• Millan83

"Hen" och/eller "snippa"?

Är nyfiken på bruket av de två orden "hen" och "snippa". Rösta på det som stämmer in på dig och skriv gärna en kommentar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-07 14:51
    Skriv gärna era personliga uppfattningar och försök att inte tillskriva den andra sidans uppfattning egenskaper eller huruvida det är universellt fel eller rätt! "Jag tycker.." är bättre än "Så här ÄR det..." eftersom det handlar om just personliga uppfattningar!

Tack på förhand!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden "Hen" och/eller "snippa"?
  • Plutteli
    Coyote skrev 2012-03-08 11:26:30 följande:
    Hän för mig är en riktning, vart ska du hän?
    Precis, eller ett sätt att slappna av/gå in för något, "att ge sig hän" :)
  • Veladis
    Johan70 skrev 2012-03-08 11:18:41 följande:
    Hen är en sentida onödig stavningsändring av ett lånord från finskan, hän, som redan har funnits i svenskan i flera år, om än tidigare inte särskilt frekvent använt.

Det kanske behövde stavningsändringen för att slå igenom? Ä är ju en bokstav lite på skam. Uttalet är ju ungefär detsamma, om man uttallar med kort ä. I vilket fall, en petitess.
  • Coyote
    Plutteli skrev 2012-03-08 11:29:41 följande:
    Precis, eller ett sätt att slappna av/gå in för något, "att ge sig hän" :)
    Jepp, och det uttalas inte som hen.
  • Rigmor Mortis

Jag röstade Jag använder "snippa" men inte "hen"  men det är inte riktigt sant, jag tänkte på i skrift då jag hellre använder h*n om jag inte vet könet. Jag använder hen i tal ibland. 

• Dixie

Jag använder ordet snippa för det har tidigare saknats ett bra ord för flickans könsorgan, nu finns det ett likvärdigt ord till killarnas snopp. 

Hen använder jag inte, förstår inte poängen med det - det är antingen en han eller hon.

• Rigmor Mortis
    Dixie skrev 2012-03-08 11:45:34 följande:
    Hen använder jag inte, förstår inte poängen med det - det är antingen en han eller hon.
    Om du inte kan avgöra vilket kön vederbörande har då?
  • Coyote
    Jag använder ordet snippa för det har tidigare saknats ett bra ord för flickans könsorgan, nu finns det ett likvärdigt ord till killarnas snopp. 

Hm, precis det här som stöts och blöts. Det handlar inte om kön eller genus egentligen, utan om att förenkla språket. Man slipper kalla det ofödda barnet för "den" eller "det" till exempel. Det betyder ju inte att något kön är bättre eller sämre per automatik.
  • rebekalukas

hemma hos oss säger vi vagina och det är hur naturligt som helst.

Jag fick en tankeställare när jag låna hem en bok med dottern från dagis för tre år sen. I boken berättar dör att pojkar har snopp och flickor har en springa med hål i. Inget namn eller nått. tyckte det var helt förskräkligt.

• glad i livet
    rebekalukas skrev 2012-03-08 11:52:54 följande:
    hemma hos oss säger vi vagina och det är hur naturligt som helst.

Jag fick en tankeställare när jag låna hem en bok med dottern från dagis för tre år sen. I boken berättar dör att pojkar har snopp och flickor har en springa med hål i. Inget namn eller nått. tyckte det var helt förskräkligt.

Men för småflickor som är 2-3 år och stolta över sin snippa på samma sätt som pojkar är stolta över sin snopp låter det inte lite avancerat med vagina då?

Hos oss är snippan småflickans underliv, vagina, slida, sköte mer kliniskt och fitta en vuxen kvinnas underliv och då i en sexuell mening.
    Tycker snippa passar bra som benämning till vad man faktiskt ser.   
  • trubbelsnåd

Nej, det är antingen inte en han eller en hon. Personen kan vara intersexuell/intergender också
Svar på tråden "Hen" och/eller "snippa"?