• Anonym (cissi16)

16 år och GRAVID !

Igår fick jag veta att jag är gravid, har inte alls misstänkt det då jag varit stressad ett tag och jag inser nu att mina stresstecken är graviditetstecken ! :D
    Jag är så glad, har alltid viljat bli ung mamma och nu är jag gravid , i vecka 6 !!

Någon mer ?:) 

• Svar på tråden 16 år och GRAVID !
  • Soolrosen
    Ebba Caroline skrev 2012-07-04 22:44:01 följande:
    Du anonym (156), du bodde hemma och hade lägsta fp, klart som fan dina föräldrar hjälpte dig! Kom inte och säg nåt annat!
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!

Haha jaha men om hennes föräldrar ville hjälpa då? Det är ju faktiskt deras barn och barnbarn vi pratar om... Ne det är klart.. Alla ska vara perfekta i Sverige och klara sig själva.. Inget bidrag, ingen förskola, ingen hjälp från föräldrar, ingen barnvakt någon helg för då vill man ju inte ha barn.. Så resonerar så sjukt många här inne. Tagga ner!! Finns det hjälp att få.. Ta den! Jösses!
  • aikidoaasa

Herre gud! Bara barnet och ska själv ta hand om ett barn!?

Svara ärligt på frågorna nedan:

Är det du eller din mamma som kommer att försörja dig och ditt barn?
    Finns fadern med i bilden överhuvud taget?
    Är du klar med skolan och har ett jobb?
    Är du beredd på att dina kompisar inte kommer att ha lust att umgås med dig längre?
    Inser du att du inte kan ha skoj så som du haft tidigare? Nu måste 100% av ditt fokus ligga på att ta hand om ditt barn. Har du det fokuset?
    Har du rätt att själv ta ekonomiska beslut och själv skriva under kontrakt? Hur ska du kunna ta ett sådant ansvar för en liten bebis som du genom att vara förälder SKA kunna ta det ansvaret för?
    Är DU redo att bli förälder?

Jag tror ärligt talat att en 16 åring inte kan ge sanningsengliga "bra" svar på de frågorna. Kan man inte det så är det en faktisk stor indikator till att man inte är redo att bli förälder... även om man rent kroppsligt kan bli med barn. Men om inte psyket finns där så blir alla parter lidande. (dina föräldrar, du och ditt ofödda barn. Vill du verkligen att det ska bli de problemen?)

• Ebba Caroline

Anonym /inlägg 156) påstod att hennes föräldrar inte hjälpt henne, men hon bodde hemma... och vem betalade hyran om inte hennes föräldrar.

Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Anonym

Grattis!! Gud vad roligt för dig :) blev mamma för 2,5 månader sedan då skulle fylla 21 i juni:) har också alltid vela bli en ung mamma så barnet slipper ha gamla föräldrar :) har en rätt ung mamma! Vet att många barn tycker sina föräldrar är gamla, so Min lillebror tillexempel.. Mamma fick han när hon va 39 och han är 8 nu och klagar ;) men lycka till med allt, det kommer bli helt underbart när barnet ploppar ut :) kramar

• Rocket Mania
    mikipiki skrev 2012-07-04 20:16:37 följande:
    Jag blev gravid som 16-åring och fick min son precis när jag fyllt 17. Visserligen har allt gått bra, men det har inte varit en dans på rosor. Jag förstår att du är jätteglad eftersom du har längtat efter detta och velat det, men det finns vissa saker du borde ha i åtanke inför framtiden.

Just nu är det säkert svårt att se längre än till ett spädbarn, men är du verkligen säker på att du vill dela ansvaret för ett litet barn med ditt ex? Ansvaret för det kommande barnet kommer ni att dela tills barnet är så gammalt att det klarar sig själv (i de flesta fall så inträffar det när man är runt 20-21). Du bör tänka på hur svårt det faktiskt kan vara att vara ensamstående förälder. På vissa sätt är det underbart, man får en jättefin relation till sitt barn om man själv har det huvudsakliga ansvaret, men det finns mycket praktiskt som kan krångla och som ofta är väldigt tufft (ännu tuffare om man är ung). Jag hoppas att du har mycket hjälp och stöd omkring dig, för det kommer du att behöva.

Jag tänker inte ifrågasätta din ekonomi eller hur du planerar att försörja dig och barnet, jag vill bara påminna dig att tänka på det och ha en plan. Att ha barn är inte gratis och även om barnbidraget täcker det mesta under spädbarnstiden så växer barnet upp snabbt och barnbidraget blir otillräckligt. 

Det är också väldigt lätt att tänka att man fixar skolan sen och läser på distans, men det många inte tänker på är att det krävs ganska mycket självdisciplin för att klara av det. Det är oftast högre tempo än i skolan då du läser in samma kurser som man i gymnasiet läser in på 3 år, på bara några veckor. Vissa klarar det, andra gör det inte. 

