• Anonym (fattig, tips?!?)

leva på 15kr/dag tips?!?!

Hej under 30dagar tills jag får pengar igen har jag 15kr som jag kan leva på per dag, alltså 458kr

Min fråga är om det är möjligt?
    Om ni har tips på vad jag kan äta?
    Om ni har recept?

dessa 458kr är allt jag har att leva på, så man kan väl dra av 30 kr för toapapper

så då blir det 428 kr kvar per dag blir de 14kr per dag.

• Svar på tråden leva på 15kr/dag tips?!?!
  • Sven Justus
    Anonym (Makaroner e bra) skrev 2012-04-19 16:13:32 följande:
    Nu menar jag inte att du ska äta ett pkt nudlar i flera dagar utan att ha flera paket hemma. Det förstod du säkert men det kunde lätt bli ett tolkningsfel, såg jag. Rätt ska vara rätt.
    Bra, jag blev lite bekymrad. 
    Män är män. Kvinnor är kvinnor. Skriver du anonymt till mig - räkna inte med något svar.
  • J a d e d
    zoja skrev 2012-04-19 16:10:40 följande:
    för din skull har jag nu frågat i LCHF tråden vad de anser om detta:

www.familjeliv.se/Forum-24-64/m57425030.html
    Haha, vad gulligt. Inte visste jag att det var så viktigt. Jag såg det mer som en parentes till den här diskussionen. Vad mig anbelangar får du kalla mosad banan sylt om du vill.
    Jeddan
  • Anonym (Makaroner e bra)
    Sven Justus skrev 2012-04-19 16:11:14 följande:
    Menar du allvar när du säger att du äter på samma paket nudlar i flera dagar?

Och du, ett halv kilo köttfärs räcker inte alls till sex middagar. Aldrig.

Det är inte spartips det du kommer med, det är tips på hur man svälter sig.  
    Rättade det rätt snabbt. Tänkte fortare än jag skrev och ibland lättare att prata...

Jo ett halvt kilo gör faktiskt det, om du har i lök och tomater så blir det mer. Och sen räcker ett stort pkt makaroner rätt långt när man är ensam och för att göra portionerna "större" så tar man rätt mycket av det.

Har själv detta när ekonomin är dålig. Makaroner /pasta är väldigt mättande dessutom.
  • Anonym
    Anonym (Makaroner e bra) skrev 2012-04-19 16:19:21 följande:
    Rättade det rätt snabbt. Tänkte fortare än jag skrev och ibland lättare att prata...

Jo ett halvt kilo gör faktiskt det, om du har i lök och tomater så blir det mer. Och sen räcker ett stort pkt makaroner rätt långt när man är ensam och för att göra portionerna "större" så tar man rätt mycket av det.

Har själv detta när ekonomin är dålig. Makaroner /pasta är väldigt mättande dessutom.
    fast om jag har dåligt om pengar äter jag nog hellre potatis än makaroner...
    Sven Justus skrev 2012-04-19 16:11:14 följande:
    Menar du allvar när du säger att du äter på samma paket nudlar i flera dagar?

Och du, ett halv kilo köttfärs räcker inte alls till sex middagar. Aldrig.

Det är inte spartips det du kommer med, det är tips på hur man svälter sig.  
    För mig är det ingen svältmat, det är bra billig mat när pengarna kan tryta en månad. Detta är ingen kost som ts alltid ska äta, men just den här månaden när har ts ont om pengar...som jag förstod.
  • Anonym (ett förslag)
    Anonym (Orka!) skrev 2012-04-19 16:05:40 följande:
    Men orka tramsa. Ni förstör ju bara för andra som faktiskt vill ta del av vettiga inlägg i den här tråden.
    Ok, lite mer matförslag som jag inte sett innan i tråden:

Kål och baconsoppa -- Koka kål, bacon och lök i vatten. Smaksätt med kryddnejlika, lagerblad, salt, peppar.
    Potatispaj -- Pajdeg på mjöl, smör, vatten. Fyllning på kokt, mosad potatis som blandats med 1-2 ägg och valfria kryddor. (Fattigt rent näringsmässigt, misstänker jag. Sötpotatis vore nog bättre.)

Sedan har jag hört, men aldrig, prövat att man kan steka upp kall gröt. Kanske blir gott. Vem vet.

(Man kan ju alltid kalla det pannkaka och se om det smakar bättre :P)
    Anonym skrev 2012-04-19 16:21:28 följande:
    fast om jag har dåligt om pengar äter jag nog hellre potatis än makaroner...
    Ja visst. Att göra egen potatismos till en korvgryta t.ex är inte alls dumt, gör jag ofta. Makaroner är annars ett billigt alternativ.
  • zoja

man kan oxå ha överbliven gröt i sitt bröd när man bakar det

Anonym "Ett förslag". Soppor är också jättebra. Som att koka morötter, potatis och purjolök t.ex. Näringsrikt och mättande.

• zoja
    Anonym (Makaroner e bra) skrev 2012-04-19 16:28:23 följande:
    Ja visst. Att göra egen potatismos till en korvgryta t.ex är inte alls dumt, gör jag ofta. Makaroner är annars ett billigt alternativ.
    ja när jag hade ont om pengar år 2005 köpte jag på willys 3kg för 17kr,så visst är det billigt,men nog ingen vidare näring...
Svar på tråden leva på 15kr/dag tips?!?!