• Anonym (nyfiken)

Vill testa drogerna

Hej!

jag har ett litet dilemma!

Jag arbetar med missbrukare men har själv ingen erfarenhet av dorger ... känner mig väldigt utanför när det drar igång diskussioner, jag har inget annat att komma med än dumma frågot....

Jag vill verkligen inte droga men ... jag skulle vilja testa dogerna som min patienter använder så att jag kan förstå deras upplevelser och vad det är som är så lockande....

Kan jag genom er få upp leva hur det är?
    Kan ni berätta hur olika droger påverkade er?
    Ge mig gärna det korrekta namnet på drogen samt vad det kallas i tagligtal så att jag kanske kan förstå....

Vill ju så gärna kunna hjälpa men känner mig maktlös...            

• Svar på tråden Vill testa drogerna
  • Digestive
    Queenie70 skrev 2012-04-02 22:11:24 följande:
    Det är exakt det som det handlar om ju; att ens personliga erfarenheter av hur det känns med en tripp på valfri substans har mycket liten relevans för andra än en själv. Arbetar man med klienter som TS gör, så handlar det om att respektera klientens upplevelser och erfarenheter inget annat. Har faktiskt mer än en gång stött på alkohol och drogterapeuter med massor av egna erfarenheter där just detta har stått ivägen för behandlingsarbetet, då de hela jävla tiden refererade till sig själva. Jaaag, har minsann tagit allt man kan ta så mig lurar du inte. Jaaaag kunde minsann sluta missbruka och då kan du också göra det. Jaaaag vet minsann att man inte är heroinsugen när man tar subutex och bla bla bla. Helt utan respekt för individens högst personliga uppelvelser och förmågor. Likväl har jag träffat behandlare utan egna erfarenheter av droger eller missbruk som är väldigt ödmjuka och respektfulla inför den individ med alla dess brister och förmågor, som gör ett jättebra arbete. Därav min mening att just "testa droger" egentligen inte har nån relevans för om man blir en bra eller dålig behandlare. TS verkar tro att hon genom at testa ska nån en annan form av insikt. Det tror ju jag är ett feltänk.
    Precis som den individuella upplevelsen utav cancer hör till något högst subjektivt; menar du då att även sådana erfarenheter aldrig kan bidra med någon nytta inom vården av cancerpatienter och i relationen mellan vårdaren samt canserpatienten sinsemellan?

Nu snackar du enbart om egocentrisk kortsynthet. Det hör till ett problem i sig och inte till något som har med ämnet att göra.

Självfallet kan en vårdare utan relevanta erfarenheter göra ett gott/lika gott/bättre jobb än en med erfarenheter samt vice verse. Inte riktigt det här som diskuteras eller vad som ifrågasätts.

• Queenie70
    Digestive skrev 2012-04-02 22:21:28 följande:
    Precis som den individuella upplevelsen utav cancer hör till något högst subjektivt; menar du då att även sådana erfarenheter aldrig kan bidra med någon nytta inom vården av cancerpatienter och i relationen mellan vårdaren samt canserpatienten sinsemellan?

Nu snackar du enbart om egocentrisk kortsynthet. Det hör till ett problem i sig och inte till något som har med ämnet att göra.

Självfallet kan en vårdare utan relevanta erfarenheter göra ett gott/lika gott/bättre jobb än en med erfarenheter samt vice verse. Inte riktigt det här som diskuteras eller vad som ifrågasätts.

Jo, eftersom min poäng är att om man är en bra behandlare eller inte, inte handlar om ifall man testat droger eller inte, utan hänger på helt andra saker, du kan vara en helt adekvat vårdgivare även utan sådana erfarenheter och tvärtom. Om TS idag upplever att hon inte är adekvat så kommer detta inte att ändras för att hon provar på droger.
  • Anonym (instabilt)

alltså, passar det att man jobbar med missbrukare om man själv känner att man skulle vilja testa droger? Jag har förstått att anledningen är för att få större förståelse, men det känns inkompetent och barnsligt att resonera så gällande detta. 

För att kunna sätta sig in i en människas upplevelser krävs intresse, empati och kunskap. Kunskapen kan man läsa sig till och få med åren om man jobbar med missbrukare. Det är individuella upplevelser och det är dessa du ska lyssna på, inte relatera till dig själv utan till din kunskap baserad på erfarenheter tagna ur olika fall.

Sök annat jobb vettja om du känner dig så vilsen som du beskriver!

• Anonym (Läs upp dig!)
    Valaine skrev 2012-04-02 22:17:46 följande:
    Absolut! Just den biten ångrar jag inte. Jag har fått uppleva något som man som vid sidan av någon som missbrukar aldrig kommer förstå. Jag trodde aldrig att man kunde tycka att något som kändes så fantastiskt i kropp och sinne kunde vara så förödande, och trots det kunde en kick vara så mycket mer värd än människorna runtom en.

Jag förstår hur mycket drogerna ställer om i huvudet på en nu i efterhand, något jag inte såg då (jag har varit ren i 16 månader snart). Man blir helt personlighetsförändrat och det enda livet går ut på är att tänka på droger, hur man ska få tag på dem, bruka dem, få andra att tro att man är deras vänner så man kan göra dem till medmissbrukare (dels för att tjäna pengar på dem och dels för att inte vara ensam i sitt missbruk). Sen, måste man HELA TIDEN försvara sitt missbruk, det blir man en mästare på.

