• Sandra Hansson

Hur ont gör det!?

Hej jag väntar ett barn och min beräknade förlossning är den 30 september. Jag är väldigt rädd inför min första förlossning! Berätta ni som fött barn hur ont det gör på en skala från 1 till 10. Gör det ondare att föda med sugklocka? 

• Svar på tråden Hur ont gör det!?
  • Eliasmamma

Gjorde inte så ont som jag trodde först och då födde jag ändå utan smärtlindring och lustgas. Blev positivt överraskad faktiskt

• Majlisen

Hm. MIN smärta försvann omedelbart när hon var ute, lite eftervärkar som kändes som en ordentlig mensvärk, mellan varven, kom 1-2 h efter förlossning. Moderkakan ja, den kändes som en rejäl blodklump, mer en lättnad och ett *flopp* när jag krystade ut den. Någon smärta fanns inte alls då.

Och JAG hade ingen dödsångest i min smärta (jag har aldrig hört någon beskriva dödsångest ens). Visst gjorde det jäkligt ont ett tag under värkarna. Så det är ju olika för alla. Försök bara ta det så lugnt som möjligt, ju lugnare du kan hålla dig, desto bättre går det! Lägg all din tillit till personalen, dem vet vad dem gör!

• Flisan79

11 av 10

Har haft black outer, svimmat, utomkroppsliga upplevelser osv pga smärtan. Detta med bedövning. Skulle jämföra med känslan att såga av ett ben utan bedövning. Jag har dessutom haft flera gallstensanfall vilket brukar vara något man jämför smärtmässigt med en fl men jag tar gallsten alla dar i vecka hellre.
    Nu tror ju jag att jag helt enkelt inte är bra på att hantera smärta och inte är gjord för att föda barn för det verkar ändå vanligare att man upplever det som hanterbart och en positiv smärta.

• roxylady

Jag trodde ärligt talat att det skulle göra ondare än vad det gjorde. Jag trodde jag låg hemma med förvärkar hela natten innan sonen kom. Men det var öppningsskedet. Var öppen hela 6cm när jag kom in på förmiddagen. Gjorde allt med lustgas. Krystvärkarna kändes verkligen. Sköna var de inte, det var en rejäl obehagskänsla jag ville skaka av mig på en gång. Ont som att slå sig är det inte. Du kommer klara det här galant! 

• telgebo

Blivit igångsatt 3 ggr och gud vad dessa förlossningar gjorde ont.

Senaste förlossningen startade spontant dagen innan jag skulle li igångsatt, jag var inte säker på att det var värkar förrän 11 timmar senare då vattnet gick hemma. Var helt själv hemma då jag är ensamstående.
    Jag fick väldigt ont hemma ock skrek och hela taxiresan in till förlossningen, men skrek nog mest för att jag var rädd att inte hinna in i tid. Kom in kl 23.50 och var då öppen 10 cm så det var bara att krysta och 33 min senare föddes min bebis. Jag kan säga att jag inte kände någon smärta alls. Från att ha haft fruktansvärda smärtor när jag fött mina 3 äldre barn så var denna förlossning den klart bästa. Hann inte med nån smärtlindring alls.

Min lycka Alice född den 14 okt 11 3450 g och 50 cm total kärlek
  • Anton Chigurh

Hur ont gör det!?

Det är nog inte så farligt egentligen, endorfinpåslaget ökar till 15 (femton) gånger högre än normalt, så kroppen din ordnar med kraftig smärtlindring på egen hand. 

Somt lite rejält magknip skulle jag tro... 
    The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
  • telgebo
    Anton Chigurh skrev 2012-07-05 00:36:10 följande:

Hur ont gör det!?

Det är nog inte så farligt egentligen, endorfinpåslaget ökar till 15 (femton) gånger högre än normalt, så kroppen din ordnar med kraftig smärtlindring på egen hand. 

Mitt öppnaningsskede kändes som magknip faktiskt, det gjorde ont i magen i typ 1-1,5 min väldigt oregelbundet från 11-23 men sedan kom det tätare, kankse 2-3 min mellan värkarna för att sedan komma hela tiden men då var det mest tryck neråt att jag ville krysta och då satt jag i taxin och ville absolut inte föda i en bil så jag skrek mest för att motverka att jag började trycka på.
    Min lycka Alice född den 14 okt 11 3450 g och 50 cm total kärlek
  • Flisan79

Magknip, haha. Ja kanske de finns de som bara känner så.

Anton, tänk dig ist att trycka ut ett kylskåp genom snorren.

• nenapena
    Anton Chigurh skrev 2012-07-05 00:36:10 följande:

Hur ont gör det!?

Du Anton! Tryck upp en ananas i röven och försök tryck ut den långsamt och kom tillbaka och säg att det nog inte är så farligt.. Att du skriver att det skulle vara som magknip är ju bara förnedrande.  
  • Anton Chigurh
    Flisan79 skrev 2012-07-05 08:10:43 följande:
    Magknip, haha. Ja kanske de finns de som bara känner så.

Anton, tänk dig ist att trycka ut ett kylskåp genom snorren.
    Du tycker inte att du tar i lite väl bra här ???

Överför vi dom proportionerna du nämner angående min kuk, till din slida, Flisa, är det en Abrams M1A3 Main Battle Tank du krystar ut, inte en liten knodd...

En synnerligen vacker trivselspridare förövrigt.

Abrams M1A3 Main Battle Tank
    The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
Svar på tråden Hur ont gör det!?