• Maria73

Höstmammor i Linköping Del 4

Startar en ny tråd igen, innan den gamla hinner att stängas av!

• Svar på tråden Höstmammor i Linköping Del 4
  • ligre

Elouise: Jag har Meja i en sk badvagga som fästes med sugproppar i baljan, detta gör att hon sitter säker och jag har mina händer fria( skulle få så ont i nacke, axlar och skuldror om jag inte hade den). Går att ha i badkaret också med det är mysigare att bada tillsammans

Höst2: Jag ger ingen välling eller tillägg...men har börjat med gröt till kvällen vilket Meja uppskattar.

• StinaTina

Höst2, Prova med att blanda den med bröstmjölk i början tills hon går med på att äta den. Annars kan man blanda i lite socker som du gradvis tar bort, om det är sött så blir det genast enklare (ta det som sista knep). Ett annat knep är att blanda ut den med lite vatten så det blir "blaskigt" och då får mindre smak. Om hon inte tycker om flaskan så prova pipmugg. Kommer säkert på flera knep under dagen, återkommer i så fall.

• viola74

hej höst2

Jag skulle prova gröt istället på kvällen och sen komplettera med amning. Köpte oxå en babyplus igår har inte provat än men Ludwig har fått babysemp enstaka tillfällen innan och det har gått bra förutom på natten då var det inte så intressant att äta helt plötsligt.
    Jag blandade med bröstmjölk första gångerna jag gav ersättning.
    Lycka till

• aurora76

Hej alla!

Höst2: Vi kör med NAN 2 mjölkersättning o hon gillade den direkt från början...du kan prova den o se hur det går. (Faktiskt blev lite överraskad att hon gillade den efter amningen)

vad gäller vällingen...Vi började med den efter 4 mån ålder o nu när hon kan äta/svälja kör vi bara med gröt och pure o Nan2. På morgonen äter hon Nestles havregröt med lite päron pure i o efter Nan2 ungefär 120 ml. Dagmål får hon nån slags potatispure med olika grönsaker...tänkte börja prova lite kött i om ett tag. Sent på kvällen äter hon denna samma grötmål som på morgonen....o sover hela natten utan att äta:) Det blev en detaljerad förklaring;) Så där ser våran matscheman ut;) Alla barn är så olika så är det ju svårt att ge exacta råd...men iaf är det kul kanske höras hur andra har det...Hoppas det löser sig!

Va bra att veta att dynan till matstolen har kommit. Var där förra veckan men då var de slut. Måste gå o köpa den idag...

Amelia hade 6 mån kontroll i går o allt såg bra ut:) Därför kunde vi inte komma till babysången;( men nästa vecka istället..

Ha det så bra allihopa!!! Våren har äntligen kommit! Skönt..man blir så glad när solen skiner:) Vi syns!

Kram/ Miia

• fröken

Idag var vi på 6-månaderskontroll. Allt var okej. Min lille kille väger nu 9480 g och är 69-70 cm lång.

Helt plötsligt har han slutat gapa när det är ätdags, det går bara att suga tydligen, varför. Ingen kan svara men jag undrar ändå om det är nån av er som upplevt samma sak??
    Någon som har tips på bra pipmuggar, förresten. Vilhelm vägrar ju flaska, så vi vill hitta den ultimata pipmuggen istället, en som går att dricka välling ur också o inte bara vatten.

• Höst2

Tack för alla bra tips. Började idag med att köpa en ny nappflaska som hade en annan pip. Hon får bättre tag om den men mjölkersättning är forfarande det värsta hon vet...

Var nu och köpte majsvällning från 6 mån. Tänkte börja med lite smakportioner av den, tror den är lite sötare och har en helt annan smak än baby plus.

Vi får se hur det går.

Som sagt det är ju bara att prova sig fram, det är ju inte alltid de små gör precis som vi vuxna vill :)

Kram Kristina

• soffien

höst2: ebba ville inte ta babyplusen, tyckte inte det var nått vidare men nu kölr vi med mild havrevälling och den slinker ner utan problem.

jag har ju slutat amma så vårt matschema ser ut på följande vis:
    börjar dagen med en flaska välling
    på förmiddagen blir det äpple/havregröt
    lunch blir det puré av nått slag (har provat lite kött på ebba,det slank ner men var lite konstigt att äta)
    på eftermiddagen blir det päron/äpple gröt
    och på kvällen brukar det bli en flaska välling

ebba har börjat att äta mer än vanligt nu, någon mer som har märkt av det? kan det vara en andra tillväxtperiod?

• StinaTina

Soffien, gick det bra att sluta amma? Har lite funderingar på hur det kommer att gå när den dagen kommer.

Har varit på Ikea i dag och inhandlat dynan till stolen. Elouise och jag tog en promenad dit men sedan blev det buss tillbaka igen. Några leksaker och en ny skiva råkade såklart komma med till kassan när vi var på sagoland. Electric banana band är en riktigt rolig skiva, inte riktiga barnvisor utan lite fart i låtarna men fortfarande lite barnsliga. Bra att stuffa runt till.

Höst2, det är tydligen väldigt svårt att få lite äldre barn att ta ersättningen. Den är riktigt vidrig, smaka så får du se Emma var så liten när vi började så vi hade inga problem med den, hon äter och glufsar. Jag har inte kommit på några flera knep, utan att det kan gå bättre med en annan flaska men det har du testat redan.

• Maria73

Criwi: Tack för infot! Tyra klunkar ca 2 dl till kvällsmat nu...o det verkar funka!!

Höst2: Tyra var minst sagt lite kinkigt inställd till ersättning i början. Vi gjorde så att det är min sambo som matar henne med flaskan (vi kör med Nan, färdigblandad). I början så var jag tvungen att gå o "gömma mej" när hon skulle matas med flaskan. Det räckte nämligen med att hon såg mej lite i ögonvrån för att hon skulle gallskrika o istället vilja ha bröstet. Tror oxå att det är bra att introducera flaskan när hon är lugn, kanske mitt på dagen o inte på kvällen, när de små liven brukar vara som kinkigast. Lycka till!

• Ulle 74

Spännande att läsa om hur allas matvanor är. Här kommer en liten rapport om matvraket Samuel.
    Vaknar tidigt runt 5 och ammas
    Sover till 06.30 (ungefär)
    Går upp med pappa en timme
    07.30 ammas och somnar ibland om
    Framåt halvtio tio vill han småäta lite...
    Vid halvtolv tolv är det smakisar, sm numera är rätt nära en full portion. Han ätar allt han får men gillar inte fruktpuréer (fast han äter dem ändå med masa grimaser) Å efter smakisen ammar vi lite
    Vid trehugget är det hungrigt igen så då ammar vi
    runt fem tror han att han ska äta igen så då får han en halv banan
    vid 18.30 är det en fullportion gröt å lite fruktpuré (man märker u knappt att det är fruktpuré om det är en massa gröt till)
    sovdags runt 19.30 - 20

Ersätttning är inga problem det får han kanske 1 - 2ggr/mån och äter glatt

Vårt "problem" är tt Samuel på kvällstid inte vill bli matad av pappa eller bli sövd av pappa eller om jag är borta så gallskirker han efter kl 20. Gissar på att han är övertrött och vägrar somna utan mamma. När jag kommer hem tar det kanske 15 min sen sover han i sin säng...
    På dagtid funkar et finfint att vara med pappa och att bli sövd av honom
    Vad ska vi göra för att minska på mamigheten?

Svar på tråden Höstmammor i Linköping Del 4