• Maria73

Höstmammor i Linköping Del 4

Startar en ny tråd igen, innan den gamla hinner att stängas av!

• Svar på tråden Höstmammor i Linköping Del 4
  • fröken

Att fika i Åtvid är ju trevligt, men jag är ca 40 mil därifrån just nu, o till på fredag, så det är svårt för mig. Gärna en annan gång

Tack för alla grattis!

Som smakisar började vi med potatis/palsternacka=mums, sen har vi kört majs/potatis o majs = oxå mums. Närst grej blir morot och sen ska vi börja öka portionerna. I helgen ska jag ha puré-kok. Det blir palsternacka, ärtor, morötter o eventuellt broccoli. Jag blev så inspirerad efter puré-kursen vi var på.

Här är det sjukt kallt, ca -15. Och vi som inte eldat i mitt o Vilhelms rum...brrr. Det kanske blir till att byta rum mitt i natten, för tända vågar jag inte för då vaknar han väl. (
    Det måste verkligen låta som om vi är mitt ute i vildmarken, men pappa värmer huset enbart med ved o i vanliga fall är det inte varmt i de flesta rummen, bor man själv på 200 kvm är det lite onödigt att värma allt...men ändå...brrrr)

• ligre

Elouise: Vi började också med potatis...och det var ingen höjdare tyckte Meja som fick kväljningar...palsternacka var betydligt bättre. Majs och morotspuré sägs ju vara mångas favorit eftersom den smakar lite sötare. Du ska ju inte känna dig stressad med att börja med smakportioner....vi började eftersom Meja visade så stort intresse varje gång vi åt.

Ulle: Får säga grattis till Samuels tand ...känns det stor skillnad nu vid amning?

• Ulle 74

bondbruden:
    gympapasset på friskis är kl 10

ligre: än så känns det ingen skillnad, år väl se när den kommit ut lite mer... bits han så kommer amningsperioden ta slut fort!!!

• Songbird

Det är svårt att veta hur man ska göra, jag känner på ett sätt att jag sviker Ida eftersom hon verkade trivas med sången. Men samtidigt sviker jag henne genom att hon får det så jobbigt på eftermiddagen så sett ur sen synvinkeln så är det ju mitt ansvar att hon får behålla sina rutiner och får den sömn och ro hon behöver. Vi försöker igen i höst tror jag, då är hon större och har säkert helt andra vanor.

Är det nån fika idag?

• Elouise

Tack för alla mattips.

Jenny, vad jobbigt att ha det så kallt. Var är ni någonstans?

Nu är det slut med stående papperskassar under vagnen.
    I dag har vi köpt en sittvagn, eftersom Freja snart växer ur sin liggvagn.
    Det blev en begagnad igen, fast lite coolare och nyare.
    Hoppas vi inte har gjort bort oss.
    Skönt att ha köpt en vagn nu i alla fall. Tycker inte att jag har gjort så mycket annat än jagat barnvagnar på nätet de senaste dagarna.

Tråkigt med babysången Songbird. Men du känner bäst som mamma hur du ska göra.
    Freja var också ur rutinerna i går efter vår babysång. Hon brukar somna för natten vid ca 21.00. I går somnade hon redan vid ca 16.30.

Det blir väl fika på tisdag igen va?!

• fröken

Är det någon av er som tänkt börja med e bilbarnstol istället för babyskyddet snart? Jag tycker att Vilhelm börjar växa ur skyddet (måste liksom vika ner hans axlar för att de ska få plats...) och vi ska installera vanlig bilstol. Är det okej att börja med sån redan, med tanke på att han inte är stadig i ryggen? Fast, samtidigt kan det ju inte vara kul att bli nedtryckt?

• ligre

Elousie: Vad bra att du hittade en sittvagn.Vad blev det för sort? Snart är det nog dags att ta ur mjukliften för Meja...den börjar bli lite trång. Absolut måste det bli fika på tisdag....det är även bra för mammor att ha rutiner

Vad är det mer än katrinplommonpuré och messmör som är lite lösande för hårdmage? Päronpuré?

• StinaTina

Vi hade planerat en tur till Tornby med Elouise och Freja idag. Men allt går inte som man planerat.

I natt så har jag varit vaken med liten bebis som inte kunnat andas ordentligt.
    Klockan 3 så vaknade hon (och följdaktligen jag) och jag märkte direkt att andningen var lite kass. Hon åt och sedan somnade hon om igen vid 4.30. Klockan 5 vaknade jag (efter ca 30 minuters sömn) av att hon grät otröstligt, det hjälpte med tutte men det var jobbigt för henne att äta. Hon kunde inte andas utan drog ett par drag och sedan tog hon några andetag genom munnen för att sedan dyka på bröstet igen. Sedan sov hon jättelätt och nästan hyperventilerade i ca 30 sekunder sedan slutade hon andas, det blev helt tyst och magen blev helt stilla ett tag. Efter det så kom ett jättedjupt andetag och så började hon om igen. Vad man hinner tänka innan andetaget kommer.

Kan lova att jag inte vågade sova nått. Vid 6 snåret så märkte jag att andningen blev lättare och att hon somnade hårdare. 6.45 vågade jag slå ihop mina ögon. Bara för att vakna 7.15 då sambon klev upp.
    Vi fick en tid direkt på vårdcentralen, fick vänta 2 timmar . Lagom så jag och Emma hann äta lite innan vi gick. Nu har hon fått Ventoline som vi kan ge henne 4 gånger om dagen.
    Ventoline är en astmamedicin som är avsvällande och luftrörsvidgande, väldigt effektiv.
    Det blev ordentlig skillnad i andningen kan jag lova. Hon fick en dos vid 18 och sov vid 18.30.
    Läkaren trodde inte det var astma utan att det var en liten förkylning som spökar och har satt sig i hennes luftvägar. Konstigt nog så har tydligen mjölkallergiker mera problem med luftvägarna än dom som inte är allergiker.

Nu hoppas jag att vi får en lugn natt. Jag är helt slut, behöver sova!
    Hon har sovit i en timma nu och andningen är lugn och fin.
    Går och kollar henne hela tiden Hon sover säkert lika illa ikväll, hon får ju inte vara ifred.
    Nu är det dax för lite att äta och tv, tills hon ska ha mera mat.

• Linda Berg

Criwi: Fy va jobbigt.. Hoppas du får sova i natt och all lill stumpan får må bättre nu..
    Kram på er

• Cingla

ligre: har hört att mango skall vara lösande. Absolut päronpuré, funkar kanon på min 4 årings tröga mage! 

criwi:  fy så besvärligt! Hur får hon ventolinet? Inhalerar hon det? Hoppas ni får sova i natt! Mer sömn åt mammor!!

Svar på tråden Höstmammor i Linköping Del 4