• Anonym (nyfiken)

Vill testa drogerna

Hej!

jag har ett litet dilemma!

Jag arbetar med missbrukare men har själv ingen erfarenhet av dorger ... känner mig väldigt utanför när det drar igång diskussioner, jag har inget annat att komma med än dumma frågot....

Jag vill verkligen inte droga men ... jag skulle vilja testa dogerna som min patienter använder så att jag kan förstå deras upplevelser och vad det är som är så lockande....

Kan jag genom er få upp leva hur det är?
    Kan ni berätta hur olika droger påverkade er?
    Ge mig gärna det korrekta namnet på drogen samt vad det kallas i tagligtal så att jag kanske kan förstå....

Vill ju så gärna kunna hjälpa men känner mig maktlös...            

• Svar på tråden Vill testa drogerna
  • Digestive
    Valaine skrev 2012-04-02 22:44:02 följande:
    Det finns en anledning till att personal (drogterapeuter inräknat) på HVB-hem för missbrukare oftast är f.d. missbrukare själva och att de till och med är efterfrågade. Givetvis för att de har erfarenhet! De är enligt mina erfarenheter mycket mer respekterade av de boende än vad personal med övrig utbildning har. 

En människa som läst sig till något men saknar erfarenhet av ämnet från missbrukarens perspektiv har inte så mycket att komma med enligt mig. Jag kan läsa en bok om hur man bygger en bilmotor, sätta ihop en och sälja men hur tillförlitlig skulle den vara? Inte alls förmodligen, om ni förstår poängen. 
    Förstår allt poängen och håller med. Visst, det behöver inte betyda att den med erfarenheter blir bättre på det aktuella yrket i praktiken men det finns såklart potential till det och att det främst kan öka relationen positivt mellan vårdare och patient. Sedan så finns det såklart även patienter som säkert föredrar vårdare utan erfarenheter och så vidare.

Att dock fullständigt dementera tanken på den möjliga nyttan med sådana erfarenheter inom det aktuella yrket, det har jag svårt att se som befogad.

• Valaine
    Digestive skrev 2012-04-02 22:56:30 följande:
    Förstår allt poängen och håller med. Visst, det behöver inte betyda att den med erfarenheter blir bättre på det aktuella yrket i praktiken men det finns såklart potential till det och att det främst kan öka relationen positivt mellan vårdare och patient. Sedan så finns det såklart även patienter som säkert föredrar vårdare utan erfarenheter och så vidare.

Att dock fullständigt dementera tanken på den möjliga nyttan med sådana erfarenheter inom det aktuella yrket, det har jag svårt att se som befogad.
    Jag kan inte riktigt hantera tanken hur någon med påläst kunskap om drogmissbruk ska sitta och "låtsas" att denne förstår hur jag känner gällande abstinensbesvär osv.
  • Digestive
    Valaine skrev 2012-04-02 23:00:26 följande:
    Jag kan inte riktigt hantera tanken hur någon med påläst kunskap om drogmissbruk ska sitta och "låtsas" att denne förstår hur jag känner gällande abstinensbesvär osv.
    Kan relatera till det men i andra sammanhang och angående andra saker. Har aldrig haft ett svårt beroende men har absolut trillat i missbruk ett par perioder i mitt liv. Att dock sitta och diskutera nattlig terror med en terapeut som aldrig har varit med om saken har dock känts lite lustigt - även om jag inte direkt underkänner det stödet som den terapeuten gav mig. Kan dock tänka mig att det blir svårare i relationen mellan vårdare och patient när det kommer till ett svårt beroende och då det saknas erfarenheter hos vårdaren, då ämnet bland annat har stigmatiserats så fruktansvärt.

• Anonym (NO)

Testa INTE! För vissa krävs det enbart en gång för att fastna och för att hjälpa andra skall man aldrig förstöra andra!

• Anonym (NO)

Oj menar "...förstöra sig själv"

• Anonym (aha)
    Valaine skrev 2012-04-02 22:17:46 följande:
    Absolut! Just den biten ångrar jag inte. Jag har fått uppleva något som man som vid sidan av någon som missbrukar aldrig kommer förstå. Jag trodde aldrig att man kunde tycka att något som kändes så fantastiskt i kropp och sinne kunde vara så förödande, och trots det kunde en kick vara så mycket mer värd än människorna runtom en.

Jag förstår hur mycket drogerna ställer om i huvudet på en nu i efterhand, något jag inte såg då (jag har varit ren i 16 månader snart). Man blir helt personlighetsförändrat och det enda livet går ut på är att tänka på droger, hur man ska få tag på dem, bruka dem, få andra att tro att man är deras vänner så man kan göra dem till medmissbrukare (dels för att tjäna pengar på dem och dels för att inte vara ensam i sitt missbruk). Sen, måste man HELA TIDEN försvara sitt missbruk, det blir man en mästare på.

