• Anonym (cissi16)

16 år och GRAVID !

Igår fick jag veta att jag är gravid, har inte alls misstänkt det då jag varit stressad ett tag och jag inser nu att mina stresstecken är graviditetstecken ! :D
    Jag är så glad, har alltid viljat bli ung mamma och nu är jag gravid , i vecka 6 !!

Någon mer ?:) 

• Svar på tråden 16 år och GRAVID !
  • Anonym (Grattis!)
    elitae skrev 2012-07-05 13:03:06 följande:
    Det finns många som är klara med sin utbildning när dom är runt 23år... O vissa har jobb därefter också, så att man är klar o har jobb först vid 40år är skitsnack... Skaffa barn är inget man bara gör för att det är mysigt o man lääängtar så himla mycket. Ett barn kräver mer än en 16åring oftast inser, tänker inte sitta o jämföra 16åringar med 30åringar osv, för sådant håller inte. TS är 16 år, finns ingen anledning att jämföra henne med en 20, 30 eller 40åring osv
    Du sitter ju också och jämför henne med någon i den åldern! Att hon INTE har alla de saker en som är äldre har. Inkomst, bostad etc. etc. Men du ser inte att en "vanlig" 16-åring ändå skulle bott hemma, bara det att hon har sitt barn hos henne också. Hon kan betala för bebisen själv med sina bidrag.

Vilka tycker du borde få bidrag då? Om ingen ensamstående mamma ska få det? För varför ska andra mammor få bidrag om inte en 16 årig mamma ska få bidrag? 
  • elitae
    eMund skrev 2012-07-05 13:07:15 följande:
    Vad ska hon med hyra till? Hon är inte myndig och bor antagligen hemma. Boende, mat, kläder osv betalas av hennes föräldrar. Alla behöver inte ha en ny barnvagn, en Volvo kombi och en jävla massa prylar bara för att man får barn.
    Kläder o dylikt kan dock vara bra att ha, en barnvagn kostar rätt mycket begagnad också mer än vad en tjej med bara barnbridag har åtminstone. Möbler till barnet tex spjälsäng, täcken och lakan, badartiklar osv osv. Vissa saker är ju inget måste såsom skötbord, det går natuligtvis att byta på golvet eller om man har tvättmaskin... men vissa saker är nödvändigt att köpa, o vissa saker måste man ha. Hon kanske inte kan amma av någon anledning då måste man ha i tankarna att ha råd med ersättning som kan bli dyrt för någon som inte har så mycket pengar, att jobba helger o lov ger inte mycket...
  • PumpkinQueen
    Mandiisen skrev 2012-07-05 11:59:21 följande:
    Har jag sagt det?
    Ni sitter och spyr galla på oss unga mammor för att vi är bidragstagare. det ända jag får är liksom barnbidrag från ''er''
    Finns andra vuxna människor som också får en massa av er som jobbar.
    Jag fixar mina egna pengar men just barnbidraget får jag av ''er''
    Men varför jobbar du inte och drar in dina egna pengar? Är du vuxen så bör du ta ansvar som en vuxen. Eller är du ett barn?

Bara för att det finns andra som lever på bidrag betyder inte det att det är okej att du gör det också. Ett dåligt beteende blir inte bättre för att det är många som gör så.

Om du städar ditt rum och får en tablettask av din mamma som tack för detta, men sedan tvingas ge bort hälften av godiset till din syster -som bara suttit på sin runda ända och spelat dataspel hela dagen -skulle det kännas ok för dig? Eller skulle det kännas lite orättvist? Då förstår du kanske hur det känns för oss som går till jobbet och sliter varje dag, för att du ska kunna få dina bidrag.
  • elitae
    Anonym (Grattis!) skrev 2012-07-05 13:12:06 följande:
    Du sitter ju också och jämför henne med någon i den åldern! Att hon INTE har alla de saker en som är äldre har. Inkomst, bostad etc. etc. Men du ser inte att en "vanlig" 16-åring ändå skulle bott hemma, bara det att hon har sitt barn hos henne också. Hon kan betala för bebisen själv med sina bidrag.

