• Anonym (cissi16)

16 år och GRAVID !

Igår fick jag veta att jag är gravid, har inte alls misstänkt det då jag varit stressad ett tag och jag inser nu att mina stresstecken är graviditetstecken ! :D
    Jag är så glad, har alltid viljat bli ung mamma och nu är jag gravid , i vecka 6 !!

Någon mer ?:) 

• Svar på tråden 16 år och GRAVID !
  • Felicia111
    Froststar skrev 2012-07-05 14:02:23 följande:
    Med attityden du uppvisar tvivlar jag starkt. Men hon kanske följer i dina fotspår och gör likadant själv. Väldigt bra förebild.

Du får gärna kalla mig moraltant, det verkar som att ni är så osäkra i era val att ni behöver sätta olika nedsättande ord på andra för att kunna känna er lite säkrare. Typiska beskrivningar ni använder er av (och ja, jag skriver "ni" för det verkar vara standarden alla barn som skaffar barn använder sig av här) är: moraltant, bitter, avundsjuk och liknande. Nej, vi är bara vuxna och vet vad livet innebär, vad det betyder att göra vettiga val, ta eget ansvar och vara en bra förebild för sitt barn. Kom igen om 10 år när din hjärna är färdigutvecklad (studier visar att det händer först vid ungefär 25 års ålder). Bara för att man är könsmogen betyder inte att man också är mogen i andra aspekter för att tillfredsställande kunna ta hand om ett barn. Det kräver inga speciella talanger att befrukta någon / bli befruktad men det kräver en mogen hjärna och mogen övervägning med verklighetsförankrade referensramar att kunna ta ställning till vad det är för liv man kan erbjuda ett eventuellt barn. Om man inte kan göra detta borde man aldrig låta embryot bli till något annat än det. Eller helst se till tidigare än så att man inte blir på smällen helt enkelt.

En tonåring har helt enkelt inte så mycket att erbjuda, de har ju inte ens hittat sin egen identitet. Det enda de kan är att vara kaxiga och  egoistiska samt otrevliga mot andra. Ju mer osäkra ii sig själva desto mer otrevliga och "låtsascoola". Fasaden är genomskinlig.
    okej säg nåra saker jagg inte kan ge min dotter ?
  • elitae
    Naniismamma skrev 2012-07-05 13:56:53 följande:
    från 2 månaders ålder så vägrade min dotter att amma antagligen för att hon fick modersmjölksersättning från födsel + ammas då hon hade lågt blodsocker.. men jag hade råd med att köpa ersättning o alla nödvändigheter..

dom första 2 månaderna så köpte jag när jag såg att de började ta slut för att se hur många paket ungefär hon drack i månaden o hur många paket blöjor behövdes de mm.

den 3e månaden så hade jag skrivit upp allt på papper så då köpte jag så många paket ersättning hon drack på 1 månad + 1 extra o likadant med blöjor och våtisar mm. sedan la jag undan dom pengarna som blev över ifall de skulle hända något akut.. jag hade ingen hjälp från min pappa med att betala något, inte ens min egna mat + att han behöll mitt barnbidrag. men allt funkade bra ändå.  jag köpte en resesäng på blocket, sängkläder ingick. köpte byten , ärvde lite kläder från släktingar samt köpte mera, köpte bärsele mm begagnat köpte vagn begagnat o billigt då jag inte kände behov av den nyaste modellen, bilbarnstol kunde jag beställa på faktura när hon var 8 månader då hon växte ut babyskyddet jag hyrde av BVC för någon hundralapp för 9 månader, jag beställde sedan kläder på HM på avbetalning som betalades av varje månad med ca 200kr o de funkade bra för mig.
    det var 2 månader innan födsel som jag köpte in lite större saker samt alla blöjor salvor oljor mm för då fick jag föräldrapenningen. så börjar man bara köpa småsaker i tid så klarar dom flesta de, beror på hur många krav man har på sakerna.. mitt största krav var att inte köpa en begagnad bilbarnstol/babyskydd
    Att du klarade det behöver inte betyda att andra gör det. O utan o döma dig tycker jag att avbetalning går HELT bort. 
  • Naniismamma
    Froststar skrev 2012-07-05 13:47:42 följande:
    Du försörjer inte ditt barn, vi andra med jobb gör det. Du får nämligen en massa bidrag p.g.a. ungen från en pott som du aldrig bidragit till. Så hur exakt tycker du att du försörjer ditt barn? Lär dig åtminstone grundläggande matematik innan du skaffar barn för du kommer att behöva beräkna bl.a. inkomster och utgifter ur ett verklighetsbaserat perspektiv och inte egna önskedrömmar.
    underhåll får hon från pappan , betalar han de inte frivilligt blir han skyldig de sedan o hon får från FK (inte ni som jobbat som gör att hon får dom pengarna)
    hennes egna barnbidrag kommer inte från er som jobbat
    barnets barnbidrag kommer inte från er som jobbat
    FP är något som ALLA föräldrar får varesig man har jobb eller inte, även en 35 åring som aldrig jobbat får de men den klankar man inte ner på?

