• Anonym (Meija)

Du kommer alltid vara nummer två!

Hej på er,

Det är en sak som slagit mig varje gång jag läser i trådar gällande bonusföräldrar. Alltid skriver folk till en bonusförälder att "du får acceptera att du alltid kommer att komma i andra hand".  "Barnet kommer att komma först, sedan du". Och sedan klassikern , "barnet var där först"!

Nu är jag förvisso inte bonusmamma, utan biologisk mamma till min dotter som jag har tillsammans med min man. Vi är alltså en "kärnfamilj" om man vill sätta stämpel på det och jag älskar min familj mer än allt! Men, jag är inte alltid i andra hand för min man, efter mitt barn. Och min man är inte heller  alltid nummer två för mig efter vårt barn. 

Jag förstår verkligen inte vart ifrån denna tanke kommer ifrån att man alltid kommer efter barnet och barnet kommer alltid först! Lika många gånger som min dotter kommer först. kommer även min man först. Vi är en familj! Hos oss finns ingen rangordning kring vem som kommer först och vem som blir tvåa. Ibland får maken stå undan för att dotterns behov är viktigare och ibland får dottern stå åt sidan för makens.

Hur tror ni världen ser ut och framför allt, vad lär sig dessa stackars barn som hela sitt liv för höra/uppleva att de minsann kommer först? Och hur fungerar det sedan på dagis? Om alla barn lärt sig att just han/hon kommer först?

Hur tänker ni som skriver till dessa bonusmammor- eller pappor att "du kommer alltid komma efter barnet". Vad menar ni egentligen med det? 

• Svar på tråden Du kommer alltid vara nummer två!
  • mirre67
    Kattdamen skrev 2012-07-03 10:32:18 följande:
    Ja, skulle hon ändra sig så skulle hon få vara hemma med oss.
    Får hon ALLTID precis som hon vill?? Frågar av ren nyfikenhet..
  • Anonym (x)
    Kattdamen skrev 2012-07-03 10:36:07 följande:
    Vi prioriterar vårt förhållande alldeles utmärkt tack.
    Fast aldrig före dottern, det säger ju du själv.
  • Anonym (moi)
    Anonym (x) skrev 2012-07-03 10:40:12 följande:
    Varför skulle man inte kunna prioritera förhållandet med barnen med? Varför skaffar man ens barn om man skall behöva lämna bort dem åt höger och vänster för att jobba på förhållandet?
    För mig funkar det utmärkt att ha med barnen när vi umgås tillsammans. vi jobbar på hela familjen då, även förhållandet oss vuxna mellan.
    Sen har man allt som oftast kvällarna själva och kan gå mysa till det utan problem
  • Kattdamen
    Anonym (x) skrev 2012-07-03 10:40:12 följande:
    Jag förstår inte vad du menar nu. Mitt och min makes förhållande prioriteras och är bra. Vi behöver inte sätta det framför dottern helt enkelt.
    En kopp te, tack.
  • Kattdamen
    mirre67 skrev 2012-07-03 10:40:09 följande:
    Får hon ALLTID precis som hon vill?? Frågar av ren nyfikenhet..
    Nej, hon får inte alltid som hon vill.
    En kopp te, tack.
  • Anonym (x)
    Kattdamen skrev 2012-07-03 10:42:47 följande:
    Jag förstår inte vad du menar nu. Mitt och min makes förhållande prioriteras och är bra. Vi behöver inte sätta det framför dottern helt enkelt.
    Att prioritera betyder att sätta först eller före. Eftersom er dotter kommer först i alla lägen, så prioriteras inte ert förhållande i förhållande till henne. Sedan kanske prioriterar ni ert förhållande före att umgås med andra.
  • sextiotalist

En sak vet jag, eftersom min sambo och jag är rädda om varandra och vårt förhållande, så har vi lyckats hålla ihop i snart 20 år, trots att vi haft en hel del yttre motgångar.

Hade vi inte varit noga med att prioriterat vårt förhållande, så hade vi nog inte fixat det där.

Resultatet, min sambos barn har en pappa som lever i ett lyckligt och stabilt förhållande, vårt gemensamma barn lever ihop med båda sina föräldrar, dvs eftersom vi båda anser att den relation vi vuxna har är lika viktig att vårda som att vårda vårt barn, så har vi sluppit separationer och annat.

Vi vet också att den dagen vårt gemensamma flyttar hemifrån, så har vi varandra och slipper stå där milsvidd från varandra och undra vad vi skall göra nu    

• Kattdamen
    Anonym (x) skrev 2012-07-03 10:45:14 följande:
    Att prioritera betyder att sätta först eller före. Eftersom er dotter kommer först i alla lägen, så prioriteras inte ert förhållande i förhållande till henne. Sedan kanske prioriterar ni ert förhållande före att umgås med andra.
    Vi kanske inte behöver jobba på vårt förhållande lika mycket som du med ditt helt enkelt.
    En kopp te, tack.
  • sextiotalist
    Kattdamen skrev 2012-07-03 10:47:20 följande:
    Vi kanske inte behöver jobba på vårt förhållande lika mycket som du med ditt helt enkelt.

Nej, man behöver inte det de första åren, men hade vi inte arbetat på vårt förhållande så hade vi nog inte hållt ihop så länge som vi gjort, eller har du och din man också levt ihop i nästan 20 år?
  • Anonym (x)
    Anonym (moi) skrev 2012-07-03 10:42:30 följande:
    Varför skulle man inte kunna prioritera förhållandet med barnen med? Varför skaffar man ens barn om man skall behöva lämna bort dem åt höger och vänster för att jobba på förhållandet?
    För mig funkar det utmärkt att ha med barnen när vi umgås tillsammans. vi jobbar på hela familjen då, även förhållandet oss vuxna mellan.
    Sen har man allt som oftast kvällarna själva och kan gå mysa till det utan problem
    Det är inte samma sak att vara hela familjen och bara vara de vuxna. Man behöver tid ensamma också, det är en av anledningarna till att många förhållande spricker, de vuxna är så sällan tillsammans själv.
    Precis som att man inte måste göra allt med alla barnen alltid, man kan dela upp sig, så barnen får mammas eller pappas uppmärksamhet för sig själv ibland.
    Att bara ha vuxentid på kvällen är inte tillräckligt för många, man är ofta trött, det är mkt vardagligt som ska fixas osv. Varför tror du att småbarnsföräldrar har mindre sex än de som inte har barn, varför spricker många äktenskap när barnen är små eller varför upptäcker många att när barnen är stora så har de inget att prata om? 
    Man älskar inte sina barn mindre för att man prioriterar sitt förhållnande emellnåt, tvärtom. Genom att vårda sitt vuxna förhållande (ej familjetid med barnaktiviteter) så visar man sina barn att familjen är viktig, så viktig att vi gör allt för att inte dela på den.
Svar på tråden Du kommer alltid vara nummer två!