Sedan bör du tänka på om du inte vill något mer med ditt liv. Jag blev oplanerat gravid och många gånger så har jag gråtit över allt jag faktiskt missat medan jag haft fullt upp med att vara mamma. Det finns så mycket att uppleva under gymnasietiden och den eventuella högskoletiden. Går du på komvux kommer du att få se alla dina vänner ta studenten, medan du bara kan se på. Det är en ganska jobbig känsla att stå i publiken och veta att man skulle ha varit en av dom. Visserligen kan man resa när man har barn och ta med sig barnet, men det blir inte riktigt samma upplevelse som om man hade gjort det utan. Ska man resa med ett barn så måste man ofta anpassa sig efter barnets behov. Jag har alltid varit intresserad av historia och vill se och uppleva hela världen samt besöka viktiga historiska platser. Min son hade nog dött av tristess om jag släpat med honom på en resa och utsatt honom för detta. Alltså måste jag istället prioritera att besöka platser som erbjuder saker som han tycker är roligt. Typ djurparker, vattenland och liknande. Det är inte så roligt i längden. Man kan också skjuta fram sina resor, men jag tror att man upplever andra länder annorlunda om man är ung. Man är modigare och lite friare liksom.

Nu blev detta en hel novell, jag vill bara att du ska tänka lite innan du kör på. Jag vet själv hur jobbigt det kan vara och hade inte uppmuntrat någon att skaffa barn i samma ålder som jag gjorde.

Lycka till iallafall. Jag hoppas att allt löser sig till det bästa för alla som är inblandade Glad
  • Kattdamen
    Anonym skrev 2012-07-04 22:53:32 följande:
    Grattis!! Gud vad roligt för dig :) blev mamma för 2,5 månader sedan då skulle fylla 21 i juni:) har också alltid vela bli en ung mamma så barnet slipper ha gamla föräldrar :) har en rätt ung mamma! Vet att många barn tycker sina föräldrar är gamla, so Min lillebror tillexempel.. Mamma fick han när hon va 39 och han är 8 nu och klagar ;) men lycka till med allt, det kommer bli helt underbart när barnet ploppar ut :) kramar
    Fast man behöver inte vara en ung förälder för att barnet ska slippa äldre föräldrar.
    En kopp te, tack.
  • Anonym (my)
    MMMR skrev 2012-07-04 22:49:37 följande:
    Det finns så många att hoppa på som är en "belastning" för samhället, och du väljer en stackars tjej som är överlycklig för att vara gravid, när du dessutom inte har en aning om hur hennes ekonomi ser ut, utan i princip antar i första inlägget att hon ska gå på bidrag. Bara det? Vafan är det?

Och åter igen, då antar jag att du skulle säga ifrån dig föräldrapenning och barnbidrag om du hade/har barn?
    Jag antog inte, i mitt första inlägg så frågade jag. Föräldrapenning och barnbidrag är inte samma summa som försörjningsstöd och ses inte som socialbidrag på samma vis. Men visst, jag skulle kunna leva utan föräldrapenning och barnbidrag, så kan de pengarna gå till människor som lever i nöd istället! 
  • Tealhawk
    mikipiki skrev 2012-07-04 20:16:37 följande:
    Jag blev gravid som 16-åring och fick min son precis när jag fyllt 17. Visserligen har allt gått bra, men det har inte varit en dans på rosor. Jag förstår att du är jätteglad eftersom du har längtat efter detta och velat det, men det finns vissa saker du borde ha i åtanke inför framtiden.

Just nu är det säkert svårt att se längre än till ett spädbarn, men är du verkligen säker på att du vill dela ansvaret för ett litet barn med ditt ex? Ansvaret för det kommande barnet kommer ni att dela tills barnet är så gammalt att det klarar sig själv (i de flesta fall så inträffar det när man är runt 20-21). Du bör tänka på hur svårt det faktiskt kan vara att vara ensamstående förälder. På vissa sätt är det underbart, man får en jättefin relation till sitt barn om man själv har det huvudsakliga ansvaret, men det finns mycket praktiskt som kan krångla och som ofta är väldigt tufft (ännu tuffare om man är ung). Jag hoppas att du har mycket hjälp och stöd omkring dig, för det kommer du att behöva.

Jag tänker inte ifrågasätta din ekonomi eller hur du planerar att försörja dig och barnet, jag vill bara påminna dig att tänka på det och ha en plan. Att ha barn är inte gratis och även om barnbidraget täcker det mesta under spädbarnstiden så växer barnet upp snabbt och barnbidraget blir otillräckligt. 

Det är också väldigt lätt att tänka att man fixar skolan sen och läser på distans, men det många inte tänker på är att det krävs ganska mycket självdisciplin för att klara av det. Det är oftast högre tempo än i skolan då du läser in samma kurser som man i gymnasiet läser in på 3 år, på bara några veckor. Vissa klarar det, andra gör det inte. 

