• Anonym (cissi16)

16 år och GRAVID !

Igår fick jag veta att jag är gravid, har inte alls misstänkt det då jag varit stressad ett tag och jag inser nu att mina stresstecken är graviditetstecken ! :D
    Jag är så glad, har alltid viljat bli ung mamma och nu är jag gravid , i vecka 6 !!

Någon mer ?:) 

• Svar på tråden 16 år och GRAVID !
  • TeamCaz
    Kattdamen skrev 2012-07-04 22:57:00 följande:
    Fast man behöver inte vara en ung förälder för att barnet ska slippa äldre föräldrar.

Man behöver inte vara äldre föräldrar för att barnet ska slippa unga föräldrar heller.
    Jag Älskar Min Fina Familj
  • TeamCaz
    Rocket Mania skrev 2012-07-04 22:45:13 följande:
    Eh, fast inte har du fixat det? Du har ju fortfarande vare sig inkomst eller jobb och klarar inte av att ta hand om barnet du redan har? Förstår inte riktigt hur din historia skulle vara något slags bevis på att det kan gå bra?

Glömde svara på att jo - jag klart visst det att ta hand om honom. Att jag inte har ett jobb har ju inget med min son att göra. Han får allt han behöver ändå - precis som grann-barnen vars föräldrar har jobb.
    Jag Älskar Min Fina Familj
  • Anonym
    MMMR skrev 2012-07-04 22:06:41 följande:
    Så om någon som har jobb skaffar barn och sedan blir av med jobbet. Vad säger att den personen ifråga skulle få ett nytt jobb? 
    Man kanske ska börja tänka så. "Bara att sälja bilen och säga upp lägenheten. Jag struntar i att skaffa fler barn också. Jag kanske blir av med jobbet!"
    Det är mycket större chans att man får ett nytt jobb om man har utbildning och ordentlig arbetslivserfarenhet än om man som TS inte ens gått ut gymnasiet. 
  • Anonym
    Anonym (cissi16) skrev 2012-07-04 14:50:53 följande:
    Nej på helgerna och lov, men finns faktiskt äldre utan jobb som fått barn

Jo, och det bevisar ju bara att det finns äldre som inte tar ordentlig ansvar... Hur som helst, några frågetecken. Du är ju säkerligen inte fastanställd när du jobbar på helger och lov, så tror du att du kommer få ha kvar det jobbet, eller kunna återkomma dit, efter din föräldraledighet på ungefär ett år? Var ska du och barnet bo? Och innan du rusar iväg och kanske fixar ett eget boende, fundera över hur du ska ha råd med det om ca 2 år, när du är 18, studerar på gymnasienivå och soc inte lägger två strån i kors eftersom det är dina föräldrar som är försörjningsskyldiga. Ditt studiemedel, barnets barnbidrag och underhåll, samt bostadsbidrag räcker inte så långt då. Hur ska du ordna skolgången? (Mitt tips är att du gör så mycket du bara kan den närmaste tiden, gärna extra kurser om möjligt. Tro mig, det kan bli svårare än du tror att fixa skolgången med ett småbarn). Det här säger jag inte för att vara elak, utan för att det här är saker som du nu på allvar måste fundera kring och planera inför! Jag är inte avundsjuk på dig för fem öre, jag är 30+ och har barn, och är väldigt nöjd med att jag skaffade dem när jag hade ett ordnat liv så att inte hela deras barndom försvann in i en dimma av måsten kring skolgång, pengar och liknande...
  • Anonym (HMM)

Jag har så svårt att förstå varför en så ung tjej som dig TS BEHÅLLER BARNET! Du är ett barn fortfarande och det är ett stort ansvar. Det e du som ska ta hand om detta barn och när det inte e roligt längre så e det fortfarande du som ska ta hand om barnet! Tycker du ska ta dig en funderare om du verkligen ska behålla detta barnet! min fråga e vill din kille med ha barn nu??

• Soolrosen
    Ebba Caroline skrev 2012-07-04 22:52:25 följande:
    Anonym /inlägg 156) påstod att hennes föräldrar inte hjälpt henne, men hon bodde hemma... och vem betalade hyran om inte hennes föräldrar.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!

