• Maria73

Höstmammor i Linköping Del 4

Startar en ny tråd igen, innan den gamla hinner att stängas av!

• Svar på tråden Höstmammor i Linköping Del 4
  • soffien

criwi: att sluta amma gick hur bra som helst, trodde de skulle bli mjölkstockningar och spända bröst och dylikt. men jag hade inga problem alls, för det första så höll ju min mjölk på att sina eftersom att jag ammade rätt sällan helatiden och så tog ju ebba flaskan och åt allt med mycket stor aptit från början, känner att jag slutade precis i den stund som passade oss bäst.

har en liten gnällfia här hemma, lite snorig och kommer inte till ro när hon ska sova. inte alls lik min lugna lilla solstråle antingen är det en sjukdom på g eller så är det en tand som vill komma ut, jag håller tummarna för det sistnämnda! vill inte att vi ska bli sjuka, har ju klarat oss så bra hitillls.

• Elouise

Hoppilopp! I dag åt Freja med stora ögon gröt igen. Det gick lättare än i går.

I dag kom också cd:n med vaggvisor från Libero, som man får om man skickar in kvitton på inhandlade blöjförpackningar. Skivan var verkligen jätte fin och bra tycker jag. Ett hett tips alltså!

Ligre, var har du inhandlat din badvagga någonstans? Funkar den badvaggan till större bebisar och i en vanlig Ikea badbalja? Åh jag borde verkligen ha skaffat något sådant för länge sedan.

I morgon är det babysim igen. Jag fattar inte vad veckorna går fort, tyckte vi var på babysim alldeles nyss.
    Ulle, Vad tycker du om babysimmet, ni har väl börjat nu?

• Elouise

Soffien, hjälper till att hålla tummar för att ni inte håller på att bli sjuka.
    Det verkar ju desto jobbigare att bli det med en bebis.
    Är det fler som har märkt av tänder? Jag har inte märkt av någon än.

• ligre

Elouise: Jag köpte min på Brio. Finns olika modeller på Babyland...sådana som man kan reglera storleken. Än så länge kan Meja få plats i sin...men snart känns baljan för liten föratt sparka och plaska i så då får det bara bli badkaret.

Var så glad att det inte hade uppkommit några prickar igår på Meja efter 2:a smakportionen av havregröten...men idag var prickarna där (lite på näsan och runt munnen och senare några på bröstet ). Jag har denna gång tänkt på att inte äta något som kan ge utslag.
    Det lustiga är ju att förutom att jag själv är laktosintolerant...så äter jag ost och detta borde väl ha gjort att hon ständigt skulle haft prickar sedan födseln. Men osten kanske innehåller så liten mängd och först nu när hon kommer i direkt kontakt med skummjölkspulvret som det skapar en reaktion. Får ta och kontakta BVC igen och höra.

Criwi: Fick Emma göra en pricktest?

• Ulle 74

Elouise - vi ska på upptakt på babysimmet imorgon, å sen är det bad nästa fredag
    Ska bli så spännande

• Tezz80

usch vad deprimerande det var att titta ut idag. Vårvädret de senaste dagarna har varit underbart, men nu... ännu mera snö, är såååå trött på denna långa vinter.

Här går det också segt att få i Saga något annat än bröstmjölk. Hon verkar ju bli mätt för hon vill aldrig ha mer än ett bröst per gång, så egentligen är det väl ingen brådska, men jag börjar känna mig så bunden. Förr kunde jag alltid pumpa ur lite och lämna maken och Saga själva för då tog hon flaskan. Numera har jag inte orken att pumpa ur (var ju lite lättare den första tiden) och Saga verkar inte längre riktigt förstå hur man tar flaskan. Har börjat träna med vatten till smakisarna och flaskan är ju kul, men dte är inte så mycket hon får i sig. Igår på lunchen testade jag välling för första gången, skeptisk var hon och hon ville inte mer än bara smaka på det. Så nu i helgen tänkte jag låta Daniel försöka ge välling ett par gånger om dagen (innan hon får tutte) och hoppas på att hon därefter kan börja dricka det en gång om dagen. För svälja smakisarna har hon fortfarande inte riktigt förståt, så maximalt får hon i sig en tesked smakis per dag och det blir man ju inte stor på :) och jag kan aldrig lämna Saga till någon annan mer än max ett par timmar.

Fröken: jag köpte en pipmugg i går som jag kan rekomendera dig att INTE köpa, det var en barbapapamugg, superkass. Tyckte den verkade bra, slagtålig och puttade man lite på den så ställde den sig upp igen. Men kan ju säga att Saga aldrig bara puttar lite på den utan hon välter ju runt den och kastar och har sig och då läcker den ordentligt. Men kul är den! :) Så vi får nog leta vidare.

Ligre: vad trist med prickarna. Jag tycker mig märka att Saga får ont i magen av gröt, men det kan oxå vara ett sammanträffande, så svårt att veta. Jag äter och dricket mjök i mängder så för Sagas del borde det ju inte vara den som är problemet i alla fall.

• StinaTina

ligre: Så synd att det kom prickar igen, är du säker på att du inte ätit en liten bit choklad?

Vi hade bara laktosen i tanken från början så jag plockade alla mjölkprodukter utan just ost för det kan ju laktosintolleranta äta.
    Vi märkte en ordentlig förbättring hos Emma efter ett tag men hon blev inte riktigt bra. Vid det laget så var det någon som upplyst oss om att det troligvis inte var laktos utan proteinet som var boven så då plockade jag bort allt.
    Riktigt super dålig blev hon bara om jag drack massa mjölk, då fick hon ordentligt ont i magen dagen efter.

Emma fick först göra ett pricktest (stickprov) på armen men det visade inget så hon fick lappar på ryggen, det visade ordentlig reaktion. Om Meja är mjölkallergiker så rekommenderas du att hålla henne borta från ägg och sojaprodukter också. Kanske lika bra att köra med det direkt, i fall att.

Be bvc att skriva en remiss till allergicentrum på US. Gör det så fort som möjligt för det är många veckors kö. Jag hoppas att det inte är mjölken, inte alls kul med all special som man måste tänka på hela tiden.

Nej, nu tror jag att jag går i ide. Jag har många kraftuttryck i huvudet som beskriver vad jag tycker om dagens väder. Jag vill ha vår och varmt, sol och snöfritt.

• soffien

här är en till som nästan började gråta när jag såg snöfallet uatnför förstret, ska vintern aldrig ge med sig vill ha vår NU!!

• viola74

Hej alla!

Här är det fler som har problem, Ludwig har feber lite snuva och rosslar kinkar och är trött sovit nästan hela dagen känns det som men dock ätit.
    Tycker det är jobbigt att inte veta vad det är tänder, förkylning, influensa??
    Han hade 38.5 på förmiddagen fick en alvedon susp sov och nu ca 3 timmar efter är febern 38.1 tycker att alvedonen skulle verkat längre eller så har febern stigit?
    Ska man ringa vårdcentralen?
    Vi som ska åka till småland idag och hälsa på våra föräldrar.....

• fröken

Stackars alla förkylda barn. Jag tycker synd om er!

Vilhelm, som glatt har ätit alla smakisar utom gröt, har nu helt vägrat öppna munnen ett par dagar, det är bara bröstet som duger, Håller med dig, Therese om att man börjar känna sig bunden. Nu vill jag verkligen trappa ner på aminingen.

Nyps era barn? Vilhelm nyper tag i allt, skinn, näsa, läpp, bröst, och allt som kommer i hans väg. Jäklar vad det gör ont.

Trevlig helg!

Svar på tråden Höstmammor i Linköping Del 4