Ottottilia skrev 2012-04-19 09:39:29 följande:
Som student vet jag precis vad du pratar om, det är jobbigt, men man klarar det. Nu kommer jag säkert ge dig råd och tips som du redan fått, men hellre en gång för mycket, eller hur? :)
Nu vet inte jag vart du handlar men ICA Basic har en hel del bra frysta grönsaker, köp hem några sådana påsar av det du tycker om. Gotta dig i rotsaker och pasta och försök att ta vara på allt du har hemma i kyl/frys/skafferi.
Om du har ett ICA Maxi i närheten kan de ha jättebillig köttfärs i storpack, det är alltid bra att ha hemma.
Baka eget bröd. Något som jag älskar är mjukt tunnbröd utan jäst som steks i stekpanna. Mjöl, salt, margarin, vatten.. Det är i princip det enda som behövs.
En tomatsoppa jag tycker mycket om:
Hetta upp olja i en kastrull. Hacka morötter och gullök fint. Fräs det tillsammans med pressad vitlök en stund.
Hacka färska tomater (eller ta tomatkross på burk) och fräs också det lite. Ha sedan i lite tomatpuré och fyll upp kastrullen med vatten. Krydda med lite svartpeppar och basilika. Låt koka i ca. 5 minuter, häll sedan i pasta (valfri sort, men jag brukar ta snäckor) och koka ytterligare ca. 10 minuter.
I soppor kan du slänga i lite av varje som du har hemma, bacon är gott att steka och slänga i, eller korv eller rotsaker.
Försök att undvik att småhandla, handla allt på en gång så brukar det bli lättare att låta bli onödiga saker.
Laktosfria produkter har längre hållbarhet, är bara några kronor dyrare, men står sig som sagt längre om du "storhandlar".
Billiga affärer och "B-märken" behöver inte alls vara sämre än dyrare.
Och sista tipset: skriv en matsedel, och bestäm sedan precis vad du ska ha innan du åker till affären, då köper man inget som man egentligen inte vet vad man ska ha till.
Hoppas att det var till någon hjälp, lycka till!
Har du recept på det tunnbrödet man steker i stekpanna? Lät gott!
Sen undrar jag, är Ica basic bra? Har fått för mig att det är det som var Euroshopper förut..Och det gillade jag inte.. Så jag har inte vågat testa Ica basic. Däremot är Icas andra egna varor bra och ofta helt ok priser.