• Anonym (fattig, tips?!?)

leva på 15kr/dag tips?!?!

Hej under 30dagar tills jag får pengar igen har jag 15kr som jag kan leva på per dag, alltså 458kr

Min fråga är om det är möjligt?
    Om ni har tips på vad jag kan äta?
    Om ni har recept?

dessa 458kr är allt jag har att leva på, så man kan väl dra av 30 kr för toapapper

så då blir det 428 kr kvar per dag blir de 14kr per dag.

• Svar på tråden leva på 15kr/dag tips?!?!
  • zoja

frukost: havregrynsgröt med sylt,ingen mjölk.

eftermiddag: en frukt. en kopp te.

middag: gorbys pirog (kostar väl 8kr)

• zoja

soppa: 2potatis,1/2 lök,kryddor,1/2 burk krossade tomater.

dvs 1lök och 1burk krossade tomater räcker i 2agar...

• linas fina

Spontant känns det som att du ska köpa på dig lite billigare saker och sedan liksom "trolla" fram olika maträtter av detta. Kan vara liknande varianter men här ges ju inte möjlighet till så mycket variation eller att man kan köpa hem ingredienser till endast en specifik rätt. Om du någon gång köper ägg tex kan du göra olika varianter av omelett av djupfrysta grönsaker, ostskalkar m.m. 
    Havregryn kan du göra gröt av och det funkar både till frukost eller kvällsmat om det kniper. Köp billigt köttfärs och gör olika slags rätter av vad du har lagrat i ditt skafferi/frys just nu. Kanske har du majsburkar, bönor och annat som står och som du kan passa på att använda upp.

• J a d e d
    zoja skrev 2012-04-19 13:36:19 följande:

Du skämtar antar jag.
    Jeddan
  • Kattdamen
    zoja skrev 2012-04-19 13:34:03 följande:
    frukost: havregrynsgröt med sylt,ingen mjölk.

eftermiddag: en frukt. en kopp te.

middag: gorbys pirog (kostar väl 8kr)
    Och näring?
    En kopp te, tack.
  • Anonym (ett förslag)
    Dullidutt skrev 2012-04-19 12:32:58 följande:
    Den där menyn tänker jag spara ner. Inte för att jag har så tight budget, utan för att jag ändå behöver lära mig att bli mer ekonomisk gällande maten. Och här fanns ju många bra tips! Tack för det!
    Jag tror att om man handlar de proteiner som är på extrapris och sedan de grönsaker som alltid/oftast har lågt pris per kilo så är halva striden vunnen. Sedan gäller det mest att pussla ihop det till en vecko-meny som ser till att ingen mat går till spillo.

Sedan har man mer pengar tycker jag absolut att man ska tänka etiskt också och köpa dyrare ägg från glada hönor. Mer frukt och grönt skadar inte heller. Fairtrade kaffe. Annat än det skulle jag inte ändra mycket. Man mår ändå, i mitt tyckte, bättre på hemlagad "fattigmansmat" än man gör på snabbpizza, varmkorv och fuskmos och andra konstigheter.
  • zoja

haha, jag gjorde omedvetet en grej idag när vi handlade.

vi köpte 2st storpack a` 1600g= 3,2kg köttfärs fär 39,90kr/kg = 135kr

när vi kom hem gjorde vi "middagar" dvs frös in 200g /påse,vi är två vuxna i vår famlije och 200g köttfärs räcker till oss ,så borde det räcka till dig som är ensam. det blev 16st påsar.

135kr/ 16middagar= 8,43kr/middag till två personer! dvs 4kr/person.

• Anonym
    zoja skrev 2012-04-19 13:36:19 följande:

2 dagar??? Mätt??? Knappast. Snacka om att svälta sig själv och ingen näring .
  • zoja
    J a d e d skrev 2012-04-19 13:45:29 följande:
    Du skämtar antar jag.
    nej,jag gjorde det flera gånger när jag hade ont om pengar,varför skulle jag skämta?
  • zoja
    Anonym skrev 2012-04-19 14:03:10 följande:
    2 dagar??? Mätt??? Knappast. Snacka om att svälta sig själv och ingen näring .
    vad jag vet är det näring i både potatis,lök och tomater...
Svar på tråden leva på 15kr/dag tips?!?!