• Millan83

"Hen" och/eller "snippa"?

Är nyfiken på bruket av de två orden "hen" och "snippa". Rösta på det som stämmer in på dig och skriv gärna en kommentar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-07 14:51
    Skriv gärna era personliga uppfattningar och försök att inte tillskriva den andra sidans uppfattning egenskaper eller huruvida det är universellt fel eller rätt! "Jag tycker.." är bättre än "Så här ÄR det..." eftersom det handlar om just personliga uppfattningar!

Tack på förhand!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden "Hen" och/eller "snippa"?
  • Nicke

Jepp. Här kör vi numera med snippa och jag använder hen på nätet när jag inte känner till könet. Det känns trevligare än att skriva h*n, han/hon eller liknande. Att det ska ersätta han och hon helt är bara idiotiskt att tro.

• trubbelsnåd
    Johan70 skrev 2012-03-08 00:06:14 följande:
    Varför envisas folk med att stava hän med e?
    För att vi inte pratar finska utan stavar med e på svenska?
  • Nicke

Alla här inne är faktiskt inte en hon.. Hade jag hetat "Trepäron" och haft ett äpple som bild på en sida med massor av kvinnor så skulle folk automatiskt kalla mig för hon/henne.

I andra forum där män dominerar så märker man samma sak. Alla kallas för han och kommer det då in någon tjej så blir hon också kallad för han innan hon säger ifrån.

• Coyote

Jag använder snippa och jag börjar även säga hen. Känns trevligare att benämna ett ofött barn som hen i stället för den eller det...

• Johan70
    trubbelsnåd skrev 2012-03-08 00:10:58 följande:
    För att vi inte pratar finska utan stavar med e på svenska?
    Det finns ingen anledning att ändra stavningen på ett låneord, när det funkar lika bra med originalstavningen även på svenska.
  • Frontline
    skogstjärna skrev 2012-03-07 21:09:13 följande:
    Snippa använder jag såklart. Fyller en viktig funktion. Hen har jag inte riktigt vant mig med än... Säger oftast barnet/katten/brevbäraren/nallen ist för hon/han. Men därimot så skulle jag vilja byta ut hon/han till hen i typ alla barnsånger.
    Mohahaha men va fan jag hoppas du skämtar va
    Har tyckt att tjatet om hen har gått lite till överdrift innan men ska man nu byta ut till det i alla barnsånger är det fan bara larvigt.
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Tokstolla

Fast grejen är väl ändå att snippa finns i SAOL till skillnad från hen, eller? 

• Plutteli
    Tokstolla skrev 2012-03-08 06:08:10 följande:
    Fast grejen är väl ändå att snippa finns i SAOL till skillnad från hen, eller? 
    Hen finns i SAOL ;) (fast med annan betydelse än så länge)
  • Plutteli
    Johan70 skrev 2012-03-08 00:24:04 följande:
    Det finns ingen anledning att ändra stavningen på ett låneord, när det funkar lika bra med originalstavningen även på svenska.
    Hän har en annan mer vedertagen betydelse i svenska språket varav hen fungerar bättre eftersom det i princip inte finns någon som vet att det på äldre dialekt betyder brynsten.
Svar på tråden "Hen" och/eller "snippa"?