• Anonym (nyfiken)

Vill testa drogerna

Hej!

jag har ett litet dilemma!

Jag arbetar med missbrukare men har själv ingen erfarenhet av dorger ... känner mig väldigt utanför när det drar igång diskussioner, jag har inget annat att komma med än dumma frågot....

Jag vill verkligen inte droga men ... jag skulle vilja testa dogerna som min patienter använder så att jag kan förstå deras upplevelser och vad det är som är så lockande....

Kan jag genom er få upp leva hur det är?
    Kan ni berätta hur olika droger påverkade er?
    Ge mig gärna det korrekta namnet på drogen samt vad det kallas i tagligtal så att jag kanske kan förstå....

Vill ju så gärna kunna hjälpa men känner mig maktlös...            

• Svar på tråden Vill testa drogerna
  • Anonym (aha)
    Anonym (Läs upp dig!) skrev 2012-04-03 01:19:59 följande:
    Använder det mot smärta.
    Sen vadå bladet från munnen, menar du att du frågat om vad jag använder cannabis för och inte svarat?

Hoppar som det passar mig, nä, jag i princip bara diskuterat ut perspektivet cannabis.
    Även om andra droger har kommit upp.

Om det är nått som är oklart för dig, så kan jag förklarar mig närmare, mottalar mig det gör inte.
    Det är nog bara du som inte förstått vad jag har skrivit.
    Nej, jag menar att du efterfrågar svar och vetskap från mig vilken jag omöjligen kan besitta då du ej förtäljt detta.
  • Digestive
    Anonym (aha) skrev 2012-04-03 01:39:36 följande:
    Ja! En bieffekt i jakten på att uppfylla era självändamål är en verklighetsflykt. Gillade du den formuleringen bättre?
    Nej, jag kan inte se varför begreppet flykt ska finnas där per automatik överhuvudtaget. Har du enbart drogrelaterade erfarenheter som relaterar till flykt så har du i min mening missat mer än, som man säger, lovligt mycket.

• Anonym (aha)
    Digestive skrev 2012-04-03 01:50:22 följande:
    Nej, jag kan inte se varför begreppet flykt ska finnas där per automatik överhuvudtaget. Har du enbart drogrelaterade erfarenheter som relaterar till flykt så har du i min mening missat mer än, som man säger, lovligt mycket.
    Kan du slappna av om vi säger att du inte flyr din verklighet utan att du förändrar den? Känns det mindre skrämmande och stigmatiserat då?

Varför frågar du och ger svar i samma mening? Du gör det mycket svårt att dela, men det kanske är så du vill ha det?

Jag ska ge dig ett svar och en reflektion över mina tankar ändå.
    Jag har flytt så länge jag kan minnas. Idag så kämpar jag för att vara här. Jag vill uppleva det största ruset av allt, att känna livet på riktigt.
    Vid ett par få tillfällen så har jag känt mig hög på livet, det är de tillfällena som gör att jag hänger kvar idag. När man får uppleva den känslan man hade som barn, av fjärillar i magen, kärlek och en total sinnesfrid. Då är jag här, på riktigt. Men, jag är även här när ångesten biter så jävla hårt att det känns som om inälvorna ska pressas ur varenda hålighet i kroppen och när det känns som om nerverna ligger utanpå kroppen. När man vill spy ut sig själv i ett svart hål för att aldrig komma tillbaks, då är jag här, i min verklighet.

Verklighetsflykt för mig behöver inte vara något negativt. För den som har ont så kan det vara ett alternativ. Men för mig som enbart borde gå på Metamina och ett eller ett annat ångestdämpande så är det inte ett alternativ då det klipper bort den enda möjligheten jag har till att leva med mig själv, i mig själv. För även om jag är en alldeles ypperlig människa när jag stoppar i mig "normaliserande" mediciner så försvinner möjligheten för mig att kunna utöva det enda jag är bra på, skapandet. Det lyfter dessutom fram sidor hos mig själv som jag känner mindre för. Min Asperger tar dessutom över och det är icke önskvärt.

Innan jag introducerades till droger så mådde jag bra, väldigt bra och med droger så blev jag bättre, mer ordnad och mindre ångest. Tyvärr så lyckades jag aldrig hålla någon balans i det hela och det urartade i rena knark frossan, vilket sedmera är det enda jag ångrar. Den delen i mitt missbruk behöver verkligen ingen uppleva.

