• Luckiest

Några fler viktväktare?

Har precis signat upp mig på 3 månader hos viktväktarna och har försökt söka efter aktiva trådar med fler viktväktare men inte hittat några så, jag startar en egen! 

Här tänkte jag vi kunde peppa varandra, tipsa om recept och tala om framgångar, uppgångar och nedgångar så, shoot! 

• Svar på tråden Några fler viktväktare?
  • Luckiest

YummyMami: Ett - är alltid ett -! Skönt!

Mollan: Grymt! Du är riktigt inspirerande!

Jag tycker det är svårt att få till lunch och middag som kostar mindre än 10 pp.
    Har ni några tips på detta?

Vågen visade förresten - 1kg i fredags, skönt!

KÄMPA PÅ!

• YummyMami
    Luckiest skrev 2012-08-28 08:39:45 följande:
    YummyMami: Ett - är alltid ett -! Skönt!

Mollan: Grymt! Du är riktigt inspirerande!

Jag tycker det är svårt att få till lunch och middag som kostar mindre än 10 pp.

Vågen visade förresten - 1kg i fredags, skönt!

KÄMPA PÅ!

Potatis och Quorn = låg pp

Potatis kan man variera i all oändlighet.

Tvätta potatis noga, skär i klyftor eller halvor. pensla på olja och krydda med tex strips krydda eller salt och timjan. Stek quornfiler krydda tex med kött och grillkrydda.
    Veckans vägning var UNDERBAR! Följ mor och dotter med viktproblem på två olika sätt viktsaklart.bloggplatsen.se/
  • GladaFrun

Kycklingfilé och wokgrönsaker, pastasallad m skinka, klyftpotatis...

• Fidelis ad urnam
    Luckiest skrev 2012-08-28 08:39:45 följande:
    Jag äter nog aldrig middag eller lunch som är över 10 pp.
    Säg till om du vill ha recept på något av följande förslag. 

Varm bulgursallad = 5pp per portion. Väldigt matig
    Kasslergryta med curry, stark och mycket god = 5pp + den mängd ris du vill äta till
    Kasslergratäng med ädelost och valnötter= 8pp + den mängd ris du vill äta till
    Kycklingstroganoff = 5pp + ris eller vad du vill ha till
    Köttfärssås på lättmjölk = 5pp + potatis
    Fläskfilégryta med mango chutney och purjolök = 5pp + tillbehör
    Underbart god fläskfilégryta med grekisk yoghurt och champinjoner = 5pp + tillbehör
    Chili con carne utan bönor = 4pp + tillbehör

Har massvis av recept  
  • Wilmis07
    Fidelis ad urnam skrev 2012-08-28 10:54:02 följande:
    Jag äter nog aldrig middag eller lunch som är över 10 pp.
    Säg till om du vill ha recept på något av följande förslag. 

Varm bulgursallad = 5pp per portion. Väldigt matig
    Kasslergryta med curry, stark och mycket god = 5pp + den mängd ris du vill äta till
    Kasslergratäng med ädelost och valnötter= 8pp + den mängd ris du vill äta till
    Kycklingstroganoff = 5pp + ris eller vad du vill ha till
    Köttfärssås på lättmjölk = 5pp + potatis
    Fläskfilégryta med mango chutney och purjolök = 5pp + tillbehör
    Underbart god fläskfilégryta med grekisk yoghurt och champinjoner = 5pp + tillbehör
    Chili con carne utan bönor = 4pp + tillbehör

Har massvis av recept  
    Låter smaskigt. Jag skulle gärna vilja ha receptet på kaslergryta med cury, kycklingstroganoff, fläskfilegryta med purjolök mangochutney och chili con carne.  Alltså nästan alla rätter
    Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • Fidelis ad urnam

Alla recept är uträknade i VV egna receptskapare. 

Chili Con Carne utan bönor för 4 personer. 4 pp per portion

2 frp ICA finkrossade tomater chili
    2 tsk chilipulver (jag har i mycket mer)
    1 st finhackad gul lök
    2 klyftor vitlök, pressad
    2 st paprika skurna i bitar
    1 tsk (5 gram) smör
    400 gram nötfärs 10%
    2 msk felix chilisås
    2 tsk kakao

Bryn färsen i smöret tills den fått färg, tillsätt all lök. Häll i kryddorna (jag har också i paprikapulver, cayanne som inte stavas så). Häll på tomaterna och chilisåsen, i med paprikan och kakon. Puttra i minst 30 minuter. Desto längre tid på spisen desto mer mustig smak.

