• Sandra Hansson

Hur ont gör det!?

Hej jag väntar ett barn och min beräknade förlossning är den 30 september. Jag är väldigt rädd inför min första förlossning! Berätta ni som fött barn hur ont det gör på en skala från 1 till 10. Gör det ondare att föda med sugklocka? 

• Svar på tråden Hur ont gör det!?
  • Majlisen
    Anton Chigurh skrev 2012-07-05 10:45:44 följande:
    Du vet vät väl att vetenskapliga test visar att mannen har högre tolerans mot smärta än vad kvinnan har. Eller ???

Hahaha... Snacka om icke-påläst. Gjordes en studie om detta hur pass väl en man skulle klara av smärtan av att föda. Man satte in små nålar och stimulerade nerverna. Kan ju säga att männen inte ens kom i närheten av hur det kändes att föda. Så kom tillbaka när du har belägg för det du säger!
  • colanappen

Har en förlossning i bagaget väntar 2 an nu...
    på en skala 1-10 nja kanske en 7. trodde ärligt att det skulle vara värre ändå fick jag värkstimulerande, använde lustgas och han är tagen med sugklocka... om det gör ondare än vanligt vet jag inte eftersom jag inte har något att jämnföra med...
    jag tyckte själv att en bra hjälp var att tänka att förlossningssmärtan faktiskt är något positivt, det går framåt och man närmare sig en bebis... annars är ju smärta något dåligt som signalerar att det är något fel det är värre tycker jag att ha ont och inte veta varför... 

• Anton Chigurh
    Majlisen skrev 2012-07-05 18:34:14 följande:
    Hahaha... Snacka om icke-påläst. Gjordes en studie om detta hur pass väl en man skulle klara av smärtan av att föda. Man satte in små nålar och stimulerade nerverna. Kan ju säga att männen inte ens kom i närheten av hur det kändes att föda. Så kom tillbaka när du har belägg för det du säger!
    Jahaja, Majlis, du kanske har rätt och jag har fel, men jag undrar bara :

1. Hur många män deltog i i studien du nämner ?

2. Fick männen smärtlindring motsvarande en 15 gånger förhöjd endorfinnivå ?

3. Hur många kvinnor deltog i studien ? För det var väl ändå lika många kvinnor med som antalet män, och kvinnorna utsattes för exakt samma smärta som männen. Jag menar, kvinnorna borde i vilket fall ta just den smärtan som ingick i studien med en klackspark, fast det inte var en förlossning av ett barn dom längtat efter i 9 månader. Ungefär...

Ja, det var lite saker jag funderar på. Till å börja med. Sen får du gärna länka till studien, det vore snällt av dig, Majlis

Tack på förhand, och ha en bra kväll. Glad 
    The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
  • Delia

Värkarna var väl hanterbara. Sugklockan var lätt en tia, då gjorde det JÄVLIGT ont.

• Majlisen
    Anton Chigurh skrev 2012-07-05 23:02:05 följande:
    Jahaja, Majlis, du kanske har rätt och jag har fel, men jag undrar bara :

1. Hur många män deltog i i studien du nämner ?

2. Fick männen smärtlindring motsvarande en 15 gånger förhöjd endorfinnivå ?

3. Hur många kvinnor deltog i studien ? För det var väl ändå lika många kvinnor med som antalet män, och kvinnorna utsattes för exakt samma smärta som männen. Jag menar, kvinnorna borde i vilket fall ta just den smärtan som ingick i studien med en klackspark, fast det inte var en förlossning av ett barn dom längtat efter i 9 månader. Ungefär...

Ja, det var lite saker jag funderar på. Till å börja med. Sen får du gärna länka till studien, det vore snällt av dig, Majlis. 

Tack på förhand, och ha en bra kväll.  

Jag ska söka fram studien till dig, men just nu orkar jag inte starta upp datorn igen och nu är jag inne via mobilen. Och att man får ett endorfinpåslag, ja, visst får kvinnor det, men man får ju även ett endorfinpåslag vid vanlig smärta, så att säga att männen inte hade ett sådant påslag är bara okunnigt. Sedan vidare, att påstå att kvinnan har 15 gånger så mycket endorfin i kroppen är även det okunnigt, det är ett generellt uttalande och stämmer kanske helt för några stycken. Man vet att vissa faktorer, som stress/ångest minskar ner på endorfinproduktionen då det istället produceras adrenalin.

