Jon the papa skrev 2013-10-26 02:28:12 följande:
Kanonbra jobbat!
Fast motsätter mig rätt hårt när du väljer att kalla Lchf en galen diet vilket bara påvisar okunskap om vad det faktiskt är. Och om din kosthållning innehåller mycket sallad och kyckling och keso så hoppas jag du vet att du typ täcker in rätt mycket i vad lchf är i detta. För jag förmodar att du inte frossar i dig socker i större mängd?
Tycka och tro kan du gärna få göra. Fast när du väljer att kalla Lchf för en galen diet så hojtar gärna en till som gått ner 32 kilo på den och fått tillbaka ett liv han gått miste om de senaste 20 åren iallafall.
Och vi är några bra många miljoner som fattat det. Plus läkare som stirrar i backen och faktiskt släpper på prestigen och säger att de haft fel i sina råd. Dr Oz senast i går. Det ska gå rätt långt innan en med så fruktansvärt många miljoner tittare rakt ut säger att han gett felaktiga råd.
Så kanon jobbat på riktigt med vikten och förhoppningsvis hälsan. Fast kalla inget galet om du inte vet vad du pratar om riktigt. Då "bra mat" de senaste 30 åren riktigt ordentligt förstört mer eller mindre hela världen och haft ihjäl sorgligt många.
" rel="nofollow" target="_blank">
Och när Credit Suisse Research Institute gör en film som denna som inte har några som helst vinstintressen eller livsmedelsföretag bakom sig utan poängterar hur mycket samhället tar skada för att det inte håller sig till Lc åtminstone och Hf (vilket de flesta inte verkar förstå ska vara högre halt fett, fast naturligt hälsosamt sådant) för det kostar bara samhället 4000 miljarder. I totalt onödvändiga kostnader som kan ätas bort med en liten ändring.
Så om folk dör för att de inte vågar göra det som du kallar "galet" då som sagt hajar jag till. Även om det blev lite kost&hälsa i denna bildtråd som blev lite OT sorry för det.
Och säger inget annat än starkt jäkla jobbat :)
Nu tänker jag inte gå in i en diskussion angående lchf eftersom jag tröttnat på den för länge sen. De som står på den dietens sida ger sig aldrig, och den som motsäger metoden ger sig heller aldrig (skämt åsido) :) men jag ger dig ett svar i alla fall. Jag kan säga att i min mening är den "galen". Det kan vara så att jag överdrev när jag beskrev den som just galen. Men den är inte i min mening, för mitt välmående, hälsosam i längden. Du vet lika väl som jag att vi alla har olika syner på vad som är hälsosamt och inte, vad våra kroppar behöver och inte behöver. Till och med forskare slår upp läger och säger emot varandra. Vem tusan vet vad egentligen?
Och jo, jag är påläst eftersom jag är väldigt insatt i alla ämnen som kringrör kost och hälsa. Men nu är det så att min och många andras kroppar inte tar emot sådan mat som lchf innebär med öppna armar. Om jag uteslöt nästan alla kolhydrater (nu snackar jag långsamma kolhydrater, och inte vita frallor och pasta) så skulle jag inte orka fungera, och om jag åt fett i större mängder skulle inte min mage bli så glad. Vi kan ju enas om att vi alla är olika och vissa dieter fungerar för vissa, och vissa (som jag) kan inte leva ett glatt liv när man måste följa regler varje dag och vara så strikt med kosten. Det var det jag menade med "ingen galen diet som t.ex lchf eller så". En galen diet i min mening är en diet då man utesluter något som kroppen faktiskt kan ta emot, något som man tycker hör till en balanserad diet helt enkelt. Jag vill ha tillåtelse att äta alla olika sorters mat, men i små mängder,
t.om en sockrig kaka då och då. Jag lever såklart inte bara på kyckling, keso och sallad utan jag menade att det är väll det jag äter mest utav :) äter också havregryn, potatis, bulgur och råris t.ex, vilket inte är okej i lchf, och jag skulle bli skogstokig utan min gröt på morgonkvisten.
Åter igen, ber om ursäkt att jag kallade din favoritdiet för galen (även om den för mig skulle vara ett galet val), jag valde fel ord ;) jag grattar också dig till en lyckad viktnedgång! Och det är naturligtvis bra att det finns olika uppfunna metoder som hjälper oss att bli av med överflödiga kilon eftersom vi alla är olika och tack vare denna dieten så har, som du säger, många gått ned mycket i vikt och mår bättre. Men galet för mig vore att utesluta kolhydrater och öka på fettintaget. Hoppas du förstår nu hur jag menar med "galen" och att vi kan låta ämnet vila lite
Och såklart, för att avsluta mitt drabbel.. Tack för komplimangen!