• Sandra Hansson

Hur ont gör det!?

Hej jag väntar ett barn och min beräknade förlossning är den 30 september. Jag är väldigt rädd inför min första förlossning! Berätta ni som fött barn hur ont det gör på en skala från 1 till 10. Gör det ondare att föda med sugklocka? 

• Svar på tråden Hur ont gör det!?
  • MollyMilly

Hej!

Jag va enormt rädd inför min första förlossning, fick fantastisk hjälp genom Aurora kliniken på Danderyds sjukhus. Det finns olika enheter på de flesta förlossningar för just oss förlossningsrädda. Så sök hjälp o få stöd,det hjäöpte verkligen mig. Jag ville absolut ha snitt, då vi upptäckte att jag va oplanerat gravid. Men det stöd jag fick i Aurora samtalen,hjälpte verkligen. Jag e både stick/nål rädd o smärträdd. Förlossningen satt igång 4 dagar över tiden, med att vattnet gick, va hemma tills jag kände att jag behövde komma in, när jag kom in va jag redan öppen 5 cm. Fick lustgas o de satt en epidural med hjälp av lustgasen, o jag upplevde ärligt talat ingen smärta eller nått obehag. Det gjorde mest ont när jag va öppen runt 8-9 cm. EDAn va fantastisk o jag kommer ta den igen utan att blinka! Min dotter låg lite snett med huvudet när hon kom ner i bäckenet, jag fick värkstimulerande för att värkarna stannade av lite med Edan. De satt en sugklocka o drog hennes huvud "rätt" i en värk, sen krystade jag ut henne på ett par krystvärkar, inget som gjorde ont tack vare mycket Eda ;P
    När jag rullades ut frågade läkaren o bm hur jag upplevt det, o jag sa att detta gör jag gärna om, inte imorgon men senare! Så sugklockan kändes inte det minsta på mig, o när det kommer till smärta kände jag att smärtlindring va ett fantastiskt redskap för mig, i form av lustgas o EDA. Gör det som känns bäst för dig, o sök stöd!
    Du kommer klara det fint, det gjorde jag som va skräcken själv ;P
    All lycka till! P.s, e i v 41 med mitt andra barn nu o har njutit mer av denna graviditeten, då den inte överskuggats av skräck d.s 

• SatuSv

Första var typ 7a och andra var en 10 i smärtskalan. Sista då svullnade ryggen upp och blev sne, gjorde djävulsk ont!! Är rädd nu när jag ska föda mitt tredje om ca 9veckor..

• Kiimzaan

Äh all text kommer inte med, oavsett smärtan var de, de bästa mest häftigaste jag gjort !!! :)

• emmak

På en skala mellan 1-10 ger jag den första förlossningen en 10 och den andra en 12!

• 05091112

Hmm. Jag har fött 3 barn vaginalt med endast lustgas.

På en skala 1-10 såg förlossningarna ut såhär

1.an, en 8.a
    2:an , en 9:a
    3:an, ja, 2-3 kanske.

Alla tre har kommit inom loppet av 3 timmar från första värk så det har varit intensivt, tvåan värst då värkarna gick in i varandra.

• Dohgon

min förlossning gjorde förjävla ont under värkarbetet när man öppnade sig. fram till 4 cm gjorde det inte ont, men från 4-10 så had ejag inga pauser i värkarna. så "en konstant värk" från att de tog hål på hinnorna tills barnen kom.
    Det tog ca 3,5 timme från att hinnorna togs tills krystningsvärkarna kom. första timmen var det rätt ok, de klarade jag hantera.
    De hann aldrig ge mig ryggmärgsbedövning så fick klara mig på lustgas sa de, men jag hade oturen så den inte heller fungerade i början, men efter mycket krångel fungerade det sista timmen ;)
    Krystningsvärkarna gjorde väl ont de också, men inte alls på samma sätt som öppningsskedet då man kunde göra någonting åt det hela. och man lärde sig fort hur det gick till.
    18,25 började krystvärkarna, 18,43 är försteman född 18,51 kom andra =)
    När andra skulle ut kände jag att värken var på väg över och kände att Neej jag ska inte ha en värk till, jag orkar inte.  så focuserade och tog i utav bara helvete så han kom på första värken =)
    Krystningen var ok, men under öppningsskedet så lyckades jag rycka ur mig dropp osv. hade ingen koll alls. och det var tydligen många sköterskor läkare och studenter där inne. jag kommer ihåg 2 kanske 3.. ^^
    Efter de kommit så glömde jag smärtan fort och är nu sugen på syskon ;)

Svar på tråden Hur ont gör det!?