Kycklingstroganoff för 4 personer 5pp per portion. 

1 gul lök
    2 vitlöksklyftor
    500 gram kycklingfiléer skurna i bitar efter önskad storlek
    1 msk (15 gram) smör
    2 tks paprikapulver
    3 msk tomatpuré
    5 dl grönsakspuljong (vatten + en tärning buljong)
    2 dl 5 % fraiche

Skala och skiva gul lök och vitlök.
    Stek löken mjuk i 1/3 av matfettet och ta upp den. Bryn kycklingen i omgångar i resten av matfettet. Krydda med salt och peppar.
    Rör ner lök, paprikapulver och tomatpuré. Tillsätt buljong och crème fraiche. Låt sjuda ca 10 minuter.
    Servera med ris eller annat gryn.

Kasslergryta med curry för 4 personer. 5pp per portion

400 gram kassler (allt fett bortskuret)
    1 bit purjolök
    5 msk tomatpuré
    1 burk konserverade champinjoner
     3 klyftor vitlök
    2 dl 4 % matlagningsgrädde
    1 msk (15 gram) smör
    2 dl turkisk yoghurt 3,5 %
    MASSVIS med curry av valfri sort. Efter smak helt enkelt. 
    Peppar efter smak

Skär kasslern i tunna stimlor, fräs i smör tillsammans med curry, vitlök, purjo och paprikorna tills grönsakerna mjuknat. Tillsätt tomatpuré och vispgrädde och låt allt koka ihop. Rör i creme fraiche.
    Smaka av med salt och peppar låt allt bli genomvarmt. 

Fläskfilégryta med champinjoner för 4 personer. 5pp per portion

500 gram fläskfilé
    3 msk soja
    5 st färska champijoner
    1 st lök
    10 gram smör
    1 dl 10 % turkisk/grekisk yoghurt

Skär fläskfilén i mindre bitar och bryn dem i 5 gram smör, häll i en gryta. Skiva champinjonerna och fräs dem i 5 gram smör på mellanhög värme tills de har krymt ihop och fått färg (SALTA DEM EJ!!). I med den finhackade löken i stekpannan och låt dem fräsa med en stund. Häll ner i samma gryta som fläskfilén. På med värme och  tillsätt matlagningsgrädde, yoghurt och soja. Koka upp och låt puttra. Salta och peppra efter smak. 

Gryta med fläskfilé, mango chutney och purjolök för 4 personer. 5 pp per portion 

2 dl  4 % matlagningsgrädde
    1 bit purjolök
    1 msk soja
    2 msk kalvfond
    2 dl vatten
    400 gram fläskfilé
    10 gram smör
    4 msk santa maria india mango chutney original 

Putsa och skiva köttet. Bryn det på båda sidor i en stekpanna med smör och lägg över det i en gryta. Salta och peppra köttet.
    Skiva purjolöken. Fräs purjolöken.
    Tillsätt vatten, grädde, fond, mango chutney och soja och koka i 10 minuter.
    Smaka av med salt och peppar

• lillamillan
    Fidelis ad urnam: Jag bruar inte heller göra måltider som överstiger 10pp. Har letat i viktväktarnas receptbas och ibland korrigerat deras recept så det passar min smak. Men man fastnar lätt och behöver lite ny mat. Många av mina "vanliga" recept är ju oxå omvandlade till pp men man blir lätt hemablid och tröttnar på maten. Så jag kopierade även jag dina recept, ser gott ut så lägtar tills jag ska laga mat.
  • Fidelis ad urnam
    lillamillan skrev 2012-08-28 12:30:15 följande:
    Fidelis ad urnam: Jag bruar inte heller göra måltider som överstiger 10pp. Har letat i viktväktarnas receptbas och ibland korrigerat deras recept så det passar min smak. Men man fastnar lätt och behöver lite ny mat. Många av mina "vanliga" recept är ju oxå omvandlade till pp men man blir lätt hemablid och tröttnar på maten. Så jag kopierade även jag dina recept, ser gott ut så lägtar tills jag ska laga mat.
    Jag har ett jättestort intresse för att laga mat och sitter och letar recept som jag sedan ändrar lite här och lite där i för att göra dem pointsvänliga. Så min receptbank är stooooor.

