• Sandra Hansson

Hur ont gör det!?

Hej jag väntar ett barn och min beräknade förlossning är den 30 september. Jag är väldigt rädd inför min första förlossning! Berätta ni som fött barn hur ont det gör på en skala från 1 till 10. Gör det ondare att föda med sugklocka? 

• Svar på tråden Hur ont gör det!?
  • hojnas

Jag har två barn, båda födda vaginalt, och jag kan uppriktigt säga att jag tyckte det var jätteroligt att föda barn!

Med första barnet tog det tid innan jag kom in i värkarbetet då jag blev igångsatt men när jag väl kom på hur jag skulle andas och röra på mig så gick det bra. Efter att bebisen var ute sa jag att jag gör det gärna igen och när det var dags för andra barnet såg jag fram emot förlossningen.

Andra förlossningen var ännu bättre och jag kom snabbt ihåg hur jag skulle göra för att ta mig igenom värkarna på bäst sätt, hela värkarbetet skrattade jag och var glad ända fram till krystvärkarna.

Ja det känns ju såklart, värkarna är jobbiga och att krysta ut barnet går inte obemärkt förbi men känslan efteråt går inte att beskriva. Det är otroligt häftigt att få vara med om det!

Jag har haft njurstensanfall två gånger och den smärtan är så mycket värre än att föda barn, jag tycker att kramp i vaden är värre än värkar och jag har väldigt låg smärttröskel.

Vad är det du är rädd för? Är det smärtan?

• Alvi

Jag har fött mina 3 barn helt utan bedövning och det har varit helt överkomligt, men då har jag övar mycket avslappning innan.

Första förlossningen tog 16 timmar från första värken, hamnar på en 5:a kanske

Andra gången tog 11 timmar, och där var set kanske 5,6-6.

Tredje gången tog 8 timmar, och den var värst, men ändå så att jag bara inte kunde ligga helt avslappnad utan jag vickade på fötterna och så. En 8:à kanske...7:à?

• Sandra Hansson

Hojnas: jag hatar värkligen smärta! 

• Alvi

Du, träna avslappning och googla på "lårnypet"!

• hojnas
    Sandra Hansson skrev 2012-07-03 23:30:10 följande:
    Hojnas: jag hatar värkligen smärta! 
    Ja jag är likadan, är riktigt känslig och får ont av att någon petar med fingret i armen men (hur löjligt det här än låter) det är en annan slags smärta. Det gör ont på ett bra sätt för det för dig närmare ditt barn!

Mitt absolut bästa tips inför en förlossning är: Slappna av! Det blir så mycket lättare då.
    Lyssna på kroppen och följ med den, ju mer du spänner dig desto mer ont gör det så andas och slappna av.

Men jag förstår att du är rädd, det är någonting helt nytt som du aldrig varit med om så det är klart du inte vet hur du ska känna eller reagera.
  • hojnas

Just det ja, på en smärtskala så placerar jag njursten på en 9:a och mina båda förlossningar är på en 7:a.

Kramp i vaden är en 8:a Flört

• Sandra Hansson

Tack för tipset!

Alvi skrev 2012-07-03 23:31:01 följande:
    Du, träna avslappning och googla på "lårnypet"!
  • Sandra Hansson
    hojnas skrev 2012-07-03 23:35:47 följande:
    Ja jag är likadan, är riktigt känslig och får ont av att någon petar med fingret i armen men (hur löjligt det här än låter) det är en annan slags smärta. Det gör ont på ett bra sätt för det för dig närmare ditt barn!

Mitt absolut bästa tips inför en förlossning är: Slappna av! Det blir så mycket lättare då.
    Lyssna på kroppen och följ med den, ju mer du spänner dig desto mer ont gör det så andas och slappna av.

Men jag förstår att du är rädd, det är någonting helt nytt som du aldrig varit med om så det är klart du inte vet hur du ska känna eller reagera.
    Okej så dina tips är avslappning, bra det ska jag då vara Glad
  • Sandylol

Jag födde mitt första barn för två veckor sen. Jag var också rädd för smärtan innan, men födde utan smärtlindring - det enda jag använde var bad och värmekuddar! För när jag väl känt värkarna så var jag mer rädd för Eda osv. Smärtan är helt klart inget man kommer ifrån, men den är överkomlig helt klart. Blir väl en 6-7 på en skala - men då var det helt klart krystvärkarna och de är ju över så fort. :)

• Jeff

Jag tror verkligen det är väldigt individuellt och jag har förstått att det kan skilja mellan förlossning för samma kvinna också. Jag födde för tre månader sedan. Det gjorde jäkligt ont (jag hade dock bara lustgas) men inte så ont att jag inte kunde hantera det och jag kände direkt att jag var villig att göra om det. Jag hade läst på rätt mycket om vad som hände rent fysiskt och för mig var det bra. Jag kände att jag visste vad som hände rent fysiskt och jag tror att det gjorde att jag aldrig blev rädd för smärtan.

Ingen kan berätta för dig hur det kommer vara för dig. Några kommer säga att det var en 6:a och andra en 10:a och alla kommer tala sanning då det är så just de upplevde det. Förloppet ser dessutom så olika ut och det påverkar ju också hur intensiva värkarna är. Jag brukade tänka på att alla mina kompisar som hade fött barn hade gjort om det eller planerade att göra om det så överlag verkade ju folk tyckte det var ok trots allt :)

Jag rekommenderar en profylaxkurs och boken "Föda utan rädsla" :)

Svar på tråden Hur ont gör det!?