Även den som jobbat får FP och då är de inte bara dens förtjänst isåfall då har ju alla andra som jobbat också tjänat in dom pengarna ÅT den föräldern med jobb.. alltså betalar ingen förälder helt för sig själv om de är FP du tänker på.. för hon ska inte gå på soc så är ju inte de eller så har du inte läst ordentligt.
  • Felicia111
    PumpkinQueen skrev 2012-07-05 14:02:29 följande:
    Min poäng är att din utbildning har blivit lidande av att du skaffat barn tidigt. Den som är lågutbildad har sämre möjligheter att få bra och välbetalda jobb.

men jag skiter i om jag får ngt jätteviktigt jobb.. behöver inte det.. jag jobbar för att leva o inte tvärt om :)

jag hade kunnat plugga vidare om jag velat men ville inte   
  • PumpkinQueen
    Twin Dad skrev 2012-07-05 14:01:46 följande:
    Vad spelar det för roll. Hade alla haft universitetsutbildningar hade många varit låginkomsttagare ändå. Är dessa lågutbildade sämre människor än vad du är?
    Det spelar roll ur ett samhällsekonomiskt perspektiv. Om det finns väldigt många som tar pengar ur den gemensamma potten så kommer pengarna att ta slut. Då måste man höja skatterna för de som arbetar.

Självklart är människor inte sämre för att de tjänar mindre pengar eller saknar utbildningar. Däremot tycker jag nog att människor som gör moraliskt fökastliga saker är mindre värda än de som gör bra saker. En människa som rånar en bank tycker jag är mindre värd än en person som volontärjobbar med fattiga barn i Afrika, till exempel.
  • eMund

Klart att det är ok att man skaffar barn när man är 16. Det är nog få som ser 16 och 40 som ända årtalen man skaffar barn på. Men barnlöshet är ett växande problem och det hade underlättat om fler skaffade barn tidigt i livet. Ca 10% av alla barn blir till genom IVF så det är inget litet problem.

• Naniismamma
    PumpkinQueen skrev 2012-07-05 13:56:47 följande:
    Ja, det är rätt vanligt att de som har unga föräldrar själva skaffar barn tidigt. De brukar även vara lågutbildade låginkomsttagare.
    Jag kommer inte vara lågutbildad.. min mamma var 16 när hon skulle få min syster men hon dog i 7e månaden i magen sen var hon 20 med min bror och 24 med mig.
    Jag var 16 med min dotter är 21 när min andra dotter föds.

Nästa år är jag färdigutbildad svetsare och startar även utbildningen för undervattenssvetsare.
    Månadsinkomsten innan skatt är 200.000kr årsinkomsten innan skatt är 2,4 miljoner

de är ingen låginkomsttagare enligt mig.

sen är de väldigt ofta som unga föräldrar skiter i att utbilda sig men nu kämpar dom flesta för att göra de.
    många jobbar samtidigt som dom studerar hemma. många försäker medans många latar sig men så är de även hos dom äldre.
  • Froststar
    Felicia111 skrev 2012-07-05 13:50:05 följande:
    men hallå när du e gammal så kommer ju hon jobba så yngre i hennes sist kan göra likadant.

"Men hallå", inte om hon tar efter sin morsa och sitter hemma med barn istället för att utbilda sig och bidra till samhället.

Tyvärr men det där är ytterligare ett av de usla argument som folk har hört och återanvänder sig av. Floskler som upprepas i all oändlighet blir inte mer sanna för det.  Arbetslösheten bland ungdomar är redan hög, hur vet du att det blir bättre sedan? Speciellt sådana som istället för att läsa skaffar ungar, har ingen erfarenhet, etc,.. Ursäkta, jag har missat att sådana är supereftertraktade på arbetsmarknaden. Eller så är de inte det. Det orsakar att de lever på bidrag, ungarna växer upp utan någon lyx så istället för att de ska utbilda sig så hoppar de ut i arbetslivet på ströjobb för att få några få kronor direkt eftersom det aldrig finns något extra hemma eller så tar de efter föräldrarna och ska leka mamma-pappa-barn redan i unga år. Fast den leken brukar mer se ut som mamma-barn-socialbidrag-och-alla-möjliga-andra-bidrag. 

• PumpkinQueen
    Felicia111 skrev 2012-07-05 13:56:21 följande:
    tycker du att vara 16 o 5 e samma sak så va du nog lite efter i 16 års åldern...
    Nä, det är ju inte samma sak. Men du skrev ju att du var en bättre förälder för att du var pigg? Då trodde jag att du menade att den som är piggast är den bästa föräldern?
Svar på tråden 16 år och GRAVID !