Alla människor har förmåga (om man inte har något hormonfel) att få ett endorfinpåslag som är kopplat till hur ont man har, inte bara födande kvinnor. Så männen hade nog även dem hjälp av endorfiner, som knappast är ett kvinnligt fenomen.

Nå, resterande frågor får du läsa dig själv till när jag hittar fram den, dvs när jag har tid att sätta mig framför datorn, vilket jag brukar ha tid för en stund dagtid då min tös sover.
  • Majlisen
    Majlisen skrev 2012-07-05 23:21:35 följande:
    Jag ska söka fram studien till dig, men just nu orkar jag inte starta upp datorn igen och nu är jag inne via mobilen. Och att man får ett endorfinpåslag, ja, visst får kvinnor det, men man får ju även ett endorfinpåslag vid vanlig smärta, så att säga att männen inte hade ett sådant påslag är bara okunnigt. Sedan vidare, att påstå att kvinnan har 15 gånger så mycket endorfin i kroppen är även det okunnigt, det är ett generellt uttalande och stämmer kanske helt för några stycken. Man vet att vissa faktorer, som stress/ångest minskar ner på endorfinproduktionen då det istället produceras adrenalin.

Alla människor har förmåga (om man inte har något hormonfel) att få ett endorfinpåslag som är kopplat till hur ont man har, inte bara födande kvinnor. Så männen hade nog även dem hjälp av endorfiner, som knappast är ett kvinnligt fenomen.

Nå, resterande frågor får du läsa dig själv till när jag hittar fram den, dvs när jag har tid att sätta mig framför datorn, vilket jag brukar ha tid för en stund dagtid då min tös sover.

Och vidare så vill jag också säga att dina kommentarer inte är vidare klyftiga. Om du är minsta kunnig inom forskning, vilket oftast räcker med gymnasienivå, så vet du också att forskning tar hänsyn till diverse felkällor, så att rabbla på kring ditt "kvinnor har 15 gånger förhöjt endorfinpåslag" känns inte direkt relevant i frågan. Visst att du kanske är helt säker på att det är så, men även fast mitt svar ovan kring endorfiner uteblivit så är du knappast ett geni som kommer på att det är stor skillnad på grund av det. Tro mig, forskning tar hänsyn till alla faktorer som är runt det specifika ämnet.

Ps. Jag heter inte Majlis fast mitt nick kan ge sken av det, majlisen är mitt nick och har inget namnrelaterat i sig, för helt ot info ds.
  • Anton Chigurh
    Majlisen skrev 2012-07-05 23:32:00 följande:
    Och vidare så

vill jag också säga att dina kommentarer inte är vidare klyftiga.

Om du är minsta kunnig inom forskning, vilket oftast räcker med gymnasienivå, så vet du också att forskning tar hänsyn till diverse felkällor,

så att rabbla på kring ditt "kvinnor har 15 gånger förhöjt endorfinpåslag" känns inte direkt relevant i frågan.

Visst att du kanske är helt säker på att det är så, men

även fast mitt svar ovan kring endorfiner uteblivit

så är du knappast ett geni

som kommer på att det är stor skillnad på grund av det. Tro mig,

forskning tar hänsyn till alla faktorer som är runt det specifika ämnet.

Ps.

Jag heter inte Majlis fast mitt nick kan ge sken av det,

majlisen är mitt nick och har inget namnrelaterat i sig, för helt ot info ds.
    Mmm, ja, Majlis, du tycker inte jag är vidare klyftig, nähä, det var ju tråkigt att höra, verkligen en dålig nyhet, men det gläder mig att du är min totala motpol här, med dina smarta, kloka, genomtänkta och klockrena inlägg, Majlis, du lämnar ju inget som helst utrymme för tvivel med dina fulländade kommentarer. Det är en fröjd att läsa dina repliker här, en synnerligen angenäm upplevelse.

Sen det här med att citat " forskning tar hänsyn till alla faktorer som är runt det specifika ämnet" slut citat, är du verkligen säker på det, Majlisatt forskningen kommit såpass långt ???  Jaja, du kanske har rätt, att vetenskapsmän-och kvinnor, Doktorer, och diverse Professorer osv osv inte nöjer sig med en, eller möjligen två parametrar, utan tar hänsyn till ytterligare någon/några. Jaja, det var nytt, det hade jag verkligen inte en aning om....