Vilka tycker du borde få bidrag då? Om ingen ensamstående mamma ska få det? För varför ska andra mammor få bidrag om inte en 16 årig mamma ska få bidrag? 
    Har jag sagt att hon inte ska få bidrag alltså ? Jag ser inte det någonstans, kanske du blandar ihop mig med någon, annars kan du läsa det jag skriver igen o sedan komma med ett bättre svar. Jag jämför henne inte med någon, jag håller mig till vad HON har och inte har, inte vad någon annan KAN ha...
  • Naniismamma
    Anonym skrev 2012-07-04 16:35:33 följande:
    Det handlar inte om hur man sköter sig. En 16 åring kan inte på något sätt ha en vuxens livserfarenhet då hon faktiskt (vad du än tycker) är ett barn. Erfarenhet och mognad är byggstenar man måste ha för att själv fostra ett barn.
    Visst, sedan finns de 16 åringar som är mer mogna än andra men faktum är att de är barn, de är inte myndiga!

Jag anser att innan man väljer att skaffa barn så har man vissa skyldigheter och en av dem är att kunna försörja dem utan att förlita sig på att någon annan ska betala. Detta gäller oavsett ålder på föräldrarna. Jag skiter högaktningsfullt om man är 16 eller 32, har man inte inkomst så man på egen hand, ja utan hjälp från föräldrar, staten eller den andra föräldern, så skaffar man sig inte en utgift (barn).
    Att vara en bra förälder påverkas inte av en ålder men förutsättningarna är bättre om man iallafall är vuxen!

Kan sätta en miljon på att en 30 åring har bättre chans än en 16 åring att försörja sitt barn på egen hand utan att be om hjälp!
    Hahahhah där har du fel.. min pappas kusin var 31 när hon fick sin dotter och hon levde på soc. hon använde pengarna till andra saker och förlorade sin dotter när hon fyllde 6 veckor.. nu när dottern är 3,5 år finns det en chans att hon får tillbaka henne.

Jag var 16 år och jag klarade mig på FP, BB och UH de ända som min pappa hjälpte mig med var att jag fick bo kvar i mitt rum, men min egna mat stod jag för samt alla nödvändigheter för min dotter då såklart och jag hade pengar över, jag hjälpte min pappa vissa månader med lite billigare räkningar för att han va mer oansvarig än mig.. han är 46 i december i år och han får fortfarande låna till hundmat ibland för att han köper andra onödigheter..
    åldern har inte ett skit med saken att göra.. finns många unga föräldrar som är jätte bra och många äldre.. men finns lika många dåliga i vilken ålder som helst. jag själv känner nästan bara unga föräldrar (utom släktingarna) o inte en ända av dom är dåliga föräldrar. den yngsta jag känner är nu 19 med 3 barn hon fick sin första när hon var 14 och hon har de bra med dom 3.
  • Anonym (Grattis!)
    elitae skrev 2012-07-05 13:05:03 följande:
    Ge exempel på hur en 16åring är mognare o mer redo än en 30åring..
    Att hon faktiskt vågar ta beslutet att ha sitt barn trots att det finns moralkärringar som vissa här på FL till exempel... Att hon INTE tar bort barnet gör henne bra mycket mognare och mer redo än somliga på 30 bast. 
    Att vara mogen innefattar faktiskt inte bara att man har en ordentlig inkomst eller ett eget boende. Att vara mogen handlar om att vara mentalt vuxen. Och det vet du ingenting om i TS fall.