Jag ångrar som sagt att det gick så långt att jag började missbruka, men jag har ju fått uppleva båda sidor av detta och det tycker jag i sig är en fantastisk upplevelse att kunna förstå dessa, ofta trasiga själars beteende och val. Så nu är jag lite inne och spånar på om jag vill bli beroendeterapeut! :) 
    Vi som inte missbrukar då, varför ska vi straffas för du inte kan hantera det för?
  • Valaine
    Anonym (Läs upp dig!) skrev 2012-04-02 22:29:38 följande:
    Vi som inte missbrukar då, varför ska vi straffas för du inte kan hantera det för?
    Straffas? Vad snackar du om? 
  • Digestive
    Valaine skrev 2012-04-02 22:17:46 följande:
    Absolut! Just den biten ångrar jag inte. Jag har fått uppleva något som man som vid sidan av någon som missbrukar aldrig kommer förstå. Jag trodde aldrig att man kunde tycka att något som kändes så fantastiskt i kropp och sinne kunde vara så förödande, och trots det kunde en kick vara så mycket mer värd än människorna runtom en.

Jag förstår hur mycket drogerna ställer om i huvudet på en nu i efterhand, något jag inte såg då (jag har varit ren i 16 månader snart). Man blir helt personlighetsförändrat och det enda livet går ut på är att tänka på droger, hur man ska få tag på dem, bruka dem, få andra att tro att man är deras vänner så man kan göra dem till medmissbrukare (dels för att tjäna pengar på dem och dels för att inte vara ensam i sitt missbruk). Sen, måste man HELA TIDEN försvara sitt missbruk, det blir man en mästare på.

Jag ångrar som sagt att det gick så långt att jag började missbruka, men jag har ju fått uppleva båda sidor av detta och det tycker jag i sig är en fantastisk upplevelse att kunna förstå dessa, ofta trasiga själars beteende och val. Så nu är jag lite inne och spånar på om jag vill bli beroendeterapeut! :) 
    Tack för ett ärligt svar och grattis till en så stark vilja! Det var mycket starkt gjort att bryta dig ifrån missbruket.

Det hade du säkert passat som! Vissa här vill dock mena att dina erfarenheter skulle ge dig lika stor nytta i ett sådant yrke som erfarenheten av att lämna fekalier i en skogsdunge. Håller du med?
  • Anonym (Läs upp dig!)
    Valaine skrev 2012-04-02 22:31:35 följande:
    Straffas? Vad snackar du om? 
    Det är ju så det är idag, vi som sköter vårt drog användande straffas och så skyller de på ditt gamla leverne.
  • Valaine
    Digestive skrev 2012-04-02 22:36:21 följande:
    Tack för ett ärligt svar och grattis till en så stark vilja! Det var mycket starkt gjort att bryta dig ifrån missbruket.

Det hade du säkert passat som! Vissa här vill dock mena att dina erfarenheter skulle ge dig lika stor nytta i ett sådant yrke som erfarenheten av att lämna fekalier i en skogsdunge. Håller du med?
    Det finns en anledning till att personal (drogterapeuter inräknat) på HVB-hem för missbrukare oftast är f.d. missbrukare själva och att de till och med är efterfrågade. Givetvis för att de har erfarenhet! De är enligt mina erfarenheter mycket mer respekterade av de boende än vad personal med övrig utbildning har. 

En människa som läst sig till något men saknar erfarenhet av ämnet från missbrukarens perspektiv har inte så mycket att komma med enligt mig. Jag kan läsa en bok om hur man bygger en bilmotor, sätta ihop en och sälja men hur tillförlitlig skulle den vara? Inte alls förmodligen, om ni förstår poängen. 
  • Digestive
    Queenie70 skrev 2012-04-02 22:29:18 följande:
    Jo, eftersom min poäng är att om man är en bra behandlare eller inte, inte handlar om ifall man testat droger eller inte, utan hänger på helt andra saker, du kan vara en helt adekvat vårdgivare även utan sådana erfarenheter och tvärtom. Om TS idag upplever att hon inte är adekvat så kommer detta inte att ändras för att hon provar på droger.
    Nej, din poäng var att sådana erfarenheter inte utgör någon nytta inom yrket överhuvudtaget - de likställdes till och med med erfarenheten av att skita i en skog i sammanhanget.

Du vet ingenting om hur sådana erfarenheter skulle påverka TS potential inom yrkesrollen. Du utgör inte en referensram för det möjliga eller ens det tänkbara någonstans i detta universum.

• Valaine
    Anonym (Läs upp dig!) skrev 2012-04-02 22:38:30 följande:
    Det är ju så det är idag, vi som sköter vårt drog användande straffas och så skyller de på ditt gamla leverne. 
    Jag har inget emot drogande, vissa kan hantera det andra inte. Jag har varken blivit vårdad för mitt missbruk eller haft poliskontakt så det är knappast JAG som straffar någon. 
Svar på tråden Vill testa drogerna