• Anonym (cissi16)

16 år och GRAVID !

Igår fick jag veta att jag är gravid, har inte alls misstänkt det då jag varit stressad ett tag och jag inser nu att mina stresstecken är graviditetstecken ! :D
    Jag är så glad, har alltid viljat bli ung mamma och nu är jag gravid , i vecka 6 !!

Någon mer ?:) 

• Svar på tråden 16 år och GRAVID !
  • Anonym (Tror på dig)

Min mormor var 16 när hon födde min mamma. Hon klarade både grundskola och gymnasium och är gift med en ny man och har en stabil ekonomi idag. Det var inte lätt men hon klarade alla försommar i samhället på sin tid och kämpade för min mamma och det är jag tacksam för för annars hade ju jag inte varit här. Grattis till graviditeten och bry dig inte om alla gnällspikar som klagar... Du lär nig få höra tillräckligt med skit från vissa människor omkring dig ändå. Lycka till med allt jag tror du kommer fixa det här.

• mbjorken

Grattis! väntar också barn o går in i v.30 nästa vecka, kan lova dig att tiden kommer gå fort! :D

• milizza
    principessan skrev 2012-07-04 16:37:41 följande:
    Stackars ditt barn.
    Vadårå?

Jag fick min äldsta dotter när jag var som TS..min ålder har aldrig vart ett problem!

Nu är min dotter 14 år.....skulle hon komma och säga att hon var gravid skulle jag säga grattis. Men gråta inuti och dra mitt hår. För det bästa är om man har en stabil grund och en bra ekonomi. Men blir man gravid och väljer att behålla det vid en ung ålder så får man det mycket jobbigare som mamma.

Grattis TS .. hoppas allt går bra         
  • GossipGirl
    Anonym (Neg/pos) skrev 2012-07-04 19:00:51 följande:
    Vill bara påpeka att bara för att man blir gravid betyder det inte att man får ett barn. Du är bara i vecka 6 och löper fortfarande risk för missfall. Du kan få missfall långt in om inte ett dödfött barn. Eller ett sjukt barn och det kräver väldigt mycket.

Jag vet jag var 16 mitt barn är rullstols bunden resten av livet. Han förstår mig men han kan inte prata. Han skrattar inte som oss. Han ska bytas blöja på m.m. Han är 8 år idag.

Men Grattis vettja. Jag älskar mitt barn men hade jag inte haft föreldrar hade jag aldrig stått ut utan deras hjälp.

Sådär kan du ju inte skriva! Vilket jävla inlägg.
  • babyväntar

Grattis! Hoppas allt går vägen nu då Är också ung blivande mamma men 19år och ska få barn i augusti. Om det är det här du verkligen vill så kommer du klara det! Det är så många andra unga som klara de och du vill ju verkligen så då går det

• Nelliepop

Jag var precis fyllda 17 när jag fick mitt första barn.. Han är idag snart 16 år... Jag har klarat det utmärkt..

Grattis till bebisen 

• Anonym (Men VA?!)
    Vill bara påpeka att bara för att man blir gravid betyder det inte att man får ett barn. Du är bara i vecka 6 och löper fortfarande risk för missfall. Du kan få missfall långt in om inte ett dödfött barn. Eller ett sjukt barn och det kräver väldigt mycket.

Jag vet jag var 16 mitt barn är rullstols bunden resten av livet. Han förstår mig men han kan inte prata. Han skrattar inte som oss. Han ska bytas blöja på m.m. Han är 8 år idag.

Men Grattis vettja. Jag älskar mitt barn men hade jag inte haft föreldrar hade jag aldrig stått ut utan deras hjälp.
    Är du en smula från vettet!? Hur kan du skriva så till ngn som är gravid? 
  • EightySix

Och jag vill påpeka att man inte skriver såna där saker!!! Fy fan vad dåligt!

Tror du hon är dum i huvudet och inte vet alla risker och att missfallsrisken är hög innan v 12? BARA för att hon är 16?!
    Såna inlägg skulle inte ens få kkomma med i en sån här tråd!

Snälla TS! Ignorera den här personens inlägg....
  • mikipiki

Jag blev gravid som 16-åring och fick min son precis när jag fyllt 17. Visserligen har allt gått bra, men det har inte varit en dans på rosor. Jag förstår att du är jätteglad eftersom du har längtat efter detta och velat det, men det finns vissa saker du borde ha i åtanke inför framtiden.

Just nu är det säkert svårt att se längre än till ett spädbarn, men är du verkligen säker på att du vill dela ansvaret för ett litet barn med ditt ex? Ansvaret för det kommande barnet kommer ni att dela tills barnet är så gammalt att det klarar sig själv (i de flesta fall så inträffar det när man är runt 20-21). Du bör tänka på hur svårt det faktiskt kan vara att vara ensamstående förälder. På vissa sätt är det underbart, man får en jättefin relation till sitt barn om man själv har det huvudsakliga ansvaret, men det finns mycket praktiskt som kan krångla och som ofta är väldigt tufft (ännu tuffare om man är ung). Jag hoppas att du har mycket hjälp och stöd omkring dig, för det kommer du att behöva.

Jag tänker inte ifrågasätta din ekonomi eller hur du planerar att försörja dig och barnet, jag vill bara påminna dig att tänka på det och ha en plan. Att ha barn är inte gratis och även om barnbidraget täcker det mesta under spädbarnstiden så växer barnet upp snabbt och barnbidraget blir otillräckligt. 

Det är också väldigt lätt att tänka att man fixar skolan sen och läser på distans, men det många inte tänker på är att det krävs ganska mycket självdisciplin för att klara av det. Det är oftast högre tempo än i skolan då du läser in samma kurser som man i gymnasiet läser in på 3 år, på bara några veckor. Vissa klarar det, andra gör det inte. 

Sedan bör du tänka på om du inte vill något mer med ditt liv. Jag blev oplanerat gravid och många gånger så har jag gråtit över allt jag faktiskt missat medan jag haft fullt upp med att vara mamma. Det finns så mycket att uppleva under gymnasietiden och den eventuella högskoletiden. Går du på komvux kommer du att få se alla dina vänner ta studenten, medan du bara kan se på. Det är en ganska jobbig känsla att stå i publiken och veta att man skulle ha varit en av dom. Visserligen kan man resa när man har barn och ta med sig barnet, men det blir inte riktigt samma upplevelse som om man hade gjort det utan. Ska man resa med ett barn så måste man ofta anpassa sig efter barnets behov. Jag har alltid varit intresserad av historia och vill se och uppleva hela världen samt besöka viktiga historiska platser. Min son hade nog dött av tristess om jag släpat med honom på en resa och utsatt honom för detta. Alltså måste jag istället prioritera att besöka platser som erbjuder saker som han tycker är roligt. Typ djurparker, vattenland och liknande. Det är inte så roligt i längden. Man kan också skjuta fram sina resor, men jag tror att man upplever andra länder annorlunda om man är ung. Man är modigare och lite friare liksom.

Nu blev detta en hel novell, jag vill bara att du ska tänka lite innan du kör på. Jag vet själv hur jobbigt det kan vara och hade inte uppmuntrat någon att skaffa barn i samma ålder som jag gjorde.

Lycka till iallafall. Jag hoppas att allt löser sig till det bästa för alla som är inblandade Glad

Svar på tråden 16 år och GRAVID !