• Anonym (fattig, tips?!?)

leva på 15kr/dag tips?!?!

Hej under 30dagar tills jag får pengar igen har jag 15kr som jag kan leva på per dag, alltså 458kr

Min fråga är om det är möjligt?
    Om ni har tips på vad jag kan äta?
    Om ni har recept?

dessa 458kr är allt jag har att leva på, så man kan väl dra av 30 kr för toapapper

så då blir det 428 kr kvar per dag blir de 14kr per dag.

• Svar på tråden leva på 15kr/dag tips?!?!
  • adaeze

Fattar inte varför folk alltid rekommenderar nudlar, riktig pasta är billigare. krossade tomater är billigt och med lite vitlök får du helt ok tomatsås med det

• zoja
    Anonym (Makaroner e bra) skrev 2012-04-19 16:32:35 följande:

Anonym "Ett förslag". Soppor är också jättebra. Som att koka morötter, potatis och purjolök t.ex. Näringsrikt och mättande.

ja det är gott och så enkelt.
  • Anonym

Gör en stor kastrull soppa med korv, potatis, lök, rotfrukter och köttbuljong

Det blir jättebra!. Det kan räcka i 5 dagar, du kan lägga i små matlådor och det kostar kanske ungefär 40 kr så det är billigt och bra! 

• Anonym (ärtsoppa)

På City Gross i Hyllinge sålde de idag färdig ärtsoppa med fläsk för 1 kr "korven". Man fick köpa hur många som helst. Tänkte bara om du bor nära kan det vara värt en sväng.

• Anonym (ett förslag)
    Anonym (Makaroner e bra) skrev 2012-04-19 16:32:35 följande:

Anonym "Ett förslag". Soppor är också jättebra. Som att koka morötter, potatis och purjolök t.ex. Näringsrikt och mättande.

Absolut, mitt första förslag (och meny) hade en riktigt god grönsakssoppa.
    adaeze skrev 2012-04-19 16:33:18 följande:
    Fattar inte varför folk alltid rekommenderar nudlar, riktig pasta är billigare. krossade tomater är billigt och med lite vitlök får du helt ok tomatsås med det
    Man tänker nog att det är en "hel" måltid för bara 2kr. Och sedan spelar nog natriumglutamaten en roll...

Vill man absolut ha nudlar kan man ju köpa vanliga nudlar i storförpackning (utan kryddpåsarna). Koka lagom mycket nudlar, woka morot, lök, vitlök, kål, osv och sedan smaksätta med soja, ingefära och lite chili.
    zoja skrev 2012-04-19 16:16:14 följande:
    nu fick jag svar från LCHF tråden:
    spelar ingen roll vad det kallas,bara det är gott. Cool
    Bra, då kallar vi det omelett så slipper folk fundera vidare på den saken! :)
  • zoja
    Anonym (ett förslag) skrev 2012-04-19 16:40:30 följande:
    Absolut, mitt första förslag (och meny) hade en riktigt god grönsakssoppa.

Man tänker nog att det är en "hel" måltid för bara 2kr. Och sedan spelar nog natriumglutamaten en roll...

Vill man absolut ha nudlar kan man ju köpa vanliga nudlar i storförpackning (utan kryddpåsarna). Koka lagom mycket nudlar, woka morot, lök, vitlök, kål, osv och sedan smaksätta med soja, ingefära och lite chili.

Bra, då kallar vi det omelett så slipper folk fundera vidare på den saken! :)
    fast faktum är att nudlar är dyrt om man jämför kilopriset mot spaghetti/makaroner...
  • Ozzygirl3

Tomatsås med röda linser ..
    6 port
    Receptet:
    3 dl linser
    5-6 dl vatten, beroende på linssort
    2burkar krossade tomater
    1 gul lök, hackad
    1 stor riven morot
    (ev. 1 vitlöksklyfta)
    (ev. örtkryddor)
    (ev. en skvätt olivolja)
    (ev tomat puré )
    En nypa socker
    Salt och peppar

Koka linserna klara sen i med övriga ingredienser ..

Billigt och gott och serveras med ris eller pasta ...

Gör en stor gryta och frys in portioner i plastpåsar tex ..blir inte många kr per/port

• zoja

korv gratäng eller vad man ska kalla det:

3ägg
    1dl grädde
    valfri korv stekt i skivor.

blanda korv och äggsmet och in i ugn i 25minuter i 225grader.

• Anonym (ett förslag)
    zoja skrev 2012-04-19 16:41:46 följande:
    fast faktum är att nudlar är dyrt om man jämför kilopriset mot spaghetti/makaroner...
    Helt sant. Ett kg snabbmakaroner kostar en tia. Precis därför jag skrev "om man absolut vill ha nudlar".

Nudelkostnader ser ungefär ut så här på ICA:

Äggnudlar - 40kr/kg
    Nudelpaket - 60kr/kg
    Cup Noodles - 140kr/kg

Att köpa större förpackning och laga till själv är alltså (enligt ICA priserna) ett bättre alternativ om man absolut vill ha nudlar. Och även om man sedan kan hitta billigare nudlar, så är det fortfarande bättre att laga dem själv. Mindre natriumglutamat och konstigheter.
Svar på tråden leva på 15kr/dag tips?!?!