• Emlak

    Fotledsfraktur, gipsad och sjukskriven, någon annan?

    Bröt fotleden förra veckan och är nu opererad, gipsad i sju veckor och försöker underhålla mig med att vila och se på tv. Har en 2,5 årig tjej som blir hämtat och lämnad av sin pappa och själv känner jag mig helt hjälplös med värken efter operationen, kryckorna och rastlösheten.. Någon annan som är i samma situation och bara vill språka lite?


  • Svar på tråden Fotledsfraktur, gipsad och sjukskriven, någon annan?
  • Emlak

    Känns som att det går så segt, gör konstant ont i benet när man går och haltar hela tiden även om man har kryckorna, träningen går väl men de gör ont, men jag drar mig från att ta morfintabletter.. Idag har vi tagit en tur i barkaby outlet, kollade på nya jeans, är sjukt billigt där, 3 par Levis för 600 men väntar några veckor tills jag vågar stå upp och prova, sen var vi och tittade på Alliansringar, svårt att veta hur mkt pengar man ska lägga på ringar och vad man ska välja..

    Jag fick mitt sjukskrivningspapper idag, blev sjukskriven till 10/7 men de kändes nästan lite för länge..

  • Hedebris

    Jag jobbar som fsklärare. Det är segt.men det har faktiskt funkat bra de två dagarna jag jobbat nu. Men igår var det svårt att räkna. 125 barn på fsk lediga. Totalt 5 barn var där

  • Filippa02

    "Halkade" in i tråden nu ikväll då jag satt och läste om fotledsbrott. Jag bröt fotleden på två ställen (en bimalleolär fraktur). Det var dessutom en öppen fraktur med mycket smuts i. Jag operarades den 9 april och kom hem från sjukhuset 2 dagar efteråt. Först var jag gipsad med gipsskena och var tillbaka en gång/vecka för att man skulle kontrollera såren. Jag hade feber och infektion i kroppen de första 3,5 veckorna och då var jag så trött så jag vilade mest. Nu har jag haft ett "riktigt" gips (cirkulärgips) i lite drygt två veckor, Totalt ska jag ha gips i 6 veckor och får inte alls belasta under dessa veckor. Men det är knappt jag kan tro det själv nu på tisdag har det ju gått 6 veckor och jag ska på återbesök med röntgen och troligtvis avgipsning. Därefter ska jag få börja rörelseträna foten men obelastat ytterligare 2 veckor och därefter stödjande kryckor under 2 veckor till. Så står det i journalen men får se om det blir samma bedömning på återbesöket på tisdag. Det står i journalen att då det var en öppen skada med avrivet periost (=benhinna) finns det risk att läkningen tar längre tid. 

    Jag tyckte det var så jobbigt att få träffa olika läkare vid återbesöken så jag sökte mig till en privat ortoped (idrottsläkare) som tittade på röntgenbilderna och läste journalen. Han sa att det såg bra att så som jag var "lagad". Men han sa också att det kommer att ta tid. Jag skulle räkna med minst ett år. Fast han trodde att det fanns alla chanser till att jag skulle bli återställd. Det finns alltid en risk för artros vid skador av foten, men jag var ingen högriskare där. Jag frågade om han trodde att jag skulle kunna gå obehindrat och även springa och det trodde han absolut. Jag hoppas verkligen att det ska bli så då jag normalt tränar relativt mycket och vill kunna göra det även framöver.

    På mitt återbesök nu på tisdag (22 maj) har jag turen att få träffa han som operarade mig.   

  • Emlak

    Filippa: låter som en jobbig tid du har haft och jobbigt framöver, vad hände när du bröt? Måste kännas obehagligt när gipset är borta och du inte får stödja, jag tyckte det var obehagligt första dagen utan.

    Hedebris: jag jobbar oxå som fsklärsre men vågar mig inte på att jobba än så länge, men hade nog tänkt börja jobba igen den 11 juni.

    På tisdag har jag mitt första sjukgymnastpass, ska bli spännande, hoppas på att börja kunna lämna tjejen på förskolan till veckan, så min sambo får börja jobba heltid igen, är ca 10 min vanlig promenad dit så de borde jag klara, har ju inte bråttom..

  • Filippa02

    Jag trillade av en häst och landade på foten som vek sig och därefter hängde i en mycket konstig vinkel. Ringde själv till ambulansen som kom efter ca 25 minuter.

    Det har varit jobbiga veckor framförallt då jag hade feber och infektion och var rädd för vad det kunde bli för komplikationer av detta. Läkaren ringde hem och sa att jag måste åka in akut om febern höll i sig eller steg ännu mer. Jag åt antibiotika (första gången i mitt liv) i 3,5 veckor (på sjukhuset fick jag det intrevenöst. Men så fort sänkan gått ner till normal nivå och febern försvann efter dessa 3,5 veckor känner jag att "livet återvänt" igen.     

