• Anonym (cissi16)

16 år och GRAVID !

Igår fick jag veta att jag är gravid, har inte alls misstänkt det då jag varit stressad ett tag och jag inser nu att mina stresstecken är graviditetstecken ! :D
    Jag är så glad, har alltid viljat bli ung mamma och nu är jag gravid , i vecka 6 !!

Någon mer ?:) 

• Svar på tråden 16 år och GRAVID !
  • 1978

Grattis och lycka till!
    Jag är mamma sedan ett år tillbaka och skulle vilja ge dig ett råd på vägen, utifrån min egen erfarenhet.
    -Var inte rädd för att be om hjälp, från familj, vänner och sjukvård etc. Hjälp är underbart att få, i synnerhet när man fått barn, oavsett om man är 16 som du, eller dubbelt så gammal, som jag.
    Känn inte att du måste bevisa något bara för att du är en ovanligt ung förälder. Även vi gamla behöver hjälp med föräldraskapet ibland!

• Anonym (herregud)
    Drucilla skrev 2012-07-04 18:36:09 följande:
    Visst 16 är väl ungt  för att få barn men om man jämför era inlägg så verkar han betydligt mer mogen än du..

"Era inlägg" ? Jag har skrivit ETT innan, detta är mitt andra i denna tråd. 

Jag tvivlar på att han är mer  mogen än vad jag är. Då hade han från början inte påstått att en 16-åring inte är ett barn. En 16-åring är ett barn. Men då är det tydligen helt okej att skaffa barn, men att skriva på abonnemang för en mobil det får man inte -hur sjukt är det egentligen? ett barn är ju liksom liiiiiite mer ansvar än ett abonnemang.. 
  • MammaEmelie91
    Anonym (herregud) skrev 2012-07-04 20:52:16 följande:
    "Era inlägg" ? Jag har skrivit ETT innan, detta är mitt andra i denna tråd. 

Jag tvivlar på att han är mer  mogen än vad jag är. Då hade han från början inte påstått att en 16-åring inte är ett barn. En 16-åring är ett barn. Men då är det tydligen helt okej att skaffa barn, men att skriva på abonnemang för en mobil det får man inte -hur sjukt är det egentligen? ett barn är ju liksom liiiiiite mer ansvar än ett abonnemang.. 
    Och beslutet om att behålla ett barn eller ej handlar ju liksom liiiiiite mer än om ens kropp ;)
    mammatillebbaa.blogg.se - 20år och snart TRE-trebarnsmamma!!
  • Anonym

Ah just det lillasyster var 14 då hon fick barn.....hon har hittils inte ångrat barnet som nu är 16. TS jag tycker det är rätt coolt, ta det lilla lugna bara. Lycka till i livet.

• Ebba Caroline

Jag var 16 när jag fick mina söner (dock bara ena som överlevde förlossningen ) och jag ångrar mig. Eller jag ångrar inte mina barn men jag ångrar att jag fick de så tidigt. Det var absolut ingen dans på rosor, många tuffa nätter och dagar. Jag gick gymnasiet distans första året och sedan på internat där jag bodde med min son. Är nu 29 och har fått ytterligare två barn för 1,5 år sedan.

Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Anonym (man med klös)

Ptja jag tror att tråden är trolltråd bara för att reta er kärringar. Men för övrigt sa hon att hon har en stor och hjälpsam familj bakom sig. Fixar familjen gladeligen massa cash och stöd och hjälp så varför inte snälla surtanter?

• Anonym (herregud)
    MammaEmelie91 skrev 2012-07-04 20:54:47 följande:
    Och beslutet om att behålla ett barn eller ej handlar ju liksom liiiiiite mer än om ens kropp ;)

Har jag skrivit något om hennes kropp? Nej. En 16-åring som blir gravid är ju uppenbarligen fysiskt redo för det, eller hur? Men bara för att man har fått sin första ägglossning betyder inte det att man ska gå och direkt börja klämma ut ungar.  

Som jag skrev i mitt första inlägg, jag tycker inte om att mina skattepengar ska gå till något barn så att dennes unge kan få torra blöjor på sig. Det och allt annat ett barn behöver och ska ha, det ska man som förälder ha råd att köpa själv, genom att ha jobb och stabil ekonomi när man skaffar barn. En 16-åring har precis gått ur grundskolan, eller första året på gymnasiet.

Hade min unge kommit hem och sagt "morsan jag är på smällen" hade jag nog mest känt att jag misslyckats med uppfostran. Barn ska inte skaffa barn
  • MammaEmelie91
    Anonym (herregud) skrev 2012-07-04 21:11:18 följande:
    Har jag skrivit något om hennes kropp? Nej. En 16-åring som blir gravid är ju uppenbarligen fysiskt redo för det, eller hur? Men bara för att man har fått sin första ägglossning betyder inte det att man ska gå och direkt börja klämma ut ungar.  

Som jag skrev i mitt första inlägg, jag tycker inte om att mina skattepengar ska gå till något barn så att dennes unge kan få torra blöjor på sig. Det och allt annat ett barn behöver och ska ha, det ska man som förälder ha råd att köpa själv, genom att ha jobb och stabil ekonomi när man skaffar barn. En 16-åring har precis gått ur grundskolan, eller första året på gymnasiet.

Hade min unge kommit hem och sagt "morsan jag är på smällen" hade jag nog mest känt att jag misslyckats med uppfostran. Barn ska inte skaffa barn! 
    Men oavsett om personen ifråga är 16, 26 eller 36 så går ju dina skattepengar till barnbidrag, right? Det går ju inte komma undan. Dessutom så lär ju TS få ett jobb så småningom och betala skatt så på så sätt så går det på ett ut.
    mammatillebbaa.blogg.se - 20år och snart TRE-trebarnsmamma!!
  • Anonym

Det är inte alls säkert att ts öht får ett jobb.

• MMMR

Ts jag tycker att du ska bortse från alla som är negativa här inne. Det finns ingenting som säger att man har sämre förutsättningar eller blir en sämre förälder för att man är ung. 
    Stå på dig och stort lycka till. Och grattis såklart =) 

I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
Svar på tråden 16 år och GRAVID !