Ja men gissa.. Hennes föräldrar är fortfarande försörjningsskyldiga till henne ditt... Såklart de betalar boendet.. Jösses
  • Soolrosen
    Anonym (my) skrev 2012-07-04 23:00:18 följande:
    Jag antog inte, i mitt första inlägg så frågade jag. Föräldrapenning och barnbidrag är inte samma summa som försörjningsstöd och ses inte som socialbidrag på samma vis. Men visst, jag skulle kunna leva utan föräldrapenning och barnbidrag, så kan de pengarna gå till människor som lever i nöd istället! 

Okey men då tycker jag du ska skänka dom pengarna varje månad till behövande istället.. Börja på en gång :)
  • Soolrosen
    Anonym (herregud) skrev 2012-07-04 23:24:32 följande:
    Men det är ju fortfarande skillnad på en person som har jobbat och en där navelsträngen knappt är färdigklippt. Jag som har jobbat och betalat skatt och allt annat, då har ju jag "gjort mig förtjänt av" föräldrapenningen (hoppas du är såpass normalbegåvad att du förstår hur jag menar) och kan vara mammaledig med gott samvete, för att sedan gå tillbaka till mitt jobb och tjäna mina pengar. Barnbidraget anser jag fortfarande ska vara till barnen, just därför sparar jag varenda öre av barnbidragen så mitt barn kan använda dessa pengar i framtiden till tex körkort.  Alla har inte ekonomisk möjlighet att göra så och då ska ju pengarna självklart användas till att barnen ska få mat på bordet och tak över huvudet. Men jag ser också föräldrar som låter ungarna gå i skitiga kläder och trasiga skor så dom kan röka och dricka upp hela barnbidraget, finns alla typer. Men en ung mamma som knappt är torr bakom öronen själv, som sätter ett barn till världen och sen förväntar sig att soc och skattepengar och fan hans mormor ska bekosta allting? Nej, det är jag inte mycket för. När man inte ens ekonomiskt kan försörja sig själv (känner att jag bara halkat in på ekonomin nu, va fan..), ska man då verkligen sätta en unge till den världen också? Nej, jag tycker det är fel, att förvänta sig att andra ska betala för det. Och någon tog upp det där med att "bidrag kanske inte är så dumt ändå om du blir av med jobbet". Men då har man ju jobbat och "gjort sig förtjänt av det" (återigen, en normalbegåvad person förstår hur jag menar), och förhoppningsvis söker väl personen jobb och behöver inte gå på bidrag så länge. Sen när personen har fått jobb igen så betalar denne skatt och "betalar tillbaka". Med tanke på att fler och fler går hemma med bidrag istället för att arbeta (iallafall här där jag bor) så är jag förvånad över att Sverige inte står stilla.

Va? Jag tycker du ska ge bidraget till de som behöver det i stället! Jag vill så inte behöva betala ditt barns körkort!! Usch! Haha.. Seriöst skärp dig! Flytta til ett annat land om du tycker det är så jobbigt!
  • Peggys

Det är en sak jag funderat kring när det gäller föräldrar under 18 år.. Man är ju inte myndig och får inte skriva på papper å sånt skälv utan ens vårdnadshavare, får man då skriva på papper för sitt barn när man är under 18?
    Det är bara nått jag funderat på, inget illa menat utan är bara nyfiken

• Anonym (mia)
    Peggys skrev 2012-07-05 09:35:53 följande:
    Det är en sak jag funderat kring när det gäller föräldrar under 18 år.. Man är ju inte myndig och får inte skriva på papper å sånt skälv utan ens vårdnadshavare, får man då skriva på papper för sitt barn när man är under 18?
    Det är bara nått jag funderat på, inget illa menat utan är bara nyfiken
    Ja de får man.Du är förmyndare till ditt eget barn trots du sj inte blivit myndig.
    Lagen för att få ha sex går vid 15 år.Sen om man är mogen för sex lr inte är en annan sak.
Svar på tråden 16 år och GRAVID !