Anton Chigurh skrev 2012-07-05 11:02:52 följande:
Du vet vad endorfiner är, förmodar jag, kroppens eget smärtstillande hormon. När du trycker ut en liten palt fördubblas inte påslaget av endorfiner i din kropp, Dohgo, det ökas heller inte 4 gånger, det ökas till 15 (femton) gånger högre än normalt. Fick männen som du nämner, som provat på förlossningssmärta, smärtstillande i motsvarande grad ???
Jo jag är medveten om det, men just därför skulle en man aldrig klara av det heller.
Hur som helst så kan ju en man aldrig uttala sig om vilken smärta det är att föda barn då de aldrig skulle kunna göra det.
Men enligt många så är det närmaste en man kan komma i smärta är njurstensanfall, vilket tydligen skall vara lindrigt i jämförelse med de flesta förlossningar.
Detta var vad vi fick höra, min sambo har haft njurstensanfall och det var den vidrigaste smärtan han någonsin upplevt.
Men hur varje människa uppfattar smärtan av förlossning, njursten osv är helt individuellt.
Du kanske börjar storgråta om du hugger dig i benet, men jag kanske klarar det bättre medan jag känner att jag vill dö för ett papercut och du inte tycker att det känns alls.
I allmänhet så påstås det att männen har högre smärttröskel, men det är även individuellt och man kan inte påstå att alla män har högre smärttröskel än en kvinna, men de absolut flesta kvinnorna klarar att föda barn.
Sen hurvida om de män som prövat på att försöka jämföra förlossningssmärtan vill jag minnas att de fick lustgas iaf, men det är ju inte i närheten av de hormoner vi kvinnor har heller.
En man kan aldrig förstå vilken smärta det är att föda barn, och en kvinna kan aldrig förstå hur det känns att bli sparkad på kulorna. Men en sak vet vi, män kan inte föda barn vilket som =)