• Anonym (cissi16)

16 år och GRAVID !

Igår fick jag veta att jag är gravid, har inte alls misstänkt det då jag varit stressad ett tag och jag inser nu att mina stresstecken är graviditetstecken ! :D
    Jag är så glad, har alltid viljat bli ung mamma och nu är jag gravid , i vecka 6 !!

Någon mer ?:) 

• Svar på tråden 16 år och GRAVID !
  • Ebba Caroline

Har inget problem. Men du har uppenbarligen nåt problem eftersom du går och trakasserar mig.

Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Anonym (herregud)
    MammaEmelie91 skrev 2012-07-04 21:20:35 följande:
    Men oavsett om personen ifråga är 16, 26 eller 36 så går ju dina skattepengar till barnbidrag, right? Det går ju inte komma undan. Dessutom så lär ju TS få ett jobb så småningom och betala skatt så på så sätt så går det på ett ut.

Barnbidrag är en annan sak. Det har man som förälder i Sverige rätt till (eller snarare, barnet har rätt till det då pengarna ska gå till saker som gynnar barnen och ingen annan).  Jag som hade gått färdigt skolan och hade jobb och stabil ekonomi innan jag skaffade barn hade såpass mycket pengar att jag kunde försörja mitt barn utan hjälp av barnbidraget, så nu sitter varenda barnbidrag min unge fått på ett sparkonto som kommer gå till körkort och sånt i framtiden.

Men eftersom TS inte har jobb och inte ens är myndig så kommer hon väl göra som dom flesta andra gravida tonåringar gör, nämligen att säga "men man får ju bidrag" -och det är mina och dina skattepengar det!    Vem vet vad TS lever för liv? Hon kanske lever på nudlar och röker upp resten av pengarna, vad vet vi? Känns ju jättekul att mina pengar går till sådant isåfall?

Nej, jag anser att man borde fått välja vad en stor del av ens skattepengar skulle gå till..   Jag hade valt att ge mestadels av mina pengar till skolan. (Är själv lärare på högstadienivå och lönen är ju kass, men jag får det att gå runt utan problem, gäller att prioritera bara)
  • Anonym
    Ebba Caroline skrev 2012-07-04 21:47:39 följande:
    Inte samtidigt, men på sommaren. Bor där på sommaren eftersom min sambo är i från Norge. Konstigt? Nej, inte det heller. Kryllar av svenska studenter som jobbar i Norge under sommaren istället för att jobba i Sverige. Så vad är PROBLEMET med dig?
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!

Anonym skrev 2012-07-04 21:49:57 följande:
    Å vad är DITT problem?

Folk som sitter och dikterar ihop sina fantasiliv på fl! Tack å hej på er!
  • shopahollic

Grattis ts! Fick själv min dotter då jag var 17, det bästa som hänt mig :)

Nu är jag gravid igen med nummer 3, har ett bra jobb och bor i drömhuset. Precis som alla andra får man kämpa men det är inte jobbigare än vad man gör det till. 
    www.majbebis08.blogg.se - har bloggat sen dottern var liten och om andra grav, nu om tredje :) 

majbebis08.blogg.se *Bebis BF 220912* Mercedes 080521 & Leon 100131
  • Anonym (lilla jag)

Bara för att människor frågar och försöker se saker och ting ur ett annat perspektiv behöver inte det betyda att det är elaka påhopp. Det kan vara bra att se situationen ur en annan synvinkel också!

TS - Grattis till graviditeten! Det är verkligen jätteroligt att få beskedet om man längtat.
    Jag längtade lika mycket som du när jag var redan 15 år. Ville inget hellre än att skaffa barn med min dåvarande pojkvän som till råga på allt misshandlade mig. Som tur var lämnade han mig och det blev inga barn.
    Hade bara barn i huvudet så jag letade efter en man som jag kunde leva resten av mitt liv med. Hittade honom när jag var 17 år. Vi dejtade ett år, flyttade ihop och blev gravid tre månader efter.

Vid denna tiden hade jag gått ur gymnasiet och hunnit jobba lite. Samtidigt hade jag två vänner som var gravida. De hade inte gått ut gymnasiet än.
    Tack vare lite slit på jobbet hade jag lyckats skrapa ihop en förbaskat bra föräldrarpenning. Min man tjänade ganska bra med pengar och vi hade det riktigt skapligt tillsammans och kunde köpa de vi behövde och lite till.
    Mina två vänner gick det betydligt sämre för. Det största bekymret var att gymnasieutbildningen inte var färdig och att de inte hade en chans att få jobb. De fick lägsta beloppet föräldrarpenning varje månad, vilket inte ens räckte till mat till slut. De fick låna massor av pengar av släkten, De har båda gått på soc och fått alla bidrag man kan tänka sig, tack vare detta slets även deras förhållande sönder och de fick det ännu värre. Det ena har dock lappat ihop sig nu i samband med att barnet blev större och hon lyckades återuppta sina studier. Tyvärr känner de att de aldrig riktigt kommer ha råd med någonstans att bo än den för trånga lägenheten.

