Hej!
Jag va enormt rädd inför min första förlossning, fick fantastisk hjälp genom Aurora kliniken på Danderyds sjukhus. Det finns olika enheter på de flesta förlossningar för just oss förlossningsrädda. Så sök hjälp o få stöd,det hjäöpte verkligen mig. Jag ville absolut ha snitt, då vi upptäckte att jag va oplanerat gravid. Men det stöd jag fick i Aurora samtalen,hjälpte verkligen. Jag e både stick/nål rädd o smärträdd. Förlossningen satt igång 4 dagar över tiden, med att vattnet gick, va hemma tills jag kände att jag behövde komma in, när jag kom in va jag redan öppen 5 cm. Fick lustgas o de satt en epidural med hjälp av lustgasen, o jag upplevde ärligt talat ingen smärta eller nått obehag. Det gjorde mest ont när jag va öppen runt 8-9 cm. EDAn va fantastisk o jag kommer ta den igen utan att blinka! Min dotter låg lite snett med huvudet när hon kom ner i bäckenet, jag fick värkstimulerande för att värkarna stannade av lite med Edan. De satt en sugklocka o drog hennes huvud "rätt" i en värk, sen krystade jag ut henne på ett par krystvärkar, inget som gjorde ont tack vare mycket Eda ;P
När jag rullades ut frågade läkaren o bm hur jag upplevt det, o jag sa att detta gör jag gärna om, inte imorgon men senare! Så sugklockan kändes inte det minsta på mig, o när det kommer till smärta kände jag att smärtlindring va ett fantastiskt redskap för mig, i form av lustgas o EDA. Gör det som känns bäst för dig, o sök stöd!
Du kommer klara det fint, det gjorde jag som va skräcken själv ;P
All lycka till! P.s, e i v 41 med mitt andra barn nu o har njutit mer av denna graviditeten, då den inte överskuggats av skräck d.s