• Anonym (cissi16)

16 år och GRAVID !

Igår fick jag veta att jag är gravid, har inte alls misstänkt det då jag varit stressad ett tag och jag inser nu att mina stresstecken är graviditetstecken ! :D
    Jag är så glad, har alltid viljat bli ung mamma och nu är jag gravid , i vecka 6 !!

Någon mer ?:) 

• Svar på tråden 16 år och GRAVID !
  • Anonym (.....)
    Anonym skrev 2012-07-05 12:51:15 följande:
    Flickan är inte myndig så naturligtvis är det hennes föräldrar som betalar boende osv. Men hon får också FP. Måste alla planera sina liv efter svenssonmallen?

Sen när blev det "Svenssonmall" att kunna försörja sig innan man skaffar barn? Tror det är så i de flesta länder...
  • Naniismamma

Hej :). Grattis så jätte mycket !!.. jag vart själv gravid när jag var 16 år och min dotter föddes månaden efter jag fyllde 17.. idag är jag 20 o är gravid o denna kommer födas 1 månad efter jag fyllt 21 hehe :)

Jag och min dotter klarade oss utmärkt på pengarna vi fick men de vart antagligen för att jag bodde hemma först.. men hemma fick jag betala all min egna mat själv och såklart allt till min lilla flicka.

jag fick mellan 4200-4500kr i föräldrapenning var olika vissa månader.. sedan fick jag 1050 i barnbidrag och 1273kr i underhåll.. jag ansökte om underhåll då jag var ensamstående när hon föddes.

alltså hade jag en summa på mellan 6500-6800kr varje månad och om man tänker ordentligt så klarar man av det galant.

Känner många som hyrt en liten 2a med samma ekonomi som mig och betalat 2500-3000kr i månaden i varmhyra o sedan haft ca 3500 kr kvar som ska räcka till alla andra nödvändigheter för först o främst barnet sedan än själv. och dom har sagt att de är inget svårt men är inte roligt att inte kunna unna sig själv saker men de beror ju helt på vad för person man är.

Hoppas allt går bra för dig :).. Vart bor du någonstans?

• Anonym (Grattis!)
    elitae skrev 2012-07-05 12:52:26 följande:
    Jag förstår inte varför man ska jämföra 16år med 40år. När har gått ut gymnasiet o fått ihop sitt liv, då kan man skaffa barn, man måste inte vänta tills man är 40 bara för man inte skaffa vid 16år.
    Därför att många av de som klagar på att tonåringar blir föräldrar är kvinnor som är runt 30-40, och vid den åldern är det vanligt att man börja få problem på den fronten. Nu behöver ju inte alla vara det. Men många som är 16 är bra mycket mognare och mer redo för barn än någon som är runt 30. Varför ska alla störa sig på en siffra? Kan man inte glädjas för varandra istället för att dra upp att hon nu kommer leva på bidrag resten av livet? Utbildning kan man skaffa sig även när man har barn. Och so what om hon bor hos sina föräldrar, det skulle hon väll antagligen gjort oavsett om hon blivit gravid. Finns värre exempel på de som "lever på bidrag" än en mamma som behöver det till sig och sitt barn. 
  • elitae
    eMund skrev 2012-07-05 12:58:41 följande:
    Kanske för att ska man plugga klart och jobba lite börjar man närma sig 40. Dvs om man ser gymnasiet som en grundutbildning och högskolan som yrkesutbildningen.
    Det finns många som är klara med sin utbildning när dom är runt 23år... O vissa har jobb därefter också, så att man är klar o har jobb först vid 40år är skitsnack... Skaffa barn är inget man bara gör för att det är mysigt o man lääängtar så himla mycket. Ett barn kräver mer än en 16åring oftast inser, tänker inte sitta o jämföra 16åringar med 30åringar osv, för sådant håller inte. TS är 16 år, finns ingen anledning att jämföra henne med en 20, 30 eller 40åring osv
  • Anonym (Grattis!)
    Mandiisen skrev 2012-07-05 12:56:59 följande:
    -->HELLRE<--
    eller du kanske inte såg att hon/han skrev det ord ;)
    Man måste inte skaffa barn när man är 40 men hon/han skrev som sagt -->hellre<--
  • elitae
    Anonym (Grattis!) skrev 2012-07-05 13:02:17 följande:
    Därför att många av de som klagar på att tonåringar blir föräldrar är kvinnor som är runt 30-40, och vid den åldern är det vanligt att man börja få problem på den fronten. Nu behöver ju inte alla vara det. Men många som är 16 är bra mycket mognare och mer redo för barn än någon som är runt 30. Varför ska alla störa sig på en siffra? Kan man inte glädjas för varandra istället för att dra upp att hon nu kommer leva på bidrag resten av livet? Utbildning kan man skaffa sig även när man har barn. Och so what om hon bor hos sina föräldrar, det skulle hon väll antagligen gjort oavsett om hon blivit gravid. Finns värre exempel på de som "lever på bidrag" än en mamma som behöver det till sig och sitt barn. 
    Ge exempel på hur en 16åring är mognare o mer redo än en 30åring..
  • eMund
    Anonym (J) skrev 2012-07-05 11:38:39 följande:
    Grattis. Tycker du är modig som vid 16 årsålder väljer att bli mamma =) Jag tycker du är förnuftig som behåller barnet också för har man samlag vet man ju också om riskerna hehe å då menar jag givetvis +et på stickan ;)

Tänk dock på att det är rätt dyrt att ha barn visst första tiden kostar inte så mkt om du ammar. Men allt som behövs kläder m.m . O lägsta fp ligger på 4000 kr barnbidrag 1050 dte får du inte mkt för knappt hyra o mat.

Men lycka till med allt o önskar att allt går bra!

Vad ska hon med hyra till? Hon är inte myndig och bor antagligen hemma. Boende, mat, kläder osv betalas av hennes föräldrar. Alla behöver inte ha en ny barnvagn, en Volvo kombi och en jävla massa prylar bara för att man får barn.
  • Anonym (Grattis!)
    elitae skrev 2012-07-05 11:21:58 följande:
    Varför måste man ha så jäkla bråttom ? Vänta tills du gått ut gymnasiet o har en utbildning.... Ja, visst kan man utbilda sig fastän man har barn, finns många som gör. Men vad är problemet med att vänta tills rätt tidpunkt, när man i alla fall har kvar pojkvännen efter bara 6 veckor..... 
    Vad som är "rätt" tidpunkt för dig behöver inte vara rätt tidpunkt för andra. Vill hon ha barn ska hon väll för f*n ha rätt att skaffa barn. Och vem är du att säga att pojkvännen inte kommer vara kvar efter 6 veckor. Och vad gör det om hon blir ensamstående. Ska du gå runt och döma ut folk som är 30 utan pojkvän. Allt som händer en 16 åring kan likaväl hända en 30 åring.  
  • Anonym
    elitae skrev 2012-07-05 13:05:03 följande:
    Ge exempel på hur en 16åring är mognare o mer redo än en 30åring..

Kanske har lättare att klara vakna nätter och det stressade småbarnslivet. Mogenhet mäts inte i högskolepoäng.
Svar på tråden 16 år och GRAVID !