Detta skriver jag absolut inte för att vara elak, utan bara för att du ska få en liten funderare.
    Det är alltid bra att tänka efter före!

Själv är jag så otroligt lycklig att jag lyckades ta mig i kragen och hinna gå ur skolan och jobba lite först. För jag var själv precis lika sugen som du!
    Har även gått tre år på högskolan efteråt, och har slitit som ett djur för att klara mig bra! Gråtit, svettats och kämpat varje dag för att få ihop det. Jag ångrar absolut inte mina barn, jag gillade att vara ung mamma på 20 år, men till och med nu tyckte jag att jag gott kunde ha hunnit utbilda mig innan första barnet.
    Det GÅR visst! Men det är sjukt kämpigt och jag har avundats mina kompisar som kunde gå hem, slänga sig på soffan och vila eller plugga på mer bekväma tider än supertidigt på morgonen och sent på kvällen/natten. jag har inte vilat ordentligt på fem år nu med både barn och utbildning. Men det GÅR.. såklart,,!

Jag tycker ändå du ska tänka efter lite!
    Men nu är du redan gravid dock och abort är ju inte roligt heller!
    Men lycka till med allt i alla fall! Jag lovar att jag inte skrev detta för att vara elak. Ville bara ge lite perspektiv på hur livet kan komma att se ut. Själv var jag så otroligt omogen som 20-åring, vilket jag inte ser förrän NU efteråt. Däremot har jag alltid varit en kanonmamma, och det tror jag säkert du kommer bli också!

• Anonym
    Ebba Caroline skrev 2012-07-04 21:52:05 följande:
    Har inget problem. Men du har uppenbarligen nåt problem eftersom du går och trakasserar mig.

Ska bara klargöra att det där missförstod du nog läs om - läs rätt!!!
  • Anonym

Först och främst, grattis TS! Jag blev själv gravid när jag var 15 och tyckte det var underbart! Har också alltid velat bli ungmamma! Livet som mamma är underbart! Har nu en pojk på 3½ och väntar nu mitt andra barn (jag är 19 år)!
    Jag älskar mitt liv som mamma och tänker inte en sek på att jag är yngre än andra mammor, jag umgås mest med äldre som också har barn i min sons ålder och vi delar samma intressen! Det som är tufft, det är surkärringar som klagar på ens ekonomi och blabla! Jag har aldrig behövt leva på soc, jag har arbetat och gått i skolan och det har alltid funnits pengar till kläder och mat på bordet! Det var bara jobbigt i början att lyssna på men man lär sig att stänga av öronen! Tro det eller ej ;)
    Däremot måste jag erkänna att jag ALDRIG skulle rekomendera någon annan i 15 års åldern att skaffa barn! För det är tufft! Absolut ingen dans på rosor och mycket mer ansvar än man kan tro! Jag fick helt enkelt bli vuxen när jag var 15 år! Jag hade ingen mamma eller pappa som gjorde saker åt mig längre utan allt fick jag göra själv! Min sons pappa ville inte vara med i bilden heller, vilket jag förstår i med att han bara var 18 år och ville leva som en 18 åring!
    Men är du glad och nöjd med ditt beslut så tror jag absolut att det kommer gå jättebra för dig! Stå på dig för du kommer få höra mycket skit från andra låångt framöver ;)'
    Lycka till!

• Soolrosen

Grattis! Jag fick barn för 4 månader sen.. Det är det häftigaste jag har varit med om! Vilken lycka! Jag är iofs 24 år men man mognar otroligt mycket under graviditeten och efter förlossningen. Det är som någon trycker på en knapp :) Det kommer gå jätte bra. Det är din kropp ditt beslut.. Och det är inget fel att gå på bidrag en liten tid i sitt liv.. Alla kan hamna i sån situation. Tror de som plötsligt hamnar efter att ha klarat sig själva men måste ta emot bidrag är rätt tacksamma över att det finns hjälp att få. Lyssna inte på alla dessa surkärringar! Pinsamma är ni! Hon bad inte ens om eran åsikt..

• Ebba Caroline

Då käre anonym, får du gå och störa dig på någon annan för mitt liv är ingen fantasi. Jag frågade dig vad du hade för problem. DU frågade då vad MITT probelm var. Mitt svar: Har inget problem. Men du har uppenbarligen nåt problem eftersom du går och trakasserar mig.

Svar på tråden 16 år och GRAVID !