Men är du bara lyhörd, Majlis, så lär du dig nåt nytt varje dag. Idag har jag lärt mig väldigt mycket. Tack för det. Tack så mycket....Solig

The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
  • Miss Obsessive
    Anton Chigurh skrev 2012-07-06 00:12:04 följande:
    Mmm, ja, Majlis, du tycker inte jag är vidare klyftig, nähä, det var ju tråkigt att höra, verkligen en dålig nyhet, men det gläder mig att du är min totala motpol här, med dina smarta, kloka, genomtänkta och klockrena inlägg, Majlis, du lämnar ju inget som helst utrymme för tvivel med dina fulländade kommentarer. Det är en fröjd att läsa dina repliker här, en synnerligen angenäm upplevelse.

Sen det här med att citat " forskning tar hänsyn till alla faktorer som är runt det specifika ämnet" slut citat, är du verkligen säker på det, Majlis, att forskningen kommit såpass långt ???  Jaja, du kanske har rätt, att vetenskapsmän-och kvinnor, Doktorer, och diverse Professorer osv osv inte nöjer sig med en, eller möjligen två parametrar, utan tar hänsyn till ytterligare någon/några. Jaja, det var nytt, det hade jag verkligen inte en aning om....

Men är du bara lyhörd, Majlis, så lär du dig nåt nytt varje dag. Idag har jag lärt mig väldigt mycket. Tack för det. Tack så mycket....Solig

Förlåt, men vad gör du ens i en tråd om förlossningsrädsla? Du kommer aldrig få vara med om en förlossning, så att sitta och säga att kvinnor borde klara förlossningen med en klackspark och alla andra förolämpningar du hittills hävt ur dig, är så förbaskat obegåvat! 
  • Anton Chigurh
    Miss Obsessive skrev 2012-07-06 08:54:10 följande:
    Förlåt, men vad gör du ens i en tråd om förlossningsrädsla? Du kommer aldrig få vara med om en förlossning,

så att sitta och säga att kvinnor borde klara förlossningen med en klackspark

och alla andra förolämpningar du hittills hävt ur dig, är så förbaskat obegåvat! 
    Å var fan har jag påstått något sådant, du behöver ju inte komma med direkta lögner här, skärp dig lite för helvete.
    Och så tycker jag inte riktigt om din ton, jag har iaf varit väldigt trevlig. Såhär långt.

Sen tycker jag också det är så förbaskat obegåvat av alla jävla prettokärringar som säger att mannen hade minsann aldrig klarat att föda fram en unge så ont som det gör, aldrig att en man klarar sån smärta, aldrig att en man hade fixat den långvariga smärtan en förlossning innebär, osv osv osv, Miss, så jag skiter det ett långt stycke vad du anser om min uppenbarelse i en sån här tråd och använder mig av min medborgerliga rättighet att uttrycka min fria åsikt i saken.

Ha en riktigt bra fredag, Miss, och det menar jag...... shiny.gif
  • Miss Obsessive
    Anton Chigurh skrev 2012-07-06 09:45:11 följande:
    Å var fan har jag påstått något sådant, du behöver ju inte komma med direkta lögner här, skärp dig lite för helvete.
    Och så tycker jag inte riktigt om din ton, jag har iaf varit väldigt trevlig. Såhär långt.

Sen tycker jag också det är så förbaskat obegåvat av alla jävla prettokärringar som säger att mannen hade minsann aldrig klarat att föda fram en unge så ont som det gör, aldrig att en man klarar sån smärta, aldrig att en man hade fixat den långvariga smärtan en förlossning innebär, osv osv osv, Miss, så jag skiter det ett långt stycke vad du anser om min uppenbarelse i en sån här tråd och använder mig av min medborgerliga rättighet att uttrycka min fria åsikt i saken.

Ha en riktigt bra fredag, Miss, och det menar jag...... shiny.gif
    Jag skrev inte att du hade sagt så, men det var det jag läste mellan raderna med ditt "15x högre endorfinpåslag". För övrigt så tycker jag inte att du har hållit en särskilt trevlig ton, speciellt inte i dina sista två kommentarer. Utnyttja du dina "medborgerliga rättigheter" att uttrycka dina...åsikter. Men, ibland är det bättre att vara tyst och bli tagen för en idiot, än att öppna munnen och bevisa det. 

Trevlig helg själv du!  
Svar på tråden Hur ont gör det!?