Nej, jag håller fast vid vad jag sagt hela tiden. Låt folk som lever i okunskap om droger göra det och låt dem som behöver dem nyttja dess egenskaper efter bästa förmåga.

Jag hoppas att ni har den goda smaken att vara schyssta kring det faktum att jag är ett bokstavsbarn:)
  • Anonym

Hej...Hoppas det går bra för mig att hoppa in här och fråga en sak...Jag har ADD och undrar vad det finns för drog för mig som gör att jag är här i nuet? Jag känner att jag är i en annan värld, i mig själv och jag dagdrömmer nästan hela tiden. Jag känner mig instängd i mig själv.

• Queenie70
    Valaine skrev 2012-04-02 23:00:26 följande:
    Jag kan inte riktigt hantera tanken hur någon med påläst kunskap om drogmissbruk ska sitta och "låtsas" att denne förstår hur jag känner gällande abstinensbesvär osv.

Så du råder således TS att inte bara "testa" droger utan att också helst utveckla ett missbruk för att kunna fortsätta vara yrkesverksam.
  • Anonym (Läs upp dig!)
    Anonym (aha) skrev 2012-04-03 01:40:54 följande:
    Nej, jag menar att du efterfrågar svar och vetskap från mig vilken jag omöjligen kan besitta då du ej förtäljt detta.
    Vad är det för något du är ute efter i vetenskap?
    Kan tyvärr bara tillhandahålla om cannabis, men antar cannabis inte är så roligt eftersom vetenskapen  håller med om cannabisens bra medicinska egenskaper.
    Även en hel del statistik.
  • Anonym (Läs upp dig!)
    Anonym (aha) skrev 2012-04-03 02:40:25 följande:
    Kan du slappna av om vi säger att du inte flyr din verklighet utan att du förändrar den? Känns det mindre skrämmande och stigmatiserat då?

Varför frågar du och ger svar i samma mening? Du gör det mycket svårt att dela, men det kanske är så du vill ha det?

Jag har flytt så länge jag kan minnas. Idag så kämpar jag för att vara här. Jag vill uppleva det största ruset av allt, att känna livet på riktigt.
    Vid ett par få tillfällen så har jag känt mig hög på livet, det är de tillfällena som gör att jag hänger kvar idag. När man får uppleva den känslan man hade som barn, av fjärillar i magen, kärlek och en total sinnesfrid. Då är jag här, på riktigt. Men, jag är även här när ångesten biter så jävla hårt att det känns som om inälvorna ska pressas ur varenda hålighet i kroppen och när det känns som om nerverna ligger utanpå kroppen. När man vill spy ut sig själv i ett svart hål för att aldrig komma tillbaks, då är jag här, i min verklighet.

Verklighetsflykt för mig behöver inte vara något negativt. För den som har ont så kan det vara ett alternativ. Men för mig som enbart borde gå på Metamina och ett eller ett annat ångestdämpande så är det inte ett alternativ då det klipper bort den enda möjligheten jag har till att leva med mig själv, i mig själv. För även om jag är en alldeles ypperlig människa när jag stoppar i mig "normaliserande" mediciner så försvinner möjligheten för mig att kunna utöva det enda jag är bra på, skapandet. Det lyfter dessutom fram sidor hos mig själv som jag känner mindre för. Min Asperger tar dessutom över och det är icke önskvärt.

Innan jag introducerades till droger så mådde jag bra, väldigt bra och med droger så blev jag bättre, mer ordnad och mindre ångest. Tyvärr så lyckades jag aldrig hålla någon balans i det hela och det urartade i rena knark frossan, vilket sedmera är det enda jag ångrar. Den delen i mitt missbruk behöver verkligen ingen uppleva.

Nej, jag håller fast vid vad jag sagt hela tiden. Låt folk som lever i okunskap om droger göra det och låt dem som behöver dem nyttja dess egenskaper efter bästa förmåga.

Jag hoppas att ni har den goda smaken att vara schyssta kring det faktum att jag är ett bokstavsbarn:)
    Som en pitbull så säger du det bara handlar om verklighets flykt, ska man så hårdra det som du gör det.
    Så är allt verklighetsflykt man gör, läser en bok, knappar inlägg på ett forum och så vidare och så vidare.
    Känns nästan att det är livsviktigt för dig om denna "verklighetsflykt".

För min del vet jag inte vad verklighetsflykten kommer in, jag äter lite cannabis sen går jag lägger mig.
    Och mycket sällan vaknar jag med rus.

