• Anonym (Meija)

Du kommer alltid vara nummer två!

Hej på er,

Det är en sak som slagit mig varje gång jag läser i trådar gällande bonusföräldrar. Alltid skriver folk till en bonusförälder att "du får acceptera att du alltid kommer att komma i andra hand".  "Barnet kommer att komma först, sedan du". Och sedan klassikern , "barnet var där först"!

Nu är jag förvisso inte bonusmamma, utan biologisk mamma till min dotter som jag har tillsammans med min man. Vi är alltså en "kärnfamilj" om man vill sätta stämpel på det och jag älskar min familj mer än allt! Men, jag är inte alltid i andra hand för min man, efter mitt barn. Och min man är inte heller  alltid nummer två för mig efter vårt barn. 

Jag förstår verkligen inte vart ifrån denna tanke kommer ifrån att man alltid kommer efter barnet och barnet kommer alltid först! Lika många gånger som min dotter kommer först. kommer även min man först. Vi är en familj! Hos oss finns ingen rangordning kring vem som kommer först och vem som blir tvåa. Ibland får maken stå undan för att dotterns behov är viktigare och ibland får dottern stå åt sidan för makens.

Hur tror ni världen ser ut och framför allt, vad lär sig dessa stackars barn som hela sitt liv för höra/uppleva att de minsann kommer först? Och hur fungerar det sedan på dagis? Om alla barn lärt sig att just han/hon kommer först?

Hur tänker ni som skriver till dessa bonusmammor- eller pappor att "du kommer alltid komma efter barnet". Vad menar ni egentligen med det? 

• Svar på tråden Du kommer alltid vara nummer två!
  • Nick1
    Anonym (Meija) skrev 2012-07-02 18:03:58 följande:
    Hej på er,

Det är en sak som slagit mig varje gång jag läser i trådar gällande bonusföräldrar. Alltid skriver folk till en bonusförälder att "du får acceptera att du alltid kommer att komma i andra hand".  "Barnet kommer att komma först, sedan du". Och sedan klassikern , "barnet var där först"!

Nu är jag förvisso inte bonusmamma, utan biologisk mamma till min dotter som jag har tillsammans med min man. Vi är alltså en "kärnfamilj" om man vill sätta stämpel på det och jag älskar min familj mer än allt! Men, jag är inte alltid i andra hand för min man, efter mitt barn. Och min man är inte heller  alltid nummer två för mig efter vårt barn. 

Jag förstår verkligen inte vart ifrån denna tanke kommer ifrån att man alltid kommer efter barnet och barnet kommer alltid först! Lika många gånger som min dotter kommer först. kommer även min man först. Vi är en familj! Hos oss finns ingen rangordning kring vem som kommer först och vem som blir tvåa. Ibland får maken stå undan för att dotterns behov är viktigare och ibland får dottern stå åt sidan för makens.

Hur tror ni världen ser ut och framför allt, vad lär sig dessa stackars barn som hela sitt liv för höra/uppleva att de minsann kommer först? Och hur fungerar det sedan på dagis? Om alla barn lärt sig att just han/hon kommer först?

Hur tänker ni som skriver till dessa bonusmammor- eller pappor att "du kommer alltid komma efter barnet". Vad menar ni egentligen med det? 
  • Oldie

Bra inlägg!
    Jag är precis lika viktig i vår familj som alla andra och den vars behov kräver det går först, inte alltid barnen.
    Jag är ju Anonyms definition av "styvföräldern" men min sambo värderar mig minst lika högt som barnen! Och han visar att vi alla är lika viktiga i hans ögon.

Anonym skrev 2012-07-02 21:27:31 följande:
    Det är skillnad på att alltid komma först och veta hur värdefull man är som barn FÖR SINA FÖRÄLDRAR. De flesta barn får lära sig att det inte alltid är deras behov och vilja som man tar hänsyn till ute i "stora världen".

Sedan är det skillnad, min man som jag har mina barn med är minst lika viktig för mig som barnen så länge jag älskar honom och vi faktiskt har vårt liv tillsammans. Skulle kärleken till honom ta slut så är han naturligtvis inte lika viktig, medan jag ALDRIG kommer sluta älska mina barn.

En styvförälder som man inte har några barn med har man inte lika djupa band till. Klart att barnen faktiskt skulle komma före styvföräldern. Jag skulle aldrig göra något med en styvförälder, flytta, etc som kanske inte skulle vara det bästa för mina barn. Han skulle säkerligen inte heller kunna FÖRSTÅ att mina barn går först och prioritera dom på samma sätt som jag.
    Den man man däremot har barnen MED vill ju troligtvis också barnens bästa och så länge man lever tillsammans så kommer man troligen överens om det mesta som gäller barnen (kanske inte gäller alla...).

Men, en kärnfamilj där man har varandra och sina gemensamma barn är alltid starkare än en familj med en styvförälder. Blod är tjockare än vatten helt enkelt... 
    Självklart hade jag inte varit tillsammans med min sambo om han hade haft samma inställning som du :)

Vilken kvinna vid sina sinnes fulla bruk skulle gå in i en relation och välja ett liv där hon alltid kommer på en andraplats?? Ingen jag känner iaf :)   

• M166
    Oldie skrev 2012-07-03 06:09:56 följande:
    Bra inlägg!
    Jag är precis lika viktig i vår familj som alla andra och den vars behov kräver det går först, inte alltid barnen.
    Jag är ju Anonyms definition av "styvföräldern" men min sambo värderar mig minst lika högt som barnen! Och han visar att vi alla är lika viktiga i hans ögon.

