MMMR skrev 2012-07-04 22:49:37 följande:
Och åter igen, då antar jag att du skulle säga ifrån dig föräldrapenning och barnbidrag om du hade/har barn?
Men det är ju fortfarande skillnad på en person som har jobbat och en där navelsträngen knappt är färdigklippt. Jag som har jobbat och betalat skatt och allt annat, då har ju jag "gjort mig förtjänt av" föräldrapenningen (hoppas du är såpass normalbegåvad att du förstår hur jag menar) och kan vara mammaledig med gott samvete, för att sedan gå tillbaka till mitt jobb och tjäna mina pengar.
Barnbidraget anser jag fortfarande ska vara till
barnen, just därför sparar jag varenda öre av barnbidragen så mitt barn kan använda dessa pengar i framtiden till tex körkort. Alla har inte ekonomisk möjlighet att göra så och då ska ju pengarna självklart användas till att barnen ska få mat på bordet och tak över huvudet. Men jag ser också föräldrar som låter ungarna gå i skitiga kläder och trasiga skor så dom kan röka och dricka upp hela barnbidraget, finns alla typer.
Men en ung mamma som knappt är torr bakom öronen själv, som sätter ett barn till världen och sen förväntar sig att soc och skattepengar och fan hans mormor ska bekosta allting? Nej, det är jag inte mycket för. När man inte ens ekonomiskt kan försörja sig själv (känner att jag bara halkat in på ekonomin nu, va fan..), ska man då verkligen sätta en unge till den världen också? Nej, jag tycker det är fel, att förvänta sig att andra ska betala för det.
Och någon tog upp det där med att "bidrag kanske inte är så dumt ändå om du blir av med jobbet". Men då har man ju jobbat och "gjort sig förtjänt av det" (återigen, en normalbegåvad person förstår hur jag menar), och förhoppningsvis söker väl personen jobb och behöver inte gå på bidrag så länge. Sen när personen har fått jobb igen så betalar denne skatt och "betalar tillbaka".
Med tanke på att fler och fler går hemma med bidrag istället för att arbeta (iallafall här där jag bor) så är jag förvånad över att Sverige inte står stilla.