Höstmammor i Linköping Del 4
Startar en ny tråd igen, innan den gamla hinner att stängas av!
Startar en ny tråd igen, innan den gamla hinner att stängas av!
Criwi: gav henne havregröten igår trots prickar och imorse hade nästan alla prickar försvunnit....så nu vet jag inte vad jag ska tro. Hon har inte fått ont i magen när vi började med gröten...det enda är ju att hon sköter magen en gång om dagen ....istället föratt vänta 4 dagar.
Fröken: Meja nyps ibland när hon ammar o det gör såå ont...kanske börjar de att utveckla sin finmotorik mer.
fröken här har jag en som nyps något förskräckligt. Emma nyper i allt som hon får tag i mitt ansikte, brösten och baksidan av mina överarmar (kan säga att det inte alls är trevligt). Ibland är det så jag skriker högt det gör riktigt ont. Hon har en vana att dra pappa i skägget, det kan däremot vara riktigt roligt.
ligre, Kanske har du stoppat i dej något utan att tänka på det, apelsinjuice, hemmagjord jordgubbssaft eller något annat som kan ge prickar. Om du fortsatt med gröten och prickarna är borta så bör det inte vara den.
Vad kan man ge liten tjej med hård mage mer än katrinplommon och hur mycket ska jag ge henne? Vi har igentligen inte börjat med smakisar men jag tycker riktigt synd om henne, hon tar i så dant.
Criwi: Päron puré och kiwipuré ska vara lösande (finns en kombinerad päron/kiwipuré på burk vetja). Hur mycket beror precis på bebisen tror jag. När Meja inte hade bajsat på 3 dagar gav jag henne 1 tsk katrinplommonpuré till lunch...ingenting hände...hon fick 1 tsk senare till kvällsgröten...inget reultat förrän dagen därpå då det kom MASSOR.
Vi fortsätter med havregröten ikväll så får vi se vad som händer...kanske man skulle börja föra dagbok på vad jag stoppar i mig så man vet vad hon kan reagera mot.
Kan bebisar få prickar av kiwi eller lingonsylt?
viola74 hur har det gått? Hur mår Ludwig?
ligre, kiwi är väl rätt starkt men prickar vet jag inte.
Här var det full fart!
Krya på er sjuklingar!
Nypas jo det vet Samuel hur man gör, liksom hur man sätter fingeravtryck på glasögonen.
Ibland så bits han lite när han ska amma och när jag skriker så börjar han gråta...
Prickar är lurigt... S har oxå prickra ibland på bröste å nån gång på benn å ibland runt munnen. De kommer å sen nästa dag är de borta... Än så länge har jag inte böjar att "felsöka" men om de stannar kvar flera dagar i stäck får jag göra det.
Kiwi borde ju inte vara så starkt om det finns päron/kiwi puré till bebisar??? Fast jag håller med NIna om att dte är starkt... ite motsägelsefullt men ni fattar nog vad jag menar.
Jag funderade på vad jag åt för något dagen innan prickarna uppkom och det var kiwi och lingonsylt till blodpuddingen. Kiwipuré har jag inte gett till Meja eftersom jag själv tycker det skulle verka starkt för hennes lilla mage.
Är det någon bebis mer som har fått prickar?
Hoppas alla sjuka små bebisar mår bättre idag.
Igår hade Saga oxå prickar, både runt munnen och i pannan ett par på näsan oxå, men de är borta idag. Dessutom var hon rätt kinkig hela dagen även om det blev bättre på eftermiddagen. I vanliga fall brukar hon hinna bajsa minst 3 gånger innan lunch men igår behövde jag inte byta en enda bajsblöja på hela dagen. Så innan läggdags fick hon lite katrinplommon. Om allt det här berodde på den 200 g chokladkakan jag åt dagen innan (hon brukar inte reagera på choklad) eller på vällingen Saga fick eller på persikosmakisen har jag ingen aning om. Nu för en stund sedan exploderade det i alla fall i blöjan och för första gången var det inte längre en amningsblöja att byta, fy 17 vilken stank!!! Men det betyder ju i alla fall att hon äntligen börjar få i sig delar av sina smakisar.
Saga är oxå ganska bra på att nypas men jag tror inte att hon förstår vad hon gör, värst är när hon får ett ordentligt tag om bröstvårtan... aj.
Jag såg förresten ´päron/kiwipuré igår, men den är från 8 månader...
Igår när jag gick och la mig klantade jag till det, lyckades troligen sträcka en muskel i axeln, om det nu inte är första revbenet i axeln som strular. I alla fall känns det ungefär som nackspärr förutom att det inte bara gör ont i nacken utan även ner i axeln och det finns många rörelser som jag inte kan göra utan att skrika, kan inte ens ta djupa andetag. Får väl vara glad över att det är helg så att Daniel är hemma. Men jag hoppas smärtan snart försvinner, sov inte så gott i natt. Ska bli spännande att se hur det går att gå till frisören och sitta stel som en pinne :)
Tezz80: Meja reagerade med prickar efter att jag hade mumsat kexchoklad. Tydligen är det vanligt att de kan få utslag av det.
Vi håller på för fullt med planeringen av dopet...idag var prällen på hembesök. Rosa Operattårtor är beställda och nu funderar vi även på om vi ska bjuda på smörgåstårta/landgång eftersom det kommer en del långväga ifrån.
Några tips eller saker att tänka på från de som redan har haft dop?
Ligre: Ett litet tips är att ni har ett presentbord. Och sen att ni öppnar presenterna under fikat och ställer kortet vid resp present. Alla brukar vilja se vad den lilla fått. Om man väntar tills alla ätit upp och sen öppnar presenterna brukar det bli väldigt långtråkigt för gästerna. Vi gjorde det vid Melindas dop,och alla var väldigt trötta (man brukar ju få en del presenter att öppna). Så nu när vi döpte Melinda så öppnade vi alla medans alla fika och sen fick dom se på presenterna varteftersom gästerna hade fikat. Det var ett litet tips från mej....
Hoppas ni alla kryat på er och kan njuta av solen idag
Kramis Sonja
Nån som har nåt bra tips på var man bäst (o billigast
) framkallar digitala bilder??