Sedan bör du tänka på om du inte vill något mer med ditt liv. Jag blev oplanerat gravid och många gånger så har jag gråtit över allt jag faktiskt missat medan jag haft fullt upp med att vara mamma. Det finns så mycket att uppleva under gymnasietiden och den eventuella högskoletiden. Går du på komvux kommer du att få se alla dina vänner ta studenten, medan du bara kan se på. Det är en ganska jobbig känsla att stå i publiken och veta att man skulle ha varit en av dom. Visserligen kan man resa när man har barn och ta med sig barnet, men det blir inte riktigt samma upplevelse som om man hade gjort det utan. Ska man resa med ett barn så måste man ofta anpassa sig efter barnets behov. Jag har alltid varit intresserad av historia och vill se och uppleva hela världen samt besöka viktiga historiska platser. Min son hade nog dött av tristess om jag släpat med honom på en resa och utsatt honom för detta. Alltså måste jag istället prioritera att besöka platser som erbjuder saker som han tycker är roligt. Typ djurparker, vattenland och liknande. Det är inte så roligt i längden. Man kan också skjuta fram sina resor, men jag tror att man upplever andra länder annorlunda om man är ung. Man är modigare och lite friare liksom.

Nu blev detta en hel novell, jag vill bara att du ska tänka lite innan du kör på. Jag vet själv hur jobbigt det kan vara och hade inte uppmuntrat någon att skaffa barn i samma ålder som jag gjorde.

Lycka till iallafall. Jag hoppas att allt löser sig till det bästa för alla som är inblandade Glad
    Väldigt bra sammanfattat.
    These are not the droids you're looking for
  • MMMR
    Anonym (my) skrev 2012-07-04 23:00:18 följande:
    Jag antog inte, i mitt första inlägg så frågade jag. Föräldrapenning och barnbidrag är inte samma summa som försörjningsstöd och ses inte som socialbidrag på samma vis. Men visst, jag skulle kunna leva utan föräldrapenning och barnbidrag, så kan de pengarna gå till människor som lever i nöd istället! 
    "Hur ska du försörja dig och barnet? Och snälla du sig inte "bidrag". Samhället behöver inte mer bidragstagande."

Jag tog det som att du antog att hon skulle leva på bidrag med ungen. 
    Föräldrapenning kan mycket väl ligga på samma summa som ett socialbidrag. Och nej, det ses inte som socialbidrag för det är inte det. Men oavsett så är det skattepengar som föräldrarna lever på, när dom egentligen skulle kunna planera sitt barn så dom skulle hinna jobba ihop pengarna. Något sånt eller?

I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • Anonym (herregud)
    MMMR skrev 2012-07-04 22:49:37 följande:
    Och åter igen, då antar jag att du skulle säga ifrån dig föräldrapenning och barnbidrag om du hade/har barn?

Men det är ju fortfarande skillnad på en person som har jobbat och en där navelsträngen knappt är färdigklippt. Jag som har jobbat och betalat skatt och allt annat, då har ju jag "gjort mig förtjänt av" föräldrapenningen (hoppas du är såpass normalbegåvad att du förstår hur jag menar) och kan vara mammaledig med gott samvete, för att sedan gå tillbaka till mitt jobb och tjäna mina pengar. Barnbidraget anser jag fortfarande ska vara till barnen, just därför sparar jag varenda öre av barnbidragen så mitt barn kan använda dessa pengar i framtiden till tex körkort.  Alla har inte ekonomisk möjlighet att göra så och då ska ju pengarna självklart användas till att barnen ska få mat på bordet och tak över huvudet. Men jag ser också föräldrar som låter ungarna gå i skitiga kläder och trasiga skor så dom kan röka och dricka upp hela barnbidraget, finns alla typer.

Men en ung mamma som knappt är torr bakom öronen själv, som sätter ett barn till världen och sen förväntar sig att soc och skattepengar och fan hans mormor ska bekosta allting? Nej, det är jag inte mycket för. När man inte ens ekonomiskt kan försörja sig själv (känner att jag bara halkat in på ekonomin nu, va fan..), ska man då verkligen sätta en unge till den världen också? Nej, jag tycker det är fel, att förvänta sig att andra ska betala för det.

Och någon tog upp det där med att "bidrag kanske inte är så dumt ändå om du blir av med jobbet". Men då har man ju jobbat och "gjort sig förtjänt av det" (återigen, en normalbegåvad person förstår hur jag menar), och förhoppningsvis söker väl personen jobb och behöver inte gå på bidrag så länge. Sen när personen har fått jobb igen så betalar denne skatt och "betalar tillbaka".

Med tanke på att fler och fler går hemma med bidrag istället för att arbeta (iallafall här där jag bor) så är jag förvånad över att Sverige inte står stilla.
Svar på tråden 16 år och GRAVID !