• Wilmis07
    Fidelis ad urnam skrev 2012-08-28 11:14:35 följande:
    Alla recept är uträknade i VV egna receptskapare. 

Chili Con Carne utan bönor för 4 personer. 4 pp per portion

2 frp ICA finkrossade tomater chili
    2 tsk chilipulver (jag har i mycket mer)
    1 st finhackad gul lök
    2 klyftor vitlök, pressad
    2 st paprika skurna i bitar
    1 tsk (5 gram) smör
    400 gram nötfärs 10%
    2 msk felix chilisås
    2 tsk kakao

Bryn färsen i smöret tills den fått färg, tillsätt all lök. Häll i kryddorna (jag har också i paprikapulver, cayanne som inte stavas så). Häll på tomaterna och chilisåsen, i med paprikan och kakon. Puttra i minst 30 minuter. Desto längre tid på spisen desto mer mustig smak.

Kycklingstroganoff för 4 personer 5pp per portion. 

1 gul lök
    2 vitlöksklyftor
    500 gram kycklingfiléer skurna i bitar efter önskad storlek
    1 msk (15 gram) smör
    2 tks paprikapulver
    3 msk tomatpuré
    5 dl grönsakspuljong (vatten + en tärning buljong)
    2 dl 5 % fraiche

Skala och skiva gul lök och vitlök.
    Stek löken mjuk i 1/3 av matfettet och ta upp den. Bryn kycklingen i omgångar i resten av matfettet. Krydda med salt och peppar.
    Rör ner lök, paprikapulver och tomatpuré. Tillsätt buljong och crème fraiche. Låt sjuda ca 10 minuter.
    Servera med ris eller annat gryn.

Kasslergryta med curry för 4 personer. 5pp per portion

400 gram kassler (allt fett bortskuret)
    1 bit purjolök
    5 msk tomatpuré
    1 burk konserverade champinjoner
     3 klyftor vitlök
    1 msk (15 gram) smör
    2 dl turkisk yoghurt 3,5 %
    MASSVIS med curry av valfri sort. Efter smak helt enkelt. 
    Peppar efter smak

Skär kasslern i tunna stimlor, fräs i smör tillsammans med curry, vitlök, purjo och paprikorna tills grönsakerna mjuknat. Tillsätt tomatpuré och vispgrädde och låt allt koka ihop. Rör i creme fraiche.
    Smaka av med salt och peppar låt allt bli genomvarmt. 

Fläskfilégryta med champinjoner för 4 personer. 5pp per portion

500 gram fläskfilé
    3 msk soja
    5 st färska champijoner
    1 st lök
    10 gram smör
    1 dl 10 % turkisk/grekisk yoghurt

Skär fläskfilén i mindre bitar och bryn dem i 5 gram smör, häll i en gryta. Skiva champinjonerna och fräs dem i 5 gram smör på mellanhög värme tills de har krymt ihop och fått färg (SALTA DEM EJ!!). I med den finhackade löken i stekpannan och låt dem fräsa med en stund. Häll ner i samma gryta som fläskfilén. På med värme och  tillsätt matlagningsgrädde, yoghurt och soja. Koka upp och låt puttra. Salta och peppra efter smak. 

Gryta med fläskfilé, mango chutney och purjolök för 4 personer. 5 pp per portion 

2 dl  4 % matlagningsgrädde
    1 bit purjolök
    1 msk soja
    2 msk kalvfond
    2 dl vatten
    400 gram fläskfilé
    10 gram smör
    4 msk santa maria india mango chutney original 

Putsa och skiva köttet. Bryn det på båda sidor i en stekpanna med smör och lägg över det i en gryta. Salta och peppra köttet.
    Skiva purjolöken. Fräs purjolöken.
    Tillsätt vatten, grädde, fond, mango chutney och soja och koka i 10 minuter.
    Smaka av med salt och peppar

Tack
    Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • GladaFrun

Smarriga recept Fidelis

Har ni sett den nya konceptboken som sälja på VV möten nu? Den innehåller allt om VV historia, hur propoints beräknas, hur ämnesomsättningen fungerar, tar hål på lite myter och goda recept. 150 spänn om man beställer den nu, tjock inbunden fin bok!

Gick upp 0,9 denna vecka... var med polarna på fest hela helgen, hmmm...

Svar på tråden Några fler viktväktare?