Ge du exempel på hur en 30 åring är mer redo än en 16 åring?
  • PumpkinQueen
    Anonym (Grattis!) skrev 2012-07-05 12:36:29 följande:
    Hellre än mamma på 16 år som blev gravid naturligt än en mamma på 40 år som blev gravid genom hormonbehandlingar och IVF. Lär er, kroppen är byggd för att skaffa barn, INTE VID 40!!! Som alla äldre moralkärringar verkar tro. 
    Bidrag är till för att hjälpa. Hon kommer väll för f*n inte leva på bidrag hela livet. 
    Och vid 16 års ålder hade jag inte varit redo, men hon verkar ju vara det, så grattis!  
    Ja, för det är ju de enda 2 alternativen som finns. Tomte
  • elitae
    Anonym (Grattis!) skrev 2012-07-05 13:08:34 följande:
    Vad som är "rätt" tidpunkt för dig behöver inte vara rätt tidpunkt för andra. Vill hon ha barn ska hon väll för f*n ha rätt att skaffa barn. Och vem är du att säga att pojkvännen inte kommer vara kvar efter 6 veckor. Och vad gör det om hon blir ensamstående. Ska du gå runt och döma ut folk som är 30 utan pojkvän. Allt som händer en 16 åring kan likaväl hända en 30 åring.  
    Hon har själv sagt att pappan är ett ex. Inte jag som sagt, tycker du borde läsa vad som står innan du häver ur dig saker... Jag tycker det sänder ut fel signaler om man är i (endast) vecka  6 o redan har gjort slut. För mig spelar det ingen roll om man är 16år eller 30år... Man kan aldrig veta om man kommer va tillsammans hela livet eller många år framöver, det är inte många förhållanden som håller livet ut. Men jag tycker ändå att man kan hålla ihop efter 6 veckor...
  • Anonym (cissi16)
    Vad många negativa och elaka kommentarer ???
    Jag har inga planer på att bli en samhällsparasit, jag har mitt eget barnbidrag för mig , för mitt barn, underhåll och föräldrapenningen, ja jag vet att det är lägsta. Och JA mina föräldrar kommer att låta mig bo hemma, dom VILL att jag ska bo hemma dom är inte arga på något sätt på mig och dom har verkligen inte misslyckats med min uppfostran . Jag kommer att försörja barnet med pengarna jag nämnde ovan, varför ska jag INTE ta emot dom ? Föräldrapenningen och barnbidraget för barnet skulle jag ju fått hur gammal jag än är.. sen är det elakt som någon nämnde att säga att jag som 16åring blir gravid med första bästa jag hittar och inte har ett förhållande med, det tog slut för några veckor sen och innan dess så var vi ihop sen jag var 14 och han 16.

Är det du eller din mamma som kommer att försörja dig och ditt barn? - Som ovan, JAG försörjer mitt barn, mina föräldrar försörjer MIG, jag är 16 och dom har försörjningsplikt.

Finns fadern med i bilden överhuvud taget? - JA och han kommer att vara en del i barnets liv, vi är VÄNNER nu.

Är du klar med skolan och har ett jobb? - Nej jag är inte klar med skolan, jag jobbar helger och lov på ett café .

Är du beredd på att dina kompisar inte kommer att ha lust att umgås med dig längre?  - Ja, jag föredrar att vara hemma framför att vara ute och flänga iallafall.

Inser du att du inte kan ha skoj så som du haft tidigare? Nu måste 100% av ditt fokus ligga på att ta hand om ditt barn. Har du det fokuset? - Ja

Har du rätt att själv ta ekonomiska beslut och själv skriva under kontrakt? Hur ska du kunna ta ett sådant ansvar för en liten bebis som du genom att vara förälder SKA kunna ta det ansvaret för? - Fattar inte riktigt frågan... men eftersom att jag är under 18kan jag väl inte skriva under så många kontrakt ?

Är DU redo att bli förälder? Ja och jag kommer att bli mer redo på vägen

För att svara på frågorna här nere ( min text vill inte försvinna så det får se ut såhär 
    aikidoaasa skrev 2012-07-04 22:51:31 följande:
    Herre gud! Bara barnet och ska själv ta hand om ett barn!?

Svara ärligt på frågorna nedan:

Är det du eller din mamma som kommer att försörja dig och ditt barn?
    Finns fadern med i bilden överhuvud taget?
    Är du klar med skolan och har ett jobb?
    Är du beredd på att dina kompisar inte kommer att ha lust att umgås med dig längre?
    Inser du att du inte kan ha skoj så som du haft tidigare? Nu måste 100% av ditt fokus ligga på att ta hand om ditt barn. Har du det fokuset?
    Har du rätt att själv ta ekonomiska beslut och själv skriva under kontrakt? Hur ska du kunna ta ett sådant ansvar för en liten bebis som du genom att vara förälder SKA kunna ta det ansvaret för?
    Är DU redo att bli förälder?

Jag tror ärligt talat att en 16 åring inte kan ge sanningsengliga "bra" svar på de frågorna. Kan man inte det så är det en faktisk stor indikator till att man inte är redo att bli förälder... även om man rent kroppsligt kan bli med barn. Men om inte psyket finns där så blir alla parter lidande. (dina föräldrar, du och ditt ofödda barn. Vill du verkligen att det ska bli de problemen?)
  • Anonym (cissi16)
    Anonym (Parasit) skrev 2012-07-04 23:37:04 följande:
    Ok ojojoj ännu en sådan där bidragsmänniska. Nice. Stackars barn. Om dig är det inte synd om fin lilla parasit. Ta tag om ditt liv innan du sättet andra till det!!!
    vart har jag skrivit att det är SYND om mig ?
Svar på tråden 16 år och GRAVID !