vilket är tragiskt pga du har kan säga du har rökt, men har inte en susning om nått mer än så.
  • Queenie70
    Anonym (Läs upp dig!) skrev 2012-04-02 20:11:15 följande:
    Nä, du har inte, men du tog det exemplet.
    Och hade du påstått att du inte fått någon som helst insikt i din tripp, så vet vi med säkerhet det varit en lögn.
    Sen kan man diskutera vilken nivå du tog till trippen, för det finns ett antal nivåer.

ja, du kan har åsikter och kunskap om cannabis, dock endast akademiska som som aldrig kan mätas med egen erfarenhet.
    Sen att du tillhörde de som inte rökade par ggr så du fick känna på hur cannabis är.
    Vilket är tragiskt pga du har kan säga du har rökt, men har inte en susning om nått mer än så.

Fast fortfarande har du inte nån susning om vad jag har för erfarenheter eftersom jag inte väljer att dela med mig av dessa i detalj. Tragiskt är nog snarare att du fortfarande tror att din personliga erfarenhet av nåt är lika som alla andras.
  • Digestive
    Queenie70 skrev 2012-04-02 19:57:30 följande:
    Ja som sagt, visst kan du dra slutsatsen att jag inte är trovärdig utifrån att jag inte delar just din åsikt och dina erfarenheter, men är det inte att göra det lite enkelt för sig tycker du?
    Varför skulle inte personlig drogkännedom kunna bidra till bättre förståelse vid hanteringen av drogmissbrukare?

Att det handlar om subjektiva upplevelser bygger inte riktigt något hållbart argument då allt vad upplevelser heter hör till subjektiva sådana - men likväl så upplever vi en nytta av att ha med oss en mångfald av erfarenheter som relaterar till uppgifterna vi ska göra.

Vad skulle göra drogerfarenheter till något slags exklusivt undantag? 

• Queenie70
    Digestive skrev 2012-04-02 20:19:18 följande:
    Varför skulle inte personlig drogkännedom kunna bidra till bättre förståelse vid hanteringen av drogmissbrukare?

Att det handlar om subjektiva upplevelser bygger inte riktigt något hållbart argument då allt vad upplevelser heter hör till subjektiva sådana - men likväl så upplever vi en nytta av att ha med oss en mångfald av erfarenheter som relaterar till uppgifterna vi ska göra.

Vad skulle göra drogerfarenheter till något slags exklusivt undantag? 

Det är ungefär detsamma som jag frågar mig faktiskt. Det är ju den samlade livserfarenheten som räknas i alla mänskliga relationer. Ser inte att en erfarenhet av att ha "testat" ett visst rus på något vis skiljer sig ifrån mina erfarnheter av att skita i skogen eller äta sushi, och att det på intet vis ger någon slags mystiskt insikt som skiljer sig från mina övriga livserfarenheter som på nåt vis skulle vara A och O i att arbeta med behandlingsarbete vad det gäller MISSBRUK eftersom missbruk handlar om en helt annan problematik som har mycket lite att göra med hur det känns att trippa på olika saker, eller hur en grön banan smakar.
  • Anonym (Läs upp dig!)
    Queenie70 skrev 2012-04-02 20:15:29 följande:
    Fast fortfarande har du inte nån susning om vad jag har för erfarenheter eftersom jag inte väljer att dela med mig av dessa i detalj. Tragiskt är nog snarare att du fortfarande tror att din personliga erfarenhet av nåt är lika som alla andras.
    Min personliga erfarenhet är att cannabis funkade direkt för mig.
    Och vet att en del får konsumera cannabis par gånger för det ska funka.
    Så hur får du ihop det att mina personliga erfarenheter ska vara något universalt är en riktig gåta om hur kom fram till det.

LSD, går inte undkomma, men såklart tar du en microdos av vad en normal svag dos är, ja såklart man inte kommer känna nått.
    Men då ter sig det som drog upplevelse rätt meningslöst.
    Det är som att man ska säga man ska pröva alkohol, så tar man sig ett glas seven up.
  • Digestive
    Queenie70 skrev 2012-04-02 20:28:44 följande:
    Det är ungefär detsamma som jag frågar mig faktiskt. Det är ju den samlade livserfarenheten som räknas i alla mänskliga relationer. Ser inte att en erfarenhet av att ha "testat" ett visst rus på något vis skiljer sig ifrån mina erfarnheter av att skita i skogen eller äta sushi, och att det på intet vis ger någon slags mystiskt insikt som skiljer sig från mina övriga livserfarenheter som på nåt vis skulle vara A och O i att arbeta med behandlingsarbete vad det gäller MISSBRUK eftersom missbruk handlar om en helt annan problematik som har mycket lite att göra med hur det känns att trippa på olika saker, eller hur en grön banan smakar.
    Du säger emot dig själv indirekt uti en annan tråd här i forumet - där du, genom dina erfarenheter, bidrar med att drogerfarenheter hör till något onödigt riskfullt med mera. Där verkar dina drogerfarenheter kunna bidra med något i ett relaterat ämne - men i ett yrke som direkt relaterar till drogmöten, vill du få personliga drogerfarenheter att verka lika bidragande som att lämna fekalier i en skogsdunge.

Det säger sig självt att personliga drogerfarenheter kan bidra med lika mycket inom vården av drogmissbrukare som personliga cancererfarenheter kan bidra vid vården av cancerpatienten - det kan underlätta förståelse mellan patient och vårdare sinsemellan. En läkare behöver inte ha haft cancer för att kunna vårda en cancerpatient men det vore aningen bisarrt att påstå att det inte, på något vis, skulle kunna bidra med något speciellt om så vore fallet.
  • Anonym (aha)
    Digestive skrev 2012-04-02 20:57:08 följande:
    Du säger emot dig själv indirekt uti en annan tråd här i forumet - där du, genom dina erfarenheter, bidrar med att drogerfarenheter hör till något onödigt riskfullt med mera. Där verkar dina drogerfarenheter kunna bidra med något i ett relaterat ämne - men i ett yrke som direkt relaterar till drogmöten, vill du få personliga drogerfarenheter att verka lika bidragande som att lämna fekalier i en skogsdunge.

Det säger sig självt att personliga drogerfarenheter kan bidra med lika mycket inom vården av drogmissbrukare som personliga cancererfarenheter kan bidra vid vården av cancerpatienten - det kan underlätta förståelse mellan patient och vårdare sinsemellan. En läkare behöver inte ha haft cancer för att kunna vårda en cancerpatient men det vore aningen bisarrt att påstå att det inte, på något vis, skulle kunna bidra med något speciellt om så vore fallet.
    Fast det finns redan tillräckligt mycket folk som har den erfarenheten som efterfrågas som kan jobba med detta, vi behöver inte introducera nya som dessutom inte vet vad det handlar om efter att endast testat!
Svar på tråden Vill testa drogerna