    Jag kommer ju att vara så rädd för att ramla när jag inte får stödja på 2 veckor men ändå inte ha gips. Ska höra om jag kan få eller köpa någon form av ortos som skydd när jag hoppar omkring.

    Denna veckan har jag t o m vågat mig på att köra bil och kunnat hämta sonen på skolan/fritids. Vi köpte en automatväxlad bil när jag hade skadat mig. Så på tisdag när jag ska på återbesök kan jag not köra själv.

    Kul om vi kan skriva om vår rehabilitering, det är ju alltid roligt att jämföra. Och vi kanske kan ge varandra lite tips också. Förstår att det kommer att bli jobbigt framöver, men jag försöker att tänka positivt. Tänker att det var ju bra att det hände i april och inte i juni för jag hoppas kunna gå framåt sommaren igen, och framförallt vill jag ju bada i havet.
      

  • Emlak

    Ja det var ju bra att man inte hade gått i gips hela sommaren, jag ser fram emot så mycket när jag känner mig stadig och normal i benet igen..

    Idag har jag varit i hagaparken så blev endel att gå både med kryckor och med barnvagnen som stöd, så är helt slut ikväll, var säkert nyttig träning.. Äntligen vardag imorgon och man får vila ifred :)

  • Filippa02

    Har varit på återbesök hos ortopeden idag - avgipsning samt röntgen av fotleden. Det såg bra ut på röntgen och såren efter det öppna brottet hade läkt fint. Så nu var det bara att börja rörelseträna. Ska inte belasta under 1,5 till 2 veckor därefter får jag börja belasta fullt. Sedan ändrade han sig och sa att jag i och för sig kunde få belasta upp till 20 kg. Jag fick prova att belasta på en våg och lyckades med 15 kg.

    Men hur ska jag kunna sätta ner hela foten - det känns hur stelt som helst i fotleden. Jag kunde i och för sig röra på leden när läkaren peppade mig och då sa han att jag hade ju ganska god rörlighet för att ha varit gipsad i 6 veckor och med ett så fult brott.

    Åkte hem och har vilat sittande/liggande i soffan sedan kl 15 idag och just nu känns det helt omöjligt att rörelseträna fotleden (jag får göra all form av rörelseträning av foten).  Foten är så svullen och jag tycker nog att det har blivit värre. Det var inga problem för mig att köra bilen de ca 2,5-3 milen till sjukhuset med gipset på men när jag skulle köra hem var det urjobbigt. Så nu håller jag mig ifrån bilkörning tills jag mår bättre igen. Men jag kommer nog igen imorgon och då ska jag börja träna - ringa eller åka till rehab för tips och hjälp med träning.

    Emiak: har du några tips som du fått vid ditt sjukgymnastbesök idag. Alla tips mottages tackamt. Just nu förstår jag inte hur jag ska få ner hela foten i golvet utan att översträcka knäet. 

  • Emlak

    Filippa: skönt att allt såg bra ut, går snabbt dom veckorna, men känns olustigt utan gipset i början. Har du testat att ha stödstrumpa på under dagen? Jag har det jämt

    Hos sjukgymnasten fick jag gå fram och tillbaka och hon sa att jag måste ha kryckorna som stöd och anstränga mig att gå normalt så det inte blir att man vänjer kroppen med att halta, sen fick jag göra knäböj med lite upphöjt under häl och tå och ska massera och böja på foten när jag slappar i soffan för att få bort stelheten och sen promenera massor ute med kryckorna på blandat underlag..

  • Filippa02

    Emlak: Skönt för dig att ändå ha kommit så långt att du kan gå och få övningar på detta.

    Jag som nästan inte kan röra fotleden ännu och inte få ner foten i golvet längtar till det stadiet. Var det likadant för dig i början att det var stelt i fotleden och att det gjorde ont att föra på den.

    Ringde sjukgymnasten och jag ska dit i morgon. I går hade jag ingen lust att träna men visste samtidigt att idag skulle lusten finnas där igen. Och när jag vaknade i morse var foten inte alls så svullen men den svullnar fort och nu ett par timamar senare har den svullnat trots att jag i stort sett bara vilat.     

  • Emlak

    Vad bra att du får komma till sjukgymnasten så tidigt.. Jag fick vänta över en vecka och det är ju dumt även om jag försökt att gå rätt har jag ju slarvat och haltat omkring hemma utan kryckor.. Har haft ont och träningsvärk idag efter hårt pass på sjukgymnasten med alla böj och sånt..

    Imorgon blir en tuff dag när det är förskolans dag och jag ska på tjejens förskola först och sen till mitt jobb.. Men bara två Alvedon och kämpa :)

Svar på tråden Fotledsfraktur, gipsad och sjukskriven, någon annan?