Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Millan83

"Hen" och/eller "snippa"?

Är nyfiken på bruket av de två orden "hen" och "snippa". Rösta på det som stämmer in på dig och skriv gärna en kommentar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-07 14:51
    Skriv gärna era personliga uppfattningar och försök att inte tillskriva den andra sidans uppfattning egenskaper eller huruvida det är universellt fel eller rätt! "Jag tycker.." är bättre än "Så här ÄR det..." eftersom det handlar om just personliga uppfattningar!

Tack på förhand!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden "Hen" och/eller "snippa"?
  • linas fina

[quote=63887310][quote-nick]lykantrophona skrev 2012-03-07 16:59:03 följande:[/quote-nick]Visste du att det varje år föds barn som inte är tydliga pojkar eller flickor?

Men nu används ju ordet "hen" mest om man inte känner till könet, eller inte vill avslöja könet på någon. "Jag fick ett anonymt brev från någon som verkar vara arg på mig. Undrar varför hen är det?"Jag brukar irritera folk genom att när folk säger något i stil med "åh, titta på katten, visst är han söt?", att fråga om hur de vet att det är en hane. Speciellt i de fall som katten är sköldpaddsfärgad, och därmed med största sannolikhet en hona.

Jag brukar också fråga något liknande och då ser de lite förvånade och svarar att nej de vet de inte. Nähä men varför säger de så då? Jo mannen är norm och då tycker jag absolut det är lätt att förstå att behovet av ett könsneutralt pronomen finns. Kan faktiskt inte alls förstå vari provokationen skulle ligga.

• The past is now

Snippa, har jag svårt för men jag kan använda det om jag måste. Annars säger jag underlivet...

Hen..tyvärr ett ord jag inte kommer att använda. Hatar det... 

• Köpenhamn

Använder ordet snippa men inte ordet hen, ÄN!

Tycker hen är helt genialiskt. Tänk vad tidsbesparande i många sammanhang. Kommer användas mkt i framtiden. Lite samma som när man tog bort Ni. Klart det blir motstånd i början. Många år kvar tills jag börjar använda det i dagligt tal. Men i skriftspråk - helst igår.

• Yosa
    lykantrophona skrev 2012-03-07 16:59:03 följande:
    Visste du att det varje år föds barn som inte är tydliga pojkar eller flickor?

Men nu används ju ordet "hen" mest om man inte känner till könet, eller inte vill avslöja könet på någon. "Jag fick ett anonymt brev från någon som verkar vara arg på mig. Undrar varför hen är det?"

Jag brukar irritera folk genom att när folk säger något i stil med "åh, titta på katten, visst är han söt?", att fråga om hur de vet att det är en hane. Speciellt i de fall som katten är sköldpaddsfärgad, och därmed med största sannolikhet en hona. Drömmer

Själv använder jag ordet "hen" då och då när det behövs. "Snippa" har jag väl inte använt än, men har ingenting emot ordet. Skulle nog använda det om jag skulle prata om ett barns kön, eller om kön med barn. Däremot kallar jag min och andra vuxna kvinnors könsorgan för fitta. 
    OT men hur gör du sån länk som du gjort ovan? (där texten blir en länk)
  • kela81

snippa använder jag...eller ja, jag håller på att vänja mig vid att använda det för det är ju det ordet dottern troligtvis kommer få med sig från dagmamma osv.

hen tycker jag bara är konstigt....och där är jag och dotterns dagmamma överens så det ordet slipper jag använda just nu iallafall

***Älskade Signe,18 maj 2010*** www.kelascrappar.blogspot.com/
  • skogstjärna

Snippa använder jag såklart. Fyller en viktig funktion. Hen har jag inte riktigt vant mig med än... Säger oftast barnet/katten/brevbäraren/nallen ist för hon/han. Men därimot så skulle jag vilja byta ut hon/han till hen i typ alla barnsånger.

• Skarpa

Använder både hen och snippa.

Feed me cookies and I'm all yours ♥
  • lykantrophona
    Yosa skrev 2012-03-07 19:34:13 följande:
    OT men hur gör du sån länk som du gjort ovan? (där texten blir en länk)
    Skriv lite text. Markera den text du vill ha som länk. Tryck på bilden av en kedja ovanför, skriv in adressen för länken, tryck "infoga". Klart.
  • Björnmossa

"Snippa" har jag använt hela livet. "Hen" har jag vänner som kört med i många år, för mig är det lite trögare men jag använder det ibland i skrift så jag röstade för att jag använder båda.

Maud Olofsson var ju helt ute och cyklade i SvD idag iaf, som flera har påpekar så handlar det inte nödvändigtvis om att säga "hen" istället för "han" eller "hon" utan istället för "han eller hon".

Svar på tråden "Hen" och/eller "snippa"?