• Sandra Hansson

Hur ont gör det!?

Hej jag väntar ett barn och min beräknade förlossning är den 30 september. Jag är väldigt rädd inför min första förlossning! Berätta ni som fött barn hur ont det gör på en skala från 1 till 10. Gör det ondare att föda med sugklocka? 

• Svar på tråden Hur ont gör det!?
  • straw2008

Min syster har berättat helt oredigerat. Fruktansvärt, AVSKYVÄRT (finns ingen positiv smärta då du har dödsångest pga just smärtan) !! Tror hon skulle känna sig hånad om man säger att det gör ondare att få kramp 10 sekunder i vaden. Du har SÅ ont att du inte ens känner om du spricker, det kanske säger något om smärtan ? Hon har fött två o säger nu med 3dje att det får bli snitt, hon har gjort sitt gällande värkar. O lite nonchalant att säga att "det slutar göra ont när den är ute" o så stämmer ju inte alls, nästan alla måste krysta ut moderkakan o sys.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Frokenpilla

Upplevde inte någon ren "smärta". Det var snarare jobbigt. Tryck, illamående...men ingen smärta.

• WeModified

Nu har jag inte fött barn, mest eftersom jag är kille.
    Men oavsett hur ont det gör på er kvinnor så fixar ni det, och det är sjukt imponerande.

Råstyrka så det räcker och blir över, och så himla häftigt att vara med om som make/sambo/partner. 

We are modified. noxigen.blogspot.se/
  • aztec

Jag hade förväntat mig och räknade med att det skulle göra JÄTTE ont, så när det sedan drog igång så var det inte "så farligt". Det hela tog 23 timmar från första verk. Körde 20 av dem hemma och var 6cm öppen när jag kom in.. ca 3 timmar senare var hon ute! Nästan så jag vill göra om det för att det var en så häftig upplevelse.

• grästuva

värkarna känns men för mig har dom varit hanterbara, jag har väldigt snabbt förlossningsförlopp och har det därför väldigt intensivt men klarat mig bra på enbart lustgas.
    Just att krysta ut barnet gör inte något vidare ont alls (tycker jag)

Jag har också gått aurora samtal av olika anledningar och kan rekommendera det varmt.
    Nu senaste bebisen hade jag knappt lustgas ens (förlossningsförloppet från det att jag var öppen knappt 3 cm tills han var ute tog 40 minuter, krystvärkarna var i 4 minuter)

Lycka till! {#emotions_dlg.flower} 

♥ Stolt mamma till tre fina pojkar. Theo 24/12-07, Oliver 4/4-11 och Filip 11/4-12 ♥
  • 3 barns mamma84
    Sandra Hansson skrev 2012-07-03 23:20:22 följande:
    Hej jag väntar ett barn och min beräknade förlossning är den 30 september. Jag är väldigt rädd inför min första förlossning! Berätta ni som fött barn hur ont det gör på en skala från 1 till 10. Gör det ondare att föda med sugklocka? 
    Hmm 1 till 10 så säger jag 100
    Men det som gjorde ont på mig var bara värkarna jag hade innan jag kom till förlossning då ajg låg på soffan och bad till gud typ att jag inte skulle va gravid
    Men väl på förlossningen var det okej.
    Men hon kom med sugklocka tång och sax då man var tvungen att klippa mig då hon var stor men det gick okej

Sugklockan var inte farlig alls och det var ganska skönt  
    efter 24 tim kom hon tlll väden  
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • JePaLuLi

Klart att det gör ont. Men det är ändå en smärta man står ut med och det är en otroligt fantastisk upplevelse. Det är så häftigt vad kroppen faktiskt klarar av.
    Min första förlossning var ganska jobbig. Långdragen, mycket pinvärkar, slutade med sugklocka osv. Hade ingen smärtlindring alls och det gick bra. Fick sys efteråt, och moderkakan skulle ut så klart. Men det tänker man inte på när man livet där med en alldeles färsk liten bebis.

Med andra gick allt fortare och smärtan var mer intensiv. Då ville jag ha lustgas, vilket funkade bra. Inga komplikationer alls.

Var inte rädd. Du kommer fixa det. Se till att vara ordentligt förberedd istället. Läs på om olika scenario. Måla inte upp någon drömbild, det blir sällan som man tänkt sig.
    Lycka till!

• crimson

Just då i stunden var den första en 10a och den andra en 8a. Med lite perspektiv var det snarare en 8 och 6a. Var på ett tandläkarbesök som var en 11a, skulle hellre föda fem ungar till än att dra ut den tanden igen.

• Loojsen

7 av 10 måste jag säga.. Värkarna gjorde ondare än själva "födseln", sen tyckte jag att de ondaste av födseln va just när de sved till när huvudet kom ut haha. Att föda va inte så smärtsamt som jag trodde

Svar på tråden Hur ont gör det!?