Självklart hade jag inte varit tillsammans med min sambo om han hade haft samma inställning som du :)

Vilken kvinna vid sina sinnes fulla bruk skulle gå in i en relation och välja ett liv där hon alltid kommer på en andraplats?? Ingen jag känner iaf :)   

Inte jag heller. 

Det där är väl som att bädda för en till misslyckade relation!

Men apropå barn som kommer först i en kärnfamilj, är inte det oftast anledningen till att kärnfamiljen inte finns kvar senare?  
  • sextiotalist

Här finns ingen rangordning.

Så jag håller med dig.

Vi lever som en kärnfamilj, sambons barn är utflugna och vuxna. Men när vi har besök av dom, så är de lika rangordnade som oss andra.    

• Kattdamen
    The bad seed skrev 2012-07-02 22:09:29 följande:
    Men varför måste någon stå överst eller nederst eller mitt emellan på någon lista? 
    Varför kan inte hela familjen vara prio 1?
    Och så ser man till de behov som finnes ut ifrån vilket som är viktigast/mest akut för tillfället -inte vem som är viktigast?  
    Jag ser det som att min dotter kommer först, är det två akuta behov går dotterns behov först av dessa.

Enkelt, behöver både min man och min dotter sjukhusvård är det dottern jag kommer följa under sjukhustiden.
    En kopp te, tack.
  • SupersurasunkSara
    Kattdamen skrev 2012-07-03 08:03:29 följande:
    Jag ser det som att min dotter kommer först, är det två akuta behov går dotterns behov först av dessa.

Enkelt, behöver både min man och min dotter sjukhusvård är det dottern jag kommer följa under sjukhustiden.
    Jag förstår hur du menar. Men det handlar inte riktigt om det som jag uppfattar TS utan om att barnen ska kunna komma och 'störa' ett samtal och få sin (icke akuta) vilja igenom direkt. Tex, har man bestämt att man ska göra x men så säger barnet att neeeej jag göra y istället och genast ändrar bioföräldern planerna utan att ens involvera sin partner.
  • Kattdamen
    SupersurasunkSara skrev 2012-07-03 08:09:41 följande:
    Jag förstår hur du menar. Men det handlar inte riktigt om det som jag uppfattar TS utan om att barnen ska kunna komma och 'störa' ett samtal och få sin (icke akuta) vilja igenom direkt. Tex, har man bestämt att man ska göra x men så säger barnet att neeeej jag göra y istället och genast ändrar bioföräldern planerna utan att ens involvera sin partner.
    Det tycker jag mer visar på att man inte anser att den personen man pratar med är speciellt viktig, de är inte någon familjemedlem eller någon man behöver ta hänsyn till. De finns inte med på någon lista alls.
    En kopp te, tack.
  • sextiotalist
    Kattdamen skrev 2012-07-03 08:03:29 följande:

En vuxen person brukar klara sig själv. Men barnen blir ju vuxna så småningom eller hur? att ett litet barn har ett större behov av en närvarande förälder/vuxeb är väl ingen som ifrågasätter.

Men om sambons vuxna barn och jag blir sjuka samtidigt, så är det graden av sjukdom eller behovet av en annan som är närvarande som kommer styra. 
  • glad i livet

När jag säger att barnen kommer först så menar jag dels att jag aldrig kommer lämna min dotter, dels att hon inte är lika självständig eftersom hon är ett barn. Min man delar samma uppfattning som jag. Våra barn kommer inte överges från oss, och deras behov inte åsidosättas. Självklart får de inte alltid som de vill och får stå tillbaka ibland. De blir dock äldre hela tiden och mer självständiga.

Jag känner mig lika viktig som barnen bara det att jag är vuxen och kan ibland vänta.

• Maskot

Håller med dig TS. Jag lever också i en kärnfamilj med ett barn och där har det också fungerat som hos dig.

Däremot förstår jag det ur en annan synvinkel också. För föräldrar är det naturligt att sätta sina barns behov framför sina egna. Det är inte alltid naturligt som styvförälder att tänka så, och ibland kanske helt omöjligt om det finns barn på den sidan också.

För mig skulle det tex. vara helt otänkbart att byta stad för att jag hittade en kärlek någoannanstans. Där hade behovet av mitt barn och hans behov fått stå före mina egna.

Under åren har en hel del av sonens  idrottsaktiviteter  styrt lite hur det är möjligt för oss att ta semester m.m. Som förälder är det helt OK att anpassa tiden efter sådant. Inte alltid lika OK för styvföräldrar har jag förstått.

För oss är det självklart att boka om vår tid och det vi har planerat när det har hänt speciella saker eller uppkommer situationer kring sonen som vi har haft behov av att styra upp. Vet också där att liknande situationer inte alltid fungerar likadant i styvfamiljer.

För oss är det självklart att vilja finnas för vårt barn när det krisar m.m. och det är ingen uppoffring- vi vill det. Men jag förstår att det kan bli komplicerade tankar kring detta när det är styvföräldrar inlandade. Kan säkert uppfattas som att barnens behov kommer först- för det gör de många gånger och så måste det vara.            

Svar på tråden Du kommer alltid vara nummer två!