Jag ångrar som sagt att det gick så långt att jag började missbruka, men jag har ju fått uppleva båda sidor av detta och det tycker jag i sig är en fantastisk upplevelse att kunna förstå dessa, ofta trasiga själars beteende och val. Så nu är jag lite inne och spånar på om jag vill bli beroendeterapeut! :) 
    För din del verkar det fört något gott med sig eftersom du kan tänka dig att jobba med det.

För mig som bara vill ha ett normalt liv och där missbruket fört med sig kronisk ångest , förvärrad ticks och återkommande depressioner så är det förödande.

Erfarenheten väger inte upp mina kroppsliga och psykiska förluster skulle man kunna säga.
  • Anonym (aha)

Nä nu får ni fan ge er ni som bor i lalalala land!

Ni sitter och hugger och kan inte föra en jämn diskussion utan att behöva sparka men direkt någon säger något som passar er då skiner ni upp. Fy fan vad lågt ribban ligger..

Hur många av brukarna tror ni egentligen mår innerligt bra av sitt hobbyknarkande? Ni försvara bara er rätt att fly verkligheten.

Enda gången knark ska vara legalt är vid behov. Jag ser inget fel i att ge människor med altros, muskelsjukdomar, ADHD och vad fan det nu kan vara, en hjälpande hand. Men att uppmuntra folk som inte behöver droger till att knarka är fanimig skam på torra land.

• Digestive
    Anonym (aha) skrev 2012-04-02 23:30:17 följande:
    Nä nu får ni fan ge er ni som bor i lalalala land!

Ni sitter och hugger och kan inte föra en jämn diskussion utan att behöva sparka men direkt någon säger något som passar er då skiner ni upp. Fy fan vad lågt ribban ligger..

Hur många av brukarna tror ni egentligen mår innerligt bra av sitt hobbyknarkande? Ni försvara bara er rätt att fly verkligheten.

Enda gången knark ska vara legalt är vid behov. Jag ser inget fel i att ge människor med altros, muskelsjukdomar, ADHD och vad fan det nu kan vara, en hjälpande hand. Men att uppmuntra folk som inte behöver droger till att knarka är fanimig skam på torra land.
    Ribban höjs såklart av att du lägger ord i munnen på folk och berättar för främlingar varför de tar droger.

• Anonym (aha)
    Digestive skrev 2012-04-02 23:40:47 följande:
    Ribban höjs såklart av att du lägger ord i munnen på folk och berättar för främlingar varför de tar droger.
    ? Lägger ord i munnen? Talar om vilka droger ni tar? Vart fan har jag skrivit det?
  • Anonym (glad)

Det är en dålig ide av dig att ens tänka tanken att testa drogerna som dina patienter använder .

Jag var tillsammans med en missbrukare i 5 år . Han älskade att ta upp faktumet att jag ej visste hur bra det var att använda droger . Att det inte gjorde nån skada med ecstasy och hasch .   Det gör skada för jag levde med honom och såg/hörde skillnaden på honom .

Att frivilligt vilja utsätta sig för alla nackdelar dessa droger orsakar bara för att ha ökad förståelse är bara dumt .
    Du ska inte ha någon aning om vad de upplever . Ditt jobb är att finnas där , lyssna , hjälpa osv .
    Om du har en missbrukar personlighet och får en mkt positiv upplevelse av drogerna , kommer du att göra om det . Även om du nu kommer säga nej , kommer du göra det . Det är därför många missbrukar .

Många började med "jag skall bara testa och se hur det är " . Den goda upplevelsen gör att de fortsätter . Rättigfärdar sitt beroende . Sen gärna tar upp " Du skall inte lägga dig i för du vet inte hur det är osv " .

Jag kan säga . Du vet exakt hur det är . För du ser baksidan av det . Det borde vara tillräckligt för dig att inte vilja testa .

En missbrukare kommer säga allt du vill höra , och allt du inte vill höra . Bara för att rättigfäriga sitt missbruk . Genom att säga till dig att du ej vet , gör det att du automatiskt känner dig utanför och villrådig . 
    Det är det som skall göra dig stark . Bara att säga att du vet inte och kan inte sätta dig in i den känslan överhuvudtaget . Men fråga dem var har de tänkt sig vara om ett år , från nu ?

Du vet var du kommer vara . I livet . Så testa inte för att du vill känna känslan , för man vet aldrig om du kommer gilla den . Då kanske du kommer bli en av dem som säger , "vad vet du om saken som aldrig prövat" .

Jag är 35 år och har aldrig prövat droger . Men jag har haft vänner som gått bort av missbruk och levt med en . Jag är glad över att  jag alltid sagt nej . För har man sett baksidan , bör man inte känna viljan att besöka platsen som förstört så många .

Svar på tråden Vill testa drogerna