Så berätta gärna för mig vart min verklighetsflykt är, eller är det att jag ska vakna 50ggr på en natt som gäller annars lurar jag verkligheten.
    kanske dom som tar blodtrycksmedicin ska sluta ta denna, annars förvränger dom sin verklighet.
    Eller varför inte du när värmen kommer så får man inte ta allergimediciner, för gör man det så flyr man sin verklighet.

Eller kanske om jag helt plötsligt köper en påse räkor och äter som jag ALDRIG gör annars så är det verklighetsflykt.
    Titta på bio eller en film i soffan, är en verklighetsflykt.

Dock i slut ändan gäller det bara ha lite skoj, sen om det är droger eller en god bok man inmundigar är mindre intressant.
    Blir bara intressant när man överdriver så det påverkar negativt på livet som man ska se över om det är roligt längre.
    Men som tur är det bara ett mindre antal svagare människor rent psykiskt som trillar dit.
  • Digestive
    Anonym (aha) skrev 2012-04-03 02:40:25 följande:

Du kan sluta diskutera sådär fult. Ingenstans har jag visat upp något genuint tecken på vare sig upprördhet eller rädsla.

Frågor följer med ett frågetecken, jag bjöd på en slutsats utifrån infromationen jag har fått. En slutsats som verkar räcka ganska långt därtill. Förstår mycket väl att du förknippar berusning starkt med flykt med din bakgrund. 

Det smärtar mig att läsa om medicinska dilemman där man får välja bort en viktig del utav sin personlighet och sitt liv för att bara mäkta med i allmänhet. Jag har inte samma erfarenheter när det kommer till droger, har dock haft min beskärda del av ångest samt bokstavssyndrom och kan sätta mig in i att förlora tillgången till sin kreativitet. Får hoppas att tiden läker såren för dig och det enda råd jag kan ge handlar om att inte förlita sig för mycket på medicinerna du har, utan att utmana dig själv emellanåt och försöka övervinna problemen så gott och långt det går. Vi har en otrolig förmåga att kunna anpassa oss till nya situationer och kunna växa med problem tills ens funktion antingen övervinner eller anpassar sig efter dem - även om det inte alltid räcker fullt ut.
    På cirka 12 år så hela kroppen fått en helt ny generation av celler och vi utvecklas samt genomgår evolution i en ständig process genom livet. Att helt och hållet förlita sig på mediciner gör att den här utvecklingen och evolutionsprocessen inte har någon anledning till att gå åt önskat håll självmant. Ta gärna pauser vid lämpliga tillfällen, då du kan uttrycka din helt nyktra person och där du har utrymme och tiden för att hantera även de svåraste delarna i dig.

Sprang du på exempelvis LSD eller hallucinogena svampar under dina vildare dagar och hur reagerade du i sådant fall på den typen av droger?

Allmänhetens okunskap kring droger skapar tyvärr ett lidande för onödigt många. Sedan behöver man självklart inte inta droger för att skaffa sig kunskap som, relaterat till ämnet och i allmänhet, förenklar livssituationen för andra.

• Digestive
    Anonym skrev 2012-04-03 02:49:12 följande:

Hej...Hoppas det går bra för mig att hoppa in här och fråga en sak...Jag har ADD och undrar vad det finns för drog för mig som gör att jag är här i nuet? Jag känner att jag är i en annan värld, i mig själv och jag dagdrömmer nästan hela tiden. Jag känner mig instängd i mig själv.

Det finns en hel del droger som kan lämpa sig i ditt fall. Jag råder dig dock att testa dessa under kontrollerade former - det vill säga under läkares föreskrift och observation. Man brukar kunna växa sig in i sin personlighet med tiden samt bemästra den, så låt inte droger ersätta en sådan möjlighet helt och hållet.
  • Digestive
    Queenie70 skrev 2012-04-03 06:44:48 följande:
    Så du råder således TS att inte bara "testa" droger utan att också helst utveckla ett missbruk för att kunna fortsätta vara yrkesverksam.
    Vad vederbörande känner för krav i en personlig vårdsituation har ingenting med fallet TS eller något annat att göra. Det hör knappast till ovanligheter att vilja bli bemött av någon som genuint kan förstå ens situation och vad man går igenom. Alla ser inte ett diplom på väggen som det enda fruktsamma eller någonting som självuppfyller vårdpotential.

Vård handlar minst lika mycket om mötet mellan människor som det handlar om kunskap och studier - och människor har alltid krav på mötet med andra.
Svar på tråden Vill testa drogerna