• Anonym (fattig, tips?!?)

leva på 15kr/dag tips?!?!

Hej under 30dagar tills jag får pengar igen har jag 15kr som jag kan leva på per dag, alltså 458kr

Min fråga är om det är möjligt?
    Om ni har tips på vad jag kan äta?
    Om ni har recept?

dessa 458kr är allt jag har att leva på, så man kan väl dra av 30 kr för toapapper

så då blir det 428 kr kvar per dag blir de 14kr per dag.

• Svar på tråden leva på 15kr/dag tips?!?!
  • J a d e d
    Sven Justus skrev 2012-04-19 15:51:34 följande:
    Absolut, har en påse frysta pilgrimsmusslor hemma. Köpte den billigt på ICA har jag för mig. Tror den innehåller 20 musslor så det borde räcka till 20 middagar då. Jag toppar varje med en saltflinga (fungerar utmärkt som billigt tillbehör).
    10 middagar om vi delar. Det gör vi väl?
    Fast nu låter det som att du kör med flingsalt, alt. havssalt och det är dyrt som fön.  
    Jeddan
  • Anonym
    zoja skrev 2012-04-19 15:52:14 följande:
    antar att du inte äter rårörda lingon heller....
    Gör du det då? Körde inte du lchf? Rårörda lingon är det väl socker i?
  • J a d e d
    zoja skrev 2012-04-19 15:52:14 följande:
    antar att du inte äter rårörda lingon heller....
    Varför antar du det?
    Jeddan
  • zoja
    Anonym skrev 2012-04-19 15:55:49 följande:
    Gör du det då? Körde inte du lchf? Rårörda lingon är det väl socker i?
    är det? inte de jag gör..
    köper lingon i lösvikt och rör i en gryta...
  • Anonym
    zoja skrev 2012-04-19 15:57:07 följande:
    är det? inte de jag gör..
    köper lingon i lösvikt och rör i en gryta...
    ja, enligt recepten på rårörda lingon så är det så.  Annars blir det bara kokta, mosade lingon.
  • Anonym (Förslag)

Gör grytor av olika slag, använd billiga rotfrukter/grönsaker i och tillsätt någon köttprodukt. Det går ju att variera på många sätt och sedan är det bara att koka ris, potatis eller pasta till, vad som är billigast. Något gräddpaket kanske du kan köpa också att ha i, krossade tomater, buljong (om du inte redan har det). Om du gör storkok blir det både billigare och räcker längre.

Av laxen du har kan du också göra en gryta så kanske de 4 bitarna räcker till mer än 4 portioner. Och som andra skrivit, linser är bra att ha i för proteinet som är det absolut viktigaste som vi inte klarar oss utan. Havregrynsgröt och ägg är ju både näringsrikt och mättande.

Kolla extrapriser som finns just nu och gå till olika affärer för att få ut så mycket som möjligt av de pengar du har. Av mjölen kan du göra en paj, funkar ju med lax och lite grönsaker i också, och en äggstanning.

Vitkål, morötter, lök, potatis, någon fryst grönsaksblandning och krossade tomater kommer du långt på. Köp sedan ett par olika köttprodukter, kanske blandfärs, korv och kycklingfilé (eller något annat med billigt kilopris just nu) och ett stort paket billigt ris. Tänk på att det du köper ska kunna användas till flera olika rätter.

Lagar du exempelvis laxgryta behöver du ju inte äta den 6 måltider i rad utan du kan frysa in och äta det 1-2 ggr/vecka. Så kan du göra med alla rätter så får du varierad kost. 

Tänk inte så mycket på att det måste bli bra komponerade recept utan tänk iställit näringsmässigt bra komponerade måltider så att du klarar dig både ekonomiskt och mår bra hela månaden.                  

• Anonym

köp stora potatisar bland den vanliga potatisen (dvs inte speciella bakpotatisar)
    och gör bakad potatis och hasselbackspotatis utav.
    kanske ett isterband till?

• Anonym (ett förslag)
    zoja skrev 2012-04-19 15:49:34 följande:
    fast det är väl bara för dig att testa och göra det som vanliga pannkakor,som sagt jag gjorde det igår,funkade kanonbra på hällspis i teflonpanna med värmen på 5-6 utav 9.
    Visst, du kan absolut göra tunna omeletter med det receptet och du kan självklart kalla det pannkaka (eller rostbiff, eller knäckebröd, eller vad som nu känns bäst) i ditt eget hem. Men det är ändå en omelett. Du får gärna slå upp detta i en uppslagsbok, kulinarisk eller vanlig.
  • zoja
    Anonym skrev 2012-04-19 15:58:42 följande:
    ja, enligt recepten på rårörda lingon så är det så.  Annars blir det bara kokta, mosade lingon.
    och man måste ha socker i allt och följa recept???
  • Anonym
    zoja skrev 2012-04-19 15:59:50 följande:
    och man måste ha socker i allt och följa recept???
    Ja, om man ska göra rårörda lingon så...fast tycker du att det är okej ändå, så är det väl inget problem
Svar på tråden leva på 15kr/dag tips?!?!