• Anonym (cissi16)

16 år och GRAVID !

Igår fick jag veta att jag är gravid, har inte alls misstänkt det då jag varit stressad ett tag och jag inser nu att mina stresstecken är graviditetstecken ! :D
    Jag är så glad, har alltid viljat bli ung mamma och nu är jag gravid , i vecka 6 !!

Någon mer ?:) 

• Svar på tråden 16 år och GRAVID !
  • EJai

Jag fick mitt första barn som 20 år. Hade jag vetat att jag minst hade haft 5 år till av ungdom så hade jag tagit detta och planerat barn vid senare ålder. Jag har alltid velat bli ung mamma och så men har i efterhand saknat att jag inte levde ut min ungdom som man bara får upppleva en gång. Ett barn ger massor men för att man själv skall orka ge massor så tror jag på i efterhand att man behöver dessa åren upp till 25 å bara leva på å göra olika saker som gör att man utvevklas som människa. Man får ett liv å då kanske man skall planera det bättre än att stressa med barn. Men nu e du gravid å då får man se med sina egna ögon där efter vad man tror ger än mest.. Vad säger den blivande pappan som kommer bli underhålls skyldig resten av livet om ni inte kommer leva ihop? Vad tycker dina föräldrar om att bli morföräldrar åt en som med stor sannorlikhet bor hemma. Vet inte vart i sverige du bor men vad har du tänkt bo vem skall stå för vad allt kommer kosta, egen lgh e inget alla erbjuds i din unga ålder.

• Anonym (Parasit)

Ok ojojoj ännu en sådan där bidragsmänniska. Nice. Stackars barn. Om dig är det inte synd om fin lilla parasit. Ta tag om ditt liv innan du sättet andra till det!!!

• Anonym (Drömmer)

Grattis och lycka till! Jag drömmer själv om att få barn ung och tvivlar inte en sekund på att du inte skulle klara det. Man klarar allt bara man vill! Men allt är nog ingen dans på rosor^^

• MMMR
    Anonym (herregud) skrev 2012-07-04 23:24:32 följande:
    Men det är ju fortfarande skillnad på en person som har jobbat och en där navelsträngen knappt är färdigklippt. Jag som har jobbat och betalat skatt och allt annat, då har ju jag "gjort mig förtjänt av" föräldrapenningen (hoppas du är såpass normalbegåvad att du förstår hur jag menar) och kan vara mammaledig med gott samvete, för att sedan gå tillbaka till mitt jobb och tjäna mina pengar. Barnbidraget anser jag fortfarande ska vara till barnen, just därför sparar jag varenda öre av barnbidragen så mitt barn kan använda dessa pengar i framtiden till tex körkort.  Alla har inte ekonomisk möjlighet att göra så och då ska ju pengarna självklart användas till att barnen ska få mat på bordet och tak över huvudet. Men jag ser också föräldrar som låter ungarna gå i skitiga kläder och trasiga skor så dom kan röka och dricka upp hela barnbidraget, finns alla typer.

Men en ung mamma som knappt är torr bakom öronen själv, som sätter ett barn till världen och sen förväntar sig att soc och skattepengar och fan hans mormor ska bekosta allting? Nej, det är jag inte mycket för. När man inte ens ekonomiskt kan försörja sig själv (känner att jag bara halkat in på ekonomin nu, va fan..), ska man då verkligen sätta en unge till den världen också? Nej, jag tycker det är fel, att förvänta sig att andra ska betala för det.

Och någon tog upp det där med att "bidrag kanske inte är så dumt ändå om du blir av med jobbet". Men då har man ju jobbat och "gjort sig förtjänt av det" (återigen, en normalbegåvad person förstår hur jag menar), och förhoppningsvis söker väl personen jobb och behöver inte gå på bidrag så länge. Sen när personen har fått jobb igen så betalar denne skatt och "betalar tillbaka".

Med tanke på att fler och fler går hemma med bidrag istället för att arbeta (iallafall här där jag bor) så är jag förvånad över att Sverige inte står stilla.
    Jag håller med dig på första punkten, och inte för att tillfredställa dig något sätt.
    Jag menade principen, bidrag som bidrag. 

För det första så undrar jag om TS ens har bekräftat att hon inte är ekonomiskt kapabel att försörja sig själv? 
    Nej, det har hon ju inte gjort.

Och för det andra så har TS inte ens BETT om några åsikter kring hennes val, utan skapade tråden i syfte att få kontakt med andra unga föräldrar. 

Vad är det ni inte fattar?
    I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • 3 barns mamma84

Tack familjeliv för en underhållande kväll
    Vi har alltså em lycklig 16 åring som e gravid ska vi göra vågen  ??? 

• KiaL

Är mest nyfiken på varför du alltid velat bli en ung mamma??
    Var finns fördelarna med det?
    Vad är det roliga med att ha barn innan man ens avslutat sina studier?

Det är inte en dans på rosor att ha barn, det är inte någon liten docka du ska få som du kan lägga åt sidan när du vill/ska plugga.
    Det går men är inte lätt att plugga när man har barn.

Nåja det är ditt val och kan gå bra...Jag är glad att jag inte gjorde samma dumhet i alla fall..(var också så sugen på barn i den åldern men hade vett nog att vänta tills jag var redo.)          

• Anonym (ironi)

En till tråd där det bara är tillåtet att jubla över att ett barn ska ha barn.. Super! Skit i utbildning och att kunna försörja dig! Det ordnar sig alltid - det finns ju soc! En liten bebis behöver ju inte så mycket, tänk för allt i världen inte längre än så! Patetiskt!!!

• Anonym

Jag var också 16 när jag blev gravid.  Jag förespråkar inte tonårsgraviditeter då jag genomgått en själv och har sett baksidan av allt puttinuttigullligull.

Hela vintern när jag var 17 var jag så nere och deprimerad för jag skulle bli av med mina bästa år genom att sitta hemma med en bebis . Man är fortfarande ett barn själv.

Han är idag 7 år och givetvis älskar jag honom och är så glad att han finns. Men jag skulle väntat.

Ska du behålla barnet, ts, så se till att ha ett ordentligt nätvärk av vänner och familj för man behöver det 

• TeamCaz
    Rocket Mania skrev 2012-07-04 22:45:13 följande:
    Eh, fast inte har du fixat det? Du har ju fortfarande vare sig inkomst eller jobb och klarar inte av att ta hand om barnet du redan har? Förstår inte riktigt hur din historia skulle vara något slags bevis på att det kan gå bra?

Hur menar du nu? Klart jag har klarat det. Jag mår bra, mitt barn mår bra. Vi har allt vi behöver - ett fint hem, mat i magen varje dag, rena kläder varje dag, vi hittar på saker hela tiden m.m. - för mig räcker det för att ha ett bra liv. Min son är nöjd med livet. Jag har lyckats riktigt bra med honom Vi har det hur bra som helst, som vilken annan familj med jobb. O nej - jag har inte bidrag. Vi klarar oss bra utan

Vi är inte rika på pengar, men vi är rika på kärlek o det är det som är det viktiga i livet.
    Jag Älskar Min Fina Familj
Svar